IKC Wooldermarke

Semmelweisstraat 46 7555 NT Hengelo

Schoolfoto van IKC Wooldermarke

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen de school werken we met meerdere momenten van toetsing van de ontwikkeling van de leerlingen. Deze toetsing vindt plaats op basis van de resultaten van de leerlingen, de observaties van de leerkrachten en de kindgesprekken van de leerkracht met de leerling. De leerresultaten worden gebruikt om het leerproces van de leerling inzichtelijk te maken en te verbeteren. 

Daarnaast hebben we 2 toetsmomenten vanuit CITO vanaf groep 3. De eigen vooruitgang/leerlijn wordt gemeten en wordt getoetst aan de landelijke gemiddelden die passen bij de leeftijd en groep van de leerling. Er volgt uit deze toetsen een beoordeling van de leerprestatie. Deze laatste beoordeling wordt gebruikt om steeds beter af te gaan stemmen op de uitstroomwensen en behoeften richting het voortgezet onderwijs.

De leerlingen in de onderbouw worden ook gevolgd vanuit observaties. Gedurende het jaar worden bij thema's leerdoelen uitgewerkt die de SLO doelen voor de eerste twee schooljaar dekken. Wanneer de leerlingen binnen de thema's aan het leren en ontdekken zijn volgen de leerkrachten de vooruitgang vanuit de observaties. Op basis van die vooruitgang worden de doelen en thema's voor volgende perioden aangepast.

Iedere keer wanneer we de vooruitgang en ontwikkeling van de leerlingen hebben geëvalueerd, bespreken we de voortgang met de ouders. Kort waar het kan, langer waar dat nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven op school enkelvoudige adviezen. (Praktijkonderwijs, VMBO-BBL, VMBO-KBL, VMBO-TL, HAVO of VWO) Op het voortgezet onderwijs zijn er veelal zogenaamde dakpanklassen. In deze klassen zijn twee onderwijsniveaus opgenomen. (bv. HAVO/VWO) Zowel voor onze advisering als na onze advisering blijft er contact met het voortgezet onderwijs. Dit om tot een zo goed mogelijk passend advies te komen. Na 1 jaar en na 3 jaar in het voortgezet onderwijs bekijken we samen met het voortgezet onderwijs de ontwikkeling van de kinderen. Op basis van het al dan niet opstromen en afstromen van leerlingen kunnen we de kwaliteit van ons advies verbeteren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zien de school als een samenleving. En in die samenleving hebben we een aantal hoofdregels waaraan we ons houden en samen het gesprek over voeren als dat even niet lukt.

  • We zien onze verschillendheid als normaal. Iedereen mag dus zijn wie hij of zij is.
  • Iedereen neemt verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we het samen naar ons zin hebben.
  • Achter ieder gedrag zit een intentie voor degene die het laat zien. Als dat gedrag niet wordt begrepen gaan we het gesprek aan om elkaar te leren begrijpen en om de (on)wenselijkheid van het gedrag voor de omgeving te bespreken. Vanuit dit begrip kunnen we gaan werken aan het aanleren van het gewenste gedrag.

Wij zijn als school gestart vanuit een nieuwe visie. Het komend schooljaar staat het samen leren en verantwoordelijkheid nemen centraal. Het mentorschap van de kinderen in groep 8 en 5 wordt verder vormgegeven. Daarnaast ontdekken de leerlingen steeds meer hun rol binnen de maatschappij als onderdeel van een gemeenschap. Door middel van een samenwerking met partners uit de wijk wordt het belang van bijdragen gestimuleerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • iedereen is uniek
  • zorg voor de leefwereld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven