Kindcentrum Natuurlijk!

Van den Berghlaan 82 2132 AV Hoofddorp

  • Een nieuw gebouw! Dat is heel fijn. Het grasveld is inmiddels groen.
  • Het was gezellig met sinterklaas en zijn roetveegpieten!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ons kindcentrum neemt als doorstroomtoets de IEP-toets af. Voor het schooljaar 2022-2023 voldoen de resultaten aan de door de onderwijsinspectie gestelde doelen.

Bij de advisering voor het middelbaar onderwijs houdt de school rekening met leerresultaten (vastgelegd in een leerlingvolgsysteem), werkhouding, interesse van een kind, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. 

In navolging van het advies van het ministerie van Onderwijs & Wetenschappen wordt kansrijk geadviseerd. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1/2 wordt niet getoetst. Wel wordt door middel van observatie nauwkeurig vastgesteld wat de voortgang van de kleuters is op de gebieden rekenen, taal, bewegen, sociaal-emotionele ontwikkeling en spel. Dit wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep.

Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen in de groepen 3 t/m 8 presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. We gebruiken hiervoor het nieuwe LeerlingVolgSysteem van Cito, genaamd Leerling in beeld. Dit systeem toetst de persoonlijke ontwikkeling van ieder individueel kind. We noemen dat adaptief. Dat doen we tijdens twee toetsperioden: in januari en juni.

We maken gebruik van de volgende toetsen: Begrijpend Lezen, Woordenschat, Taalverzorging, Technisch lezen, (AVI en DMT) en Rekenen & Wiskunde. Op deze manier worden het niveau en de ontwikkeling van de individuele leerling aan objectieve normen getoetst.

In groep 7 wordt ook het drempelonderzoek afgenomen. Dit wordt gedaan om een extra en onafhankelijk advies te verkrijgen over het niveau van het kind. Het geeft tevens zicht op het te verwachten uitstroomniveau.

Zowel in groep 6 als in groep 7 wordt aan het einde van het schooljaar een denkrichting opgesteld voor de uitstroomverwachting naar het voortgezet onderwijs. Dit baseren we op de gegevens van rekenen en begrijpend lezen van het CITO-leerlingvolgsysteem (LVS) en methodetoetsen.

Als doorstroomtoets in groep 8 wordt de IEP-toets afgenomen en een definitief schooladvies gegeven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor groep 8 verloopt het schooladviestraject als volgt:

- leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Dit komt tot stand op basis van de cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'.
- leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets (voorheen eindtoets);
- uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets;
- leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart in een persoonlijk gesprek het definitieve schooladvies;
- tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies uit de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit moet dan wel worden onderbouwd.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotionele aspecten zijn van grote invloed op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Ruime aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is daarom belangrijk. Ons kindcentrum geeft hierbij vooral aandacht aan de volgende sociale aspecten: respect, vertrouwen en samenwerken. Alles begint bij het hebben van respect voor elkaar, elkaars mening, overtuiging en geaardheid. Verder moeten kinderen leren om vertrouwen te hebben in de ander en tegelijkertijd zelf dat vertrouwen ook te geven. Tot slot leren kinderen dat zij altijd onderdeel zijn van een groep. Dat is natuurlijk de klas maar ook de school. Kinderen leren dat samenwerken van groot belang kan zijn in het boeken van vooruitgang.

Ons Kindcentrum werkt met de Kanjertraining om op school een goed en veilig sociaal klimaat te creëren. De kanjerlessen gaan uit  van vertrouwen en zijn toekomstgericht en oplossingsgericht. De volgende afspraken staan centraal:

- We helpen elkaar
- We vertrouwen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand blijft zielig


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect & verantwoordelijkheid
  • samenwerken
  • vakmanschap & plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school valt ook na het laatste onderzoek in 2012 onder het basistoezichtkader.

Terug naar boven