Kindcentrum Natuurlijk!

Van den Berghlaan 82 2132 AV Hoofddorp

  • Een nieuw gebouw! Dat is heel fijn. Het grasveld is inmiddels groen.
  • Het was gezellig met sinterklaas en zijn roetveegpieten!

Het team

Toelichting van de school

Kindcentrum Natuurlijk! heeft een gemêleerd en deskundig team. Er werken 13 groepsleerkrachten, 1 onderwijsassistent, 2 intern begeleiders, 1 gymleerkracht, 1 administratief medewerker, 1 conciërge, 1 teamleider en 1 directeur. In het team hebben verschillende leerkrachten een specialisme, te weten 1 rekenspecialist, 2 gedragsspecialisten, 1 kanjertrainingsspecialist en 1 hoogbegaafdheidsspecialist. Op de peuteropvang werken 5 pedagogisch medewerkers. In ons kindcentrum werken diverse vrijwilligers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een van onze leerkrachten in verband met studie, ziekte of een vorm van verlof lossen wij dit intern op. Een enkele keer lukt dit niet. Dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Een uiterste maatregel kan zijn dat een groep een dag(deel) naar huis gaat. Het streven is om je hiervan een dag van tevoren op de hoogte te brengen. In uiterste gevallen kan dit niet eerder dan op de dag zelf. Leidt opvang thuis tot onoverkomelijke problemen, dan zorgt ons kindcentrum voor opvang.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van gedreven leerkrachten. Het team wordt aangestuurd door Joost van Dijk, directeur. Hij wordt hierbij ondersteund door teamcoördinator Laura Wouts. De directeur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en het welbevinden van leerlingen, ouders en medewerkers. De directeur is vrijgesteld van lestaken. 

Intern begeleiders Cornélie Koper en Sylvia Schuurman bewaken de kwaliteit van het onderwijs in Kindcentrum Natuurlijk!. Zij sturen tevens het ondersteuningsteam aan, onder meer bestaande uit twee ambulante leerkrachten en een onderwijsassistent.

Wij bieden vakken/lessen op het gebied van lezen, taal, spelling, rekenen/wiskunde, natuur & milieu, wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs, levensbeschouwing, Engelse taal, schrijven, burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanjertraining).

Een belangrijke pijler van ons onderwijs is de aandacht voor natuur en milieu. Goed onderwijs over natuur en milieu is letterlijk van levensbelang. In een tijd waarin natuur en milieu sterker onder druk staan dan ooit, is kennis over natuur en milieu belangrijk. Deze kennis moet leiden tot het besef bij kinderen dat de mens de natuur nodig heeft om te leven. Ook leren kinderen dat zij verantwoordelijk moeten handelen om de natuur te beschermen en zo een gezond milieu te bevorderen. Daarnaast heeft in de natuur verblijven een positieve invloed op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen. Het beïnvloedt de ontwikkeling van zintuigen, motoriek, sociale vaardigheden, zelfwaardering en creativiteit.

Bewegingsonderwijs is een andere belangrijke pijler van ons onderwijs. Het is voor kinderen een manier om zich te ontwikkelen, te werken aan hun sociale en motorische vaardigheden en aan hun gezondheid. Bovendien geeft het veel plezier. Daarom krijgen alle groepen in ons kindcentrum twee keer per week les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. De groepen 2 en 3 krijgen één keer per week gymles en één keer per week zwemles. De gymlessen van de groepen 3 t/m 8 worden gegeven in de F.B. Koenhal, Arnolduspark 3 in Hoofddorp. De kleuters gymmen in onze inpandige speelzaal.  

Ons kledingvoorschrift is:
- sportkleding (kleuters mogen nog in hun ondergoed gymmen);
- gymschoenen die niet buiten gebruikt zijn en die niet afgeven;
- geen sieraden;
- lang haar in een staart. Zonder gymkleding wordt er niet gegymd.  

Wanneer een kind om bijvoorbeeld medische redenen niet mag gymmen, is het de bedoeling dat de ouders de leerkracht hiervan op de hoogte brengen door middel van een parrobericht, een briefje of telefoontje.   

Jaarlijks organiseert het kindcentrum een openbare gymles. Ouders zijn dan van harte uitgenodigd om de gymles van het eigen kind bij te wonen.

De groepen 2 en 3 krijgen ook zwemles. In ons waterrijke land is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren zwemmen. Dat verhoogt de veiligheid. Daarnaast is zwemmen een heel gezonde sport voor het lichaam. Kinderen kunnen via schoolzwemmen ook een zwemdiploma halen. Als een kind al een zwemdiploma heeft, is het fijn dat het via schoolzwemmen de geleerde vaardigheden bij kan houden. De zwemlessen vinden plaats onder schooltijd in zwembad De Estafette in Nieuw Vennep. De lessen worden gegeven door zweminstructeurs. Een of meer leerkrachten van ons kindcentrum begeleiden de kinderen naar het zwembad en weer terug (per bus). Ook gaan er enkele ouders/verzorgers mee. Aan het zwemmen zijn kosten verbonden. Gelukkig zijn schoolzwemlessen een stuk goedkoper dan particuliere zwemlessen. Mocht dit toch een probleem zijn, dan kan er een verzoek tot financiële ondersteuning worden ingediend bij de Stichting Leergeld. De medewerkers van het kindcentrum kunnen je hierover adviseren.

In ons kindcentrum is een kinderoefentherapeut aanwezig. Wanneer de groeps- of vakleerkracht constateert dat een kind op motorisch gebied achterblijft, kan in samenwerking met de ouders worden besloten om de kinderoefentherapeut in te schakelen. De kinderoefentherapeut werkt twee keer per week onder schooltijd in ons kindcentrum met het kind om het weer op het juiste motorische niveau te krijgen. Een bekend voorbeeld is het oefenen van de fijne motoriek (nodig voor schrijven). De kinderoefentherapie wordt bijna altijd vergoed via de eigen zorgverzekering. 

In ons kindcentrum is ook een ICT-leerkracht aanwezig. Deze ondersteunt leerkrachten op ICT-gebied en bij het verzorgen van ICT-onderwijs. Ook geeft hij zelf ICT-lessen op het gebied van onder meer robotica, social media en programmeren.

Ons kindcentrum gebruikt de Kanjertraining. Dit bevordert een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen. Dat is belangrijk voor kinderen om tot leren en ontwikkelen te komen. De kanjertraining helpt de medewerkers om op systematische wijze kinderen van jongs af aan te begeleiden in hun sociale en emotionele ontwikkeling. In het kort streven we de volgende doelen na:

  • het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
  • het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
  • beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
  • bewustwording van de eigenheid bij leerlingen; leren om verantwoordelijkheid te nemen;
  • het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie,
  • het bevorderen van ouderbetrokkenheid.

De kanjertraining is dus meer dan alleen maar een antipestmethode. Het vormt een leidraad voor het handelen van kinderen, medewerkers en ouders/verzorgers.

De opvang van 2 en 3 jarigen (peuters) wordt verzorgd door pedagogisch medewerkers van de Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer.

Daarnaast heeft ons kindcentrum ook buitenschoolse opvang (BSO). Deze wordt eveneens verzorgd door de pedagogisch medewerkers.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het totaal wettelijk minimum aantal uren dat een leerling in zijn basisschoolperiode moet worden aangeboden, bedraagt 7520 uur. Ons kindcentrum verzorgt meer onderwijsuren en voldoet daarmee ruimschoots aan dit wettelijk minimum.

De in de tabel genoemde tijden zijn indicatief. Soms bevat een schoolvak ook elementen van andere schoolvakken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum Natuurlijk! verzorgt onderwijs en opvang voor alle kinderen van 2 tot 13 jaar. Op termijn wordt dit uitgebreid naar 0 jaar.

Er is een duidelijk en goed functionerend systeem opgezet en ingevoerd om zorgleerlingen in een vroeg stadium in beeld te krijgen en gedurende hun schoolcarrière systematisch te begeleiden. Belangrijk uitgangspunt hierbij is een goede en intensieve samenwerking tussen kindcentrum, leerling, ouders en eventuele externe partijen.

Kindcentrum Natuurlijk! streeft ernaar om passend onderwijs voor iedere leerling te realiseren door te werken vanuit de 1-zorgroute van Passend Onderwijs. De kern van de 1-zorgroute is het handelingsgericht werken waarbij de onderwijsbehoeften van ieder kind centraal staan.

De samenwerking met de leerkracht als onderwijsprofessional, de ouders als ervaringsdeskundigen en het kind met zijn eigen belevingswereld is de basis waarop wij ons onderwijs passend willen maken.

De organisatie en inhoudelijke vormgeving van onze onderwijszorgstructuur staat beschreven in het Zorgplan van ons kindcentrum en het Onderwijsprofiel van Passend onderwijs Haarlemmermeer, met o.a. een beschrijving van het leerlingvolgsysteem, de onderwijszorg op leerling-, groeps- en schoolniveau en op bestuurlijk niveau.

In het algemeen bieden de meeste leermethoden die bij ons in gebruik zijn een aanbod op drie verschillende niveaus, te weten het basisstofpakket, het breedtepakket en het dieptepakket. Dat wordt binnen de groepen aangeboden. Voor kinderen die bij de verwerking van de basisstof andere onderwijsbehoeften hebben, wordt een aangepast pakket aangeboden dat aansluit bij hun ontwikkelingsniveau en onderwijsbehoeften. Aan kinderen die niet genoeg hebben aan de basisstof en meer uitdaging nodig hebben, worden extra opdrachten aangeboden.

Voor een aantal kinderen is dat nog niet genoeg. Voor hen is er de plus-klas. Wekelijks wordt aan kinderen die hieraan deelnemen op verschillende vakgebieden uitdagende opdrachten geboden.

Ten behoeve van de leerlingenzorg wordt samengewerkt met de organisatie 1801 (voorheen: OnderwijsAdvies), Bureau Toegepaste Sociale Wetenschappen (BTSW), Het Kabouterhuis en de GGD.

Door de gemeente gefaciliteerd wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van schoolcoaches die via Altra Jeugdhulp en speciaal onderwijs beschikbaar worden gesteld.  Door de lage drempel is dit een goed alternatief voor leerlingen en ouders. Ook maken wij gebruik van Inzowijs, een organisatie die tijdelijk één-op-éénbegeleiding kan bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle scholen/kindcentra in de Haarlemmermeer zijn verbonden aan de stichting passend onderwijs Haarlemmermeer. Samen streven we er naar om kinderen op een school te plaatsen die het beste inspeelt op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een kind. Ook ons kindcentrum is aan deze stichting verbonden. Bij aanmelding worden direct de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een kind zo goed mogelijk in beeld gebracht. Zo kunnen we een goede inschatting maken of plaatsing in ons kindcentrum ook kansrijk is. Dit betekent dat wij duidelijk communiceren wat onze mogelijkheden zijn en wat wij kunnen. Tegelijkertijd geven wij ook duidelijk aan wanneer wij een kind niet (voldoende) kunnen ondersteunen waardoor plaatsing in ons kindcentrum niet verstandig is. Zie hiervoor ook ons SchoolOndersteuningsProfiel.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons kindcentrum groeit in de komende drie jaar toe naar een centrum waarin naast de huidige school, peuteropvang en naschoolse opvang ook een kinderdagverblijf is geïntegreerd. 

We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie intensief samen met de NT2-medewerkers van SKH.

Wanneer kinderen van SKH worden aangemeld bij het schoolgedeelte van ons kindcentrum, vindt er na toestemming van de ouders een uitgebreide overdracht plaats om de overstap soepel te laten verlopen. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers werken hierin intensief samen.

Terug naar boven