Basisschool Vondelschool

Schuttersweg 36 1217 PZ Hilversum

  • Monumentaal Dudokpand
  • Oprechte aandacht voor het kind
  • Wij werken in werkboekjes en gebruiken Chromebooks ter ondersteuning van het leren.
  • Ons jaarlijkse zomerfeest is een groot succes. Met alle kinderen en hun ouders maken we er een feestje van!
  • De reken- en taaldoelen worden bij de kleuters gekoppeld aan thema's. Elk thema wordt op ludieke wijze geopend.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de centrale eindtoets zijn inclusief de scores van de Stipschool De Elckerlyc en geven daardoor een vertekend beeld. Bijgaand treft u een overzicht van de resultaten van onze eigen school voor het jaar 2021-2022 en 2022-2023.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten worden gemeten aan de hand van:

- methodetoetsen per blok.

- onafhankelijke toetsen (CITO) halverwege en aan het einde van het jaar.

De onafhankelijke toetsen worden tijdens twee studiedagen geanalyseerd en zijn sturend voor zowel de planning van de individuele onderwijsbehoefte als de mogelijke hiaten in het aanbod op groepsniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt gebaseerd op de resultaten in het CITO Leerlingvolgsysteem door alle schooljaren heen en de ervaringen van de leerkrachten. De leerkracht van groep acht geeft, in samenspraak met de kwaliteitscoördinator en schooldirectie, het uiteindelijke schooladvies. Dit schooladvies werd begin januari gegeven, ruim voor de CITO Eindtoets, waaraan de school deelnam. De uitslag van deze eindtoets is gebruikt ter bevestiging van het advies en in enkele gevallen om het advies naar boven bij te stellen.

Vanaf volgend schooljaar wordt in plaats van de eindtoets de doorstroomtoets afgenomen. Deze wordt begin februari afgenomen. Dit is een verandering bij wet vastgelegd.

De adviezen geven een vertekend beeld van de uitstroom omdat ook hier De Elckerlyc is meegenomen in het totaal. De werkelijke uitstroom was:

2021-2022

mavo 7%

mavo/havo 13%

havo 23%

havo/vwo 7%

vwo 50%

2022-2023

VMBO basis/kader 4%

VMBO kader/mavo 4%

Mavo 13%

Mavo/havo 18%

Havo 13%

VWO 48%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.   

Op de Vondelschool wordt veel waarde gehecht aan de sociale ontwikkeling van het kind. Voor een goed pedagogisch klimaat op school is het essentieel dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf en elkaar, kunnen samenwerken en feedback kunnen geven en ontvangen. Onze leerkrachten ondersteunen de kinderen bij het ontwikkelen van sociaal vaardigheden en emotionele ontwikkeling. De school fungeert hierbij als een mini-maatschappij: fouten worden gemaakt en van fouten wordt geleerd.   

Een veilig sociaal klimaat in de klas is geen vanzelfsprekendheid. Als school en als leerkracht moeten we daarin dagelijks investeren. Onze leerkrachten zijn pedagogisch goed onderlegd én besteden in de wekelijkse Kanjerlessen aandacht aan thema's op het gebied van veiligheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook ouders hebben een grote rol in het aanleren van goed gedrag bij hun kinderen. Samen hebben we hierin een gedeelde verantwoordelijkheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Vondelschool valt onder het reguliere basistoezicht van de inspectie. Verbeterpunten uit de toezichtsrapporten worden opgenomen in het vierjarig schoolbeleidsplan, waaruit elk schooljaar een jaarplan volgt, dat wordt aangevuld met actuele doelen.

Terug naar boven