IKC De Kiem

Klaas de Rookstraat 53-57 7558 DJ Hengelo

  • Schoolfoto van IKC De Kiem
  • Schoolfoto van IKC De Kiem
  • Schoolfoto van IKC De Kiem
  • Schoolfoto van IKC De Kiem
  • Schoolfoto van IKC De Kiem

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het totale resultaat van de Eindtoets van groep 8 is voor de onderwijsinspectie één van de kengetallen die zij gebruiken om het onderwijs te beoordelen. Een school mag volgens bepaalde richtlijnen leerlingen uit de eindscore halen. Indien dat het geval is, is dit verwerkt in onderstaande scores.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methode-gebonden toetsen van rekenen, taal en spelling maken wij gebruik van de Cito Leerling in Beeld toetsen. Deze worden elk jaar afgenomen in januari (M-toetsen) en juni (E-toetsen). De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd op groeps- en leerlingniveau om vast te stellen of de gestelde doelen zijn behaald en om een passend aanbod op te stellen voor de komende periode. Ouders ontvangen bij het rapport de grafieken waarop de voortgang/vaardigheidsgroei wordt weergegeven. Voor ouders is zo zichtbaar welke groei de leerling heeft doorgemaakt en ook hoe de score is ten opzichte van de rest van de leerlingen in Nederland. De resultaten en analyses op schoolniveau worden 2 keer per jaar met het hele team besproken met als doel om meer zicht te krijgen op het onderwijsaanbod van de school. Deze informatie wordt verwerkt in ons onderwijsbeleid en de keuzes die wij als school hierin maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van het schooljaar verlaten de kinderen van groep 8 onze school en vervolgen zij hun schoolloopbaan op een school in het voortgezet onderwijs. Net als voorgaande jaren krijgt uw kind een voorlopig en definitief schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de brede ontwikkeling van uw kind: de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, (werk)gedrag, de manier waarop hij/zij tot leren komt en de toetsresultaten. De leerkracht van groep 8 kijkt met meerdere collega’s gezamenlijk naar alle beschikbare observaties en resultaten van uw kind en formuleert op basis hiervan een voorlopig advies. Dit voorlopig schooladvies zou voor u geen verrassing moeten zijn, omdat in de voorgaande jaren al veel met u gesproken is over de ontwikkeling van uw kind.  Na de doorstroom toets (voorheen eindtoets) volgt een definitief advies. Het voorlopig advies wordt opnieuw besproken als uw kind een hogere score heeft behaald dan uit het voorlopig advies is gebleken. Als het voorlopig schooladvies niet aangepast (herzien) wordt, moet de school dit afdoende onderbouwen. 

Tijdpad

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies (de huidige groep 8 leerlingen hebben dit voorlopig advies al eerder ontvangen).Leerlingen maken de doorstroom toets in de eerste of tweede volle week van februari.Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroom toets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. De leerling ontvangt het schooladvies op papier.

Schoolkeuze

In het najaar worden er door de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs informatieavonden voor ouders/verzorgers georganiseerd. In januari en februari zijn de open dagen voor de kinderen en hun ouders/verzorgers. Via de website https://www.povohengelo.nl/ vindt u alle informatie hierover.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij IKC De Kiem hechten we veel waarde aan sociale opbrengsten en hebben we een duidelijke visie op dit gebied. Onze visie is gebaseerd op drie kernwaarden die we nastreven in het creëren van een positief en inclusief schoolklimaat. Deze kernwaarden zijn:

  1. Respect: We streven ernaar dat leerlingen respect tonen voor elkaar, ongeacht verschillen in achtergrond, cultuur of persoonlijkheid. We stimuleren een open en veilige omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt.
  2. Samenwerking: We geloven in de kracht van samenwerking en moedigen leerlingen aan om actief deel te nemen aan groepsactiviteiten, projecten en gezamenlijke besluitvorming. We bevorderen een cultuur van wederzijdse ondersteuning en het delen van verantwoordelijkheid.
  3. (Sociale) Verantwoordelijkheid: We willen leerlingen bewust maken van hun rol als betrokken burgers in de samenleving. We stimuleren actieve deelname aan maatschappelijke vraagstukken, empathie en verantwoordelijkheid voor anderen en de wereld om hen heen.

Deze kernwaarden vormen de basis van onze visie op sociale opbrengsten. We streven ernaar dat onze leerlingen niet alleen didactisch succes behalen, maar ook groeien op sociaal en emotioneel gebied. We willen dat ze zich ontwikkelen tot betrokken en veerkrachtige individuen die respectvol omgaan met anderen, kunnen samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen binnen de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerking
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u het rapport van de onderwijsinspectie van het reguliere, vierjaarlijkse bezoek dat in 2013 heeft plaatsgevonden. Inmiddels is er veel veranderd op De Schothorst en ook bij de onderwijsinspectie zijn er veel veranderingen ten aanzien van de wijze waarop de onderwijsinspectie het onderwijs op de scholen controleert.

Terug naar boven