Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast handvaardigheid en gym, hebben we ook een vakleerkracht voor koken. Verder is er een werkgroep die zich bezig houdt met onderzoek of er mogelijkheden zijn voor o.a. muziek en andere vakken.
Welke kinderen gaan naar speciaal basisonderwijs?
Op de dr. JP Heijeschool worden kinderen aangemeld met meervoudige problematiek op het gebied van cognitie, sociaal-emotioneel en gedrags- en werkhoudingsproblemen.
1. Het kind is vastgelopen in de leerontwikkeling en er is geen zicht op dat het de draad binnen afzienbare tijd weer kan oppakken.
2. Er is sprake van een grote leerachterstand die vooral samenhangt met zogenaamde ‘leerstoornissen’. De achterstand is dan niet in de eerste plaats het gevolg van onvoldoende aandacht of ongeschikte leermethodes, maar van een min of meer duidelijke belemmering van het kind. Een bekend voorbeeld van een leerstoornis is dyslexie. Andere stoornissen die het leren belemmeren zijn een sterk verminderd concentratievermogen, grote afleidbaarheid en geheugenproblemen (moeite met inprenten en onthouden).
3.Het kind vertoont een ontwikkelingsachterstand. Sommige kinderen maken een vertraagde ontwikkeling door. Ze blijven dan lang kinderlijk voor hun leeftijd of bepaalde ontwikkelingsgebieden, zoals taal of motoriek, blijven achter.
4.Het kind heeft moeilijkheden op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daardoor heeft het kind geen aansluiting bij leeftijdgenoten, trekt zich terug of krijgt ruzie.
5.Het kind heeft problemen met begrip en inzicht. Denkprocessen verlopen traag of ongericht door een verminderde informatieverwerking. Hierdoor begrijpt het kind de leerstof niet of weet niet wat er van hem verlangd wordt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast Rots en Water voor de sociale aspecten, gaan we door middel van leerlijnen de onderwijsbehoefte van de leerling beter in kaart brengen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.