IKC Sprankel

Carvium 1 6914 AP Herwen

  • Schoolfoto van IKC Sprankel
  • Schoolfoto van IKC Sprankel
  • Schoolfoto van IKC Sprankel
  • Schoolfoto van IKC Sprankel
  • Schoolfoto van IKC Sprankel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het IKC maakt zelf de keuze welke Eindtoets zij gebruiken voor groep 8. Sinds schooljaar 2018-2019 maakt Sprankel gebruik van de digitale afname van AMN-Eindtoets. In het schooljaar 2022-2023 hebben we opnieuw de AMN eindtoets afgenomen in plaats van de eindCITO. Deze toets werkt met andere getallen. De afgelopen jaren zijn er steeds 10-15 kinderen geweest die de eindtoets gemaakt hebben. Dit geeft in percentages bij uitschieters naar boven en naar beneden eerder grote getallen. 
Zowel in 2018-2019, 2020-2021, 2021-2022 als 2022-2023 scoorden de leerlingen van IKC Sprankel boven het landelijk gemiddelde. Helaas kon er door COVID-19 in het schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen worden.

We besteden veel aandacht aan onze opbrengsten. Met regelmaat worden de tussentijdse opbrengsten bekeken en passen wij waar nodig het onderwijs hierop aan. We zijn dan ook trots op de eindresultaten van de afgelopen jaren; deze liggen boven of in de lijn met landelijke resultaten en onze eigen schoolambities.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC Sprankel streven we naar een doorgaande lijn in de afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoefte van de kinderen. We richten het onderwijs zo in dat er zoveel mogelijk tegemoetgekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften kijken we voortdurend tijdens onze bespreekmomenten of wij de zorg kunnen bieden en of het kind zich blijft ontwikkelen.
De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem. In de bijlage 'Zorgstructuur Sprankel' staat beschreven hoe hierop wordt gereflecteerd en welke aanpassingen er aansluitend gedaan worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ook hier is zichtbaar dat de afgelopen 3 jaar slechts 10-15 kinderen uitstroomden naar het voortgezet onderwijs. Dit zorgt er in vergelijking met alle Nederlandse scholen voor dat we ook hierbij met 'uitschieters' naar boven of beneden eerder afwijken van het landelijk gemiddelde. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons IKC besteedt aandacht aan de sociale ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Sociaal competente leerlingen gaan goed om met zichzelf en de mensen om hen heen, met de leerstof en de wereld waarin ze leven. Het bieden van lessen levensbeschouwing vanuit sociaal-emotionele thema’s en actief burgerschap biedt kinderen de gelegenheid hierover te denken, praten, oefenen en werken. Daarnaast leren we de kinderen de 7 gewoonten van Covey te begrijpen, herkennen en toe te passen. We vinden het met name belangrijk om de kinderen van Sprankel bewust te maken dat onze veelkleurige samenleving waardevol is en dat 'anders zijn' dus niet 'raar' is. We willen daarmee de kinderen met een open, positieve blik de maatschappij in laten stappen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen samenwerken
  • respect beheersing
  • weerbaarheid discipline

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2017 hebben we inspectiebezoek gehad. We hebben op alle onderdelen een voldoende gescoord, daardoor hebben we destijds een basisarrangement gekregen. Het verslag van dit bezoek vindt u in de bijlage. In november 2020 hebben we een online themaonderzoek van de inspectie gehad. We hebben hierbij gesproken over de ontwikkelingen op Sprankel en de aandachtspunten in ons onderwijs. Dit was een prettig en positief kritisch gesprek. Van themaonderzoeken worden door de inspectie geen verslagen opgemaakt. 

Terug naar boven