<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In IKC Villa Vrolik vindt u een peuterspeelzaal, 13 leslokalen, een speellokaal en drie pleinen.
Op de pleinen leren, spelen en werken kinderen gedurende de dag samen. Onder schooltijd wordt er geleerd en na schooltijd wordt er gespeeld.
Op IKC Villa Vrolik zijn in schooljaar 2023-2024: 1 peuterspeelzaalgroep, 4 kleutergroepen, twee groepen 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, een groep 7, een groep 7/8 en een groep 8 gehuisvest. In de bibliotheek kunnen de kinderen uit alle groepen leesboeken halen. Er is een speelterrein voor de peuters en kleuters en een speelterrein voor groep 3 tot en met 8.
In de groepen 1/2 werken de kinderen in werkuren aan verschillende opdrachten en taken. Hier gaat (soms) een instructie aan vooraf in een grote of kleine kring. De leerkrachten werken nauw samen: ze bereiden samen thema's voor, bepalen met elkaar de doelen die ze aanbieden voor groep 1 en/of 2 en hebben afspraken over de wijze waarop de kinderen geobserveerd worden. Omdat de taken en doelen versnipperd worden gegeven over de week is het lastig een exacte tijdsindicatie eraan te koppelen. Kinderen leren ook taal- en rekenvaardigheden tijdens het spel en die momenten zijn moeilijk te 'meten'.
De Wet op Primair Onderwijs (WPO) is erop gericht dat het onderwijs zo wordt ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen wij door:
* de leerlingen binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende schooljaren de school kunnen doorlopen;
* de leerlingen in 8 schooljaren ten minste 7520 uren onderwijs ontvangen, waarbij de leerlingen in de eerste 4 schooljaren ten minste 3520 uren onderwijs en in de laatste 4 schooljaren ten minste 3760 uren onderwijs ontvangen;
* de leerlingen in de laatste 6 schooljaren ten hoogste 7 weken van het schooljaar 4 dagen per week onderwijs wordt gegeven, die evenwichtig zijn verdeeld over het schooljaar, bij een schoolweek van niet minder dan 5 dagen onderwijs;
* de onderwijsactiviteiten evenwichtig over de dag worden verdeeld. Daarnaast worden de weekroosters per groep opgesteld waarbij de resultaten van de groep en de methode de leidraad is in het vastleggen van het aantal uren. Omdat we een daltonschool zijn worden naast de instructiemomenten ook werkuren ingepland waarin de kinderen hun taken kunnen maken.
We werken vanaf groep 3 met dag-, meerdaagse- en weekplanners. Op deze planners staat vermeld op welke momenten en hoeveel tijd er per vakgebied aan instructie besteed wordt. De instructietijd is gebaseerd op de verschillende methodes die we gebruiken.Voor de verwerking van de leerstof maken we geen gebruik van vaste momenten waarop kinderen werken aan rekenen, taal ect. kinderen bepalen deels zelf wanneer en met wie ze werken aan hun taken. Dit verschilt per kind. Uitgaande van dit concept is het voor ons lastig exact vast te leggen hoeveel uur er per dag of per week besteed wordt aan de verschillende vakgebieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.