IKC Titus Brandsma maakt gebruik van de landelijke klachtenregeling van de VBKO. De contactpersoon is de directeur. Via de contactpersoon kan de klager worden doorverwezen naar de interne vertrouwenspersoon, externe vertrouwenspersoon, bestuurder of de klachtencommissie.
School contactpersoon en interne vertrouwenspersoon
De school heeft een intern schoolvertrouwenspersoon bij wie leerlingen, ouders/verzorgers terecht kunnen als het gaat om persoonlijke dingen en/of situaties, waarin iemand zich op school niet veilig voelt. Niet-veilige situaties ontstaan bij pesten, agressie, discriminatie en ongewenste intimiteiten. Met ongewenste intimiteiten bedoelen we: ongewenste seksueel getinte opmerkingen en/of aanrakingen tijdens de les, in de school of op het schoolplein. Zowel volwassenen als leerlingen kunnen deze dingen doen bij anderen. Het is goed daar met iemand over te praten. Ook als de ander het niet met opzet gedaan heeft, mag men het toch vertellen aan bijvoorbeeld de interne schoolcontactpersoon.
Symbio heeft een externe schoolcontactpersoon aangewezen. Dit is mevrouw Anne Overbeek. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen zich met klachten betreffende seksuele intimidatie, agressie en pesten wenden tot de schoolcontactpersoon als zij van mening zijn dat de klachten niet naar tevredenheid zijn opgelost door de school of wanneer zij zaken liever eerst met een onafhankelijke functionaris buiten de school bespreken. Mevrouw Anne Overbeek is niet aan één van de scholen van ons schoolbestuur, Symbio, verbonden.
Klachten
Symbio heeft een klachtenregeling vastgesteld. Op grond hiervan kunnen ouders/verzorgers en leerlingen klachten indienen over gedragingen en beslissingen (of het nalaten daarvan) van het bestuur, directie en personeel van de school. Als u een klacht heeft over het onderwijs kunt u terecht bij de leerkracht en de directie. Heeft u klachten over ongewenste intimiteiten, pesten, discriminatie of bejegening, dan kunt u in eerste instantie terecht bij de schoolcontactpersoon of de directeur. Wanneer u vindt dat uw klacht onvoldoende behandeld is of u wilt een en ander buiten de school bespreken, dan kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon, die door het bestuur benoemd is.
Inspraak ouders
Inspraak van ouders wordt op onze school op de volgende manier georganiseerd:
Ouderraad (OR) Het contactorgaan tussen het team en de ouders van de leerlingen is de ouderraad (OR). De OR houdt zich bezig met:
- het bevorderen van contact tussen school en ouders;
- het team helpen bij het behartigen van de belangen van de leerlingen;
- het starten en organiseren van activiteiten in samenwerking met het team.
Medezeggenschapsraad (MR) in het onderwijs is wat de naam al zegt: een orgaan voor medezeggenschap, voor inspraak.
De MR is het orgaan waarin de diverse belangen die in de school aanwezig zijn, worden vertegenwoordigd. De raad spreekt voor zowel ouders, leerlingen als personeel. De MR mag met het bevoegd gezag alle onderwerpen bespreken die de school betreffen. De raad heeft recht op alle informatie die voor het uitoefenen van medezeggenschap noodzakelijk zijn.
In de MR vergaderingen wordt gesproken over:
- voorbereidingen van standpunten en adviezen naar het CvB.
- beleidsvoorstellen die te maken hebben met onze school, waarvoor overleg en gedragenheid nodig is (formatieplan, schoolplan, etc.).