Wij stimuleren…
Reflecterend vermogen,
het geven/ontvangen van feedback, verdraagzaamheid & beleefde assertiviteit Kinderen worden gestimuleerd om hun verhaal te vertellen en hun eigen rol daarin weer te geven. De leerkracht stimuleert dit door actief te luisteren en open vragen te stellen. Kinderen worden uitgedaagd om elkaar complimenten te geven, wanneer dingen goed gaan of leuk zijn. Kinderen leren hun grenzen aan te geven. Wanneer er iets gebeurt wat ze niet fijn vinden geven kinderen dit aan het andere kind aan, maar we leren kinderen eveneens verdraagzaam te zijn. In de bovenbouw wordt er aandacht aan besteed door elkaar bijvoorbeeld in de groep complimenten te geven. Wij stimuleren assertiviteit bij kinderen, we doen dit door hen de ruimte te geven hun verhaal te vertellen en ze daarin te stimuleren. We vinden het belangrijk dat de leerlingen respect voor de leerkracht en andere leerlingen opbrengen. Wanneer kinderen het lastig vinden assertief te zijn op een juiste manier zullen wij hen daarbij ondersteunen, door middel van vragen, feedback of aanwijzingen.
Zelfstandigheid & Samenwerken
Kinderen leren al van jongs af aan zelfstandig aan de slag te gaan. De leerlingen worden daarbij geholpen door een planning waar ze zelf invloed op uitoefenen. Voor sommige kinderen kan dit lastig zijn, zij krijgen dan meer structuur aangeboden, door bijvoorbeeld een vaste planning. Wanneer leerlingen ouder worden krijgen ze de mogelijkheid zich op andere vlakken zelfstandig te ontwikkelen. Bovenbouwers krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om het open podium te presenteren, rondleidingen door de school te geven of met jongere kinderen te duo-lezen. Kinderen worden gestimuleerd zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen. Maria Montessori verwoordde haar blik op zelfstandigheid als volgt: “leer mij het zelf te doen”. Deze opmerking is heden nog steeds toepasbaar. Kinderen worden uitgedaagd om dingen zelf te doen en oplossingsgericht aan de slag te gaan. Leerlingen worden geholpen op een manier die ervoor zorgt dat ze werk zelf kunnen doen, het is daarbij mogelijk dat kinderen elkaar ondersteunen. Zelfstandigheid sluit samenwerken niet uit, wij vinden dit een mooie aanvulling. Kinderen kunnen elkaar helpen in het proces naar zelfstandigheid. Zo kan het zijn dat ze elkaar helpen zonder dat de leerkracht daarbij nodig is. Leerlingen krijgen vaak de mogelijkheid om samen te werken, ze moeten dan rekening houden met elkaar en elkaar verder op weg helpen. Wanneer kinderen samenwerken is er sprake van coöperatief leren, alle kinderen nemen actief deel aan het proces. Opkomen voor zichzelf Wij vinden het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf en dat ze zichzelf op waarde schatten. Dat kinderen leren hun eigen gedachten en ideeën te verwoorden en dat ze hun eigen mening mogen uiten. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor het delen van hun eigen gevoelens en leren dit op adequate wijze te doen. De leerkracht stimuleert dit door vragen te stellen, complimenten te geven en het proces te begeleiden.
Omgaan met elkaar
Het omgaan met elkaar vinden wij heel belangrijk. Wij vinden het belangrijk leerlingen de handvatten te geven om met elkaar om te gaan. Zo leren we hen dat het belangrijk is naar elkaar te luisteren, betrokken te zijn bij de ander, vriendelijk te zijn, geen vooroordelen te hebben en om blanco in een situatie te kunnen stappen. Dit leren we de leerlingen door situaties of gebeurtenissen met hen te bespreken en door het voor te leven. We vinden het belangrijk dat de leerlingen omgangsnormen meekrijgen en doen dit voornamelijk door bewust bezig te zijn met de voorbeeldrol die wij als leerkracht hebben. In de omgang met elkaar vinden wij het belangrijk dat kinderen luisteren naar elkaar en dat zij met elkaar in gesprek kunnen gaan. Om dit op een goede manier te kunnen doen moeten de kinderen over communicatieve vaardigheden beschikken. Door de gehele schoolperiode heen leren wij kinderen deze vaardigheden aan. Dit doen wij onder andere door de vaardigheden of het ontbreken daarvan met de kinderen te bespreken en door zelf het goede voorbeeld te geven.
Eerlijkheid, betrouwbaarheid en integriteit
Eerlijkheid, betrouwbaarheid en integriteit staan hoog in het vaandel op onze school. Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen de waarheid vertellen. De kinderen weten dat eerlijkheid belangrijk is en ze worden gestimuleerd de waarheid te vertellen. Wanneer kinderen dit niet doen confronteert de leerkracht het kind daar mee op een duidelijke, doch vriendelijke manier. Eerlijkheid wordt door de leerkracht gewaardeerd. Door de manier waarop hier op school mee wordt omgegaan leren kinderen dat het belangrijk is om eerlijk, betrouwbaar en integer te zijn.
Empatisch vermogen & omgaan met gevoelens en emoties
Iedereen is anders en heeft in verschillende situaties verschillende gevoelens. Deze mogen kinderen op een adequate manier uiten. De leerkracht begeleidt dit en stelt vragen om kinderen te helpen met het uiten van hun gevoelens en emoties. Wanneer een kind zijn emoties of gevoelens uit op een wijze die niet passend is zal de leerkracht met het kind in gesprek gaan en uitleggen hoe hij het in het vervolg anders zou kunnen doen. Kinderen leren zich in te leven in de ander. Gebeurtenissen worden doorgesproken en kinderen worden geholpen met het inleven in de ander. De leerkracht stelt vragen aan het kind om zo het kind te helpen met het begrijpen van de gevoelens van een ander. Om een situatie goed in te schatten leert een kind ook naar zichzelf te kijken en zijn eigen rol in het geheel te zien. Deze zelfreflectie is belangrijk om gebeurtenissen in perspectief te kunnen zien.
Respect hebben voor elkaar en de omgeving
Respect voor elkaar is een belangrijk punt in onze visie, we vinden het belangrijk dat kinderen leren dat zij zichzelf mogen zijn en dat de ander mag zijn wie hij is. Kinderen leren dat iedereen sterke en zwakke punten heeft. De een is niet beter dan de ander, maar we zijn allemaal verschillend. Respect voor de omgeving is van belang op onze school. Binnen het Montessorionderwijs wordt de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid die je als mens draagt voor je omgeving. We gaan respectvol om met dieren, planten en andere aspecten van de omgeving. Op school zijn er dieren waar de leerlingen zorg voor dragen, de klassen hebben een tuintje en kinderen kunnen zelf een plantje mee naar school nemen. Via deze middelen leren kinderen zich bewust te worden van hun verantwoordelijkheid t.a.v. de omgeving.