Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken voor groep 3 t/m 8 met homogene groepen. Bij de kleutergroepen is er bewust gekozen voor heterogene groepen (groep 0/1/2). Kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs. In deze setting is er meer ruimte voor leren van en met elkaar, waarin het aanbod nog beter kan worden afgestemd.
In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke ondersteuning de school zelf kan bieden en voor welke ondersteuning hulp van het samenwerkingsverband ingeroepen kan worden.
De school werkt volgens de cyclus 1-zorg-route waarbij opbrengst en handelingsgericht werken centraal staat. Meerdere keren wordt deze cyclus geëvalueerd en zo nodig aangepast.
De Intern Begeleider is de professional binnen de school die verantwoordelijk is voor de extra onderwijsondersteuning, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als gedrag, die leerlingen nodig kunnen hebben. Daarbij is haar eerste taak om de leerkracht te begeleiden in de ondersteuning van de leerling die extra zorg nodig heeft. De leerkracht blijft verantwoordelijk voor het kind.
De school beschikt over een rekencoördinator, een begaafdheidsspecialist, leescoördinator, Wetenschap & Talent coördinator, gedragsspecialist, specialist jonge kind en een pedagogische coach.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen IKC De Kiem streven we naar een inclusieve leeromgeving waarin we leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften optimaal begeleiden. We hebben een team van specialisten op het gebied van peuters, wetenschap en talent, hoogbegaafdheid, en rekenen die zich inzetten voor de individuele behoeften van leerlingen. Daarnaast werken we samen met externe partners en hebben we op stichtingsniveau speciale programma's zoals de Lumis klas en Lumis college voor begaafde leerlingen. We differentiëren ons lesaanbod, versterken de samenwerking met ouders en blijven ons ondersteuningsaanbod evalueren en verbeteren. Ons doel is om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om zich optimaal te ontwikkelen.
IKC De Kiem, Symbio en VVE
Vanaf 1 juni 2023 is IKC De Kiem in samenwerking met Spring! Peuterspeelscholen vol trots gestart met de peuterspeelschool, waarmee we een complete doorgaande lijn en een VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) aanbod bieden aan kinderen. Het VVE-programma stelt ons in staat om specifieke aandacht te besteden aan de taal- en ontwikkelingsstimulering van de peuters, zodat ze een goede basis hebben voor hun verdere leerproces.
De peuterspeelschool maakt gebruik van dezelfde principes en benaderingen die we toepassen in de rest van ons IKC. Onze ervaren pedagogische medewerkers zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich kan ontplooien en groeien. We zijn enthousiast over de mogelijkheden die de peuterspeelschool biedt en kijken ernaar uit om samen met de peuters en hun ouders een sterke en succesvolle doorgaande leerlijn te creëren.