Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen iedere unit zijn de leerlingen uit verschillende leerjaren verdeeld in stamgroepen. Door niet meer te organiseren in jaargroepen maar in stamgroepen met leerlingen uit verschillende leerjaren willen wij de samenwerking en de sociale-emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleren. We bootsen de maatschappij in het klein na, waarin leerlingen verschillende rollen vervullen. Zo zullen ze bijvoorbeeld een keer de jongste zijn en een keer de oudste. Ze leren meer kinderen kennen en kunnen van en met elkaar leren.
Binnen iedere unit werkt een vast team met leerkrachten en onderwijsassistenten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het onderwijs binnen deze unit. Ze bereiden samen voor, verzorgen samen de lessen, evalueren en houden leerlingbesprekingen. Dit noemen wij co-teaching. Iedere stamgroep binnen de unit heeft een vaste mentor. De leerlingen starten en eindigen de dag in hun stamgroep samen met hun mentor. Ze eten en drinken tijdens de pauzes in hun stamgroep en vieren hun verjaardag in de stamgroep. De mentor voert de ouder-kindgesprekken en is het eerste aanspreekpunt voor ouders/verzorgers.
In de onderbouw werken we ervaringsgericht en vanuit de belevingswereld van de leerlingen aan verschillende vakgebieden. De leerlingen werken en spelen in een rijke leeromgeving in de school en buiten. Naast de taalontwikkeling, motorische ontwikkeling en rekenontwikkeling wordt er ook veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij bieden vanaf leerjaar 1 Engels aan.
Alle leerlingen gaan wekelijks 25 uur en 15 minuten naar school. In bovenstaande tabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd er wekelijks aan de verschillende vakken wordt besteed.
Op het gebied van (hoog)begaafdheid:
- De leerkrachten op basisschool De Es geven wekelijks in elke groep gerichte instructie en werkopdrachten aan leerlingen met een ontwikkelings-voorsprong middels de werkvorm miniklas of kleine kring waarbij aangesloten wordt bij het niveau. Deze manier van werken is vastgelegd in de kwaliteitskaart instructie.
- Basisschool De Es heeft een aanpak voor leerlingen die alle leerdoelen op het niveau van 1S / 2F op het gebied van rekenen en spelling beheersen, voordat zij in het achtste leerjaar zitten. Deze is vastgelegd in de kwaliteitskaart Aanpak voor versnellen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.