KC Wilhelmina

Bachlaan 9 5707 RM Helmond

  • De school in het groen (vanuit ballon)
  • Schoolfoto van KC Wilhelmina
  • Schoolfoto van KC Wilhelmina
  • Schoolfoto van KC Wilhelmina

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Inspectie van Onderwijs bezoekt en controleert scholen d.m.v. een objectief kwaliteitsonderzoek. Tot op heden zijn de verslagen van deze bevindingen herkenbaar en naar hun en onze tevredenheid. Voor de Inspectie geeft het kwaliteitsbeeld van de school geen reden tot zorg.  

Voor wat betreft de opbrengsten wordt door de Inspectie nagegaan in hoeverre de leerresultaten van de leerlingen het niveau hebben, dat verwacht mag worden op grond van onze leerlingen- en ouderpopulatie.  De Dia eindtoetsscores (minimale score: 320, maximale score: 390) van onze school in de afgelopen jaren zijn als volgt:

  • 2021:  366,1
  • 2022:  362,7
  • 2023:  364,6

De totale scores van 2021 en 2023 voldoen aan ons streven, omdat deze gemiddeld hoger zijn dan die van vergelijkbare scholen. In het jaar 2022 zaten wij onder dat gemiddelde. Naar aanleiding van contacten met het Voortgezet Onderwijs en de toegestuurde rapporten van onze oud-leerlingen mogen wij concluderen, dat de resultaten van onze kinderen op het V.O. in grote lijnen in overeenstemming zijn met de door ons gegeven adviezen in groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten middels:

  • afname van de M- toetsen van Cito Leerling in Beeld.
  • methode gebonden toetsen.
  • in het groepsplan is weergegeven op welke wijze het onderwijs en de ondersteuning vormgegeven zijn.
  • op schoolniveau wordt gereflecteerd op de tussenresultaten middels de schoolzelfevaluatie. Hierin worden doelen en actiepunten per leerjaar opgesteld op basis van de aandachtspunten van dat moment.
  • tijdens de groepsbesprekingen (tussen de intern begeleider en de leerkrachten) van maart wordt per groep gereflecteerd op de tussenresultaten en waar nodig individuele doelen en actiepunten op- of bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Respectvol

We staan open voor ieders eigenheid en iedereen is gelijk. Wij gaan respectvol om met elkaars opvattingen en levensbeschouwelijke overtuigingen. Deze diversiteit wordt aangegrepen om van elkaar te leren en het onderlinge begrip te bevorderen. We werken vanuit vertrouwen, waarbij ieder optimaal tot zijn recht komt en handelt in het belang van de school en de organisatie als geheel. We brengen dit in de praktijk door ruimte te geven voor opvattingen van anderen, te handelen vanuit gelijkwaardigheid, bij te dragen aan openheid en eerlijkheid, problemen op te lossen door deze te benoemen en te bespreken en vertrouwen te hebben in de leerlingen, ouders, school, stichting en samenwerkingspartners.  

Verbindend

We staan met beide benen in de samenleving. We gaan relaties aan met kinderen, ouders, collega’s en partners en zien de waarde die we aan elkaar kunnen toevoegen.  We werken samen om leerlingen goed te kunnen voorbereiden op de samenleving. We stimuleren de wisselwerking tussen leren op school en leren buiten de school.  We laten dit zien in concreet waarneembaar gedrag door betrokkenheid te tonen bij de omgeving. Ook zien en benutten we kansen voor samenwerking. Daarnaast tonen we oprechte interesse in de ander en zien we elkaars mogelijkheden.   

In ontwikkeling

We geven goed onderwijs en benutten de talenten van de leerlingen. Bij het formuleren van onze ambities tonen we lef en passie, we hebben oog voor vernieuwing en verbetering.  We halen het beste uit onszelf en de ander door het werken aan de eigen professionaliteit, talenten van leerlingen te zien en te benutten en werk van hoge kwaliteit af te leveren. We nemen initiatief om verbeteringen aan te brengen, innovaties op gang te brengen en het beste uit ons zelf en de ander te halen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid Welbevinden
  • Respect
  • Gezamenlijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven