Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kindcentrum NatuurTalent werken we met verschillende groepssamenstellingen. Dit vanwege het leerlingenaantal maar ook vanuit onze visie samen (buiten) bezig zijn. Deze samenstelling kan per jaar verschillen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de kinderen en de mogelijkheden en kwaliteiten van de diverse leerkrachten.
In de groepen 1 en 2-3 werken we thematisch. De wereld oriënterende aspecten worden geïntegreerd aangeboden. Alle activiteiten, zoals hierboven bij onderwijstijd benoemd, vinden plaats tijdens kringmomenten, de speel-/werklessen en de lessen spel en beweging (binnen en buiten).
Vanaf schooljaar 2018-2019 werkt Kindcentrum Natuurtalent vanuit een 5 gelijke dagen model. Dat betekent dat alle kinderen op dezelfde tijden naar school komen. Kinderen maken dan 5 gelijke dagen van 8.30 tot 14.15 uur. Daarmee komen we ruimschoots aan de door de wet gestelde norm dat kinderen minimaal 7520 onderwijsuren in 8 schooljaren moeten maken.
De marge-uren kunnen worden ingezet voor extra studiemomenten waarop kinderen vrij zijn en het team zich verder ontwikkelt.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor kinderen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor kinderen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.
Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en het speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke kinderen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met jeugdhulpverlening. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze en de school kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Deze rapportage kan ouders een handvat bieden in de keuze van een school doordat het een beeld geeft van de ondersteuning die de school aan hun kind zou kunnen bieden. Of de school voor hun kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoeften van het kind blijken. Dit hangt namelijk niet alleen af van de aanwezige ondersteuning, maar ook van de specifieke capaciteiten en de ondersteuningsbehoeften van het kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder schooljaar zijn er verschillende leerkrachten binnen ons team die zich verder bekwamen en zich laten (bij-)scholen. Dit kan vanuit persoonlijke behoefte van de leerkracht of op vraag/advies van de schoolleiding naar de medewerker.
Daarnaast stellen we ieder schooljaar een schoolverbeterplan op en op basis van de gestelde doelen wordt er teamscholing ingekocht die door bijvoorbeeld externe partijen gegeven wordt. Het kan ook zijn dat een interne, gespecialiseerde collega het team verder schoolt.
De peutergroep maakt deel uit van Hoera kindercentra en is gevestigd in het pand van Kindcentrum NatuurTalent. Kinderen van twee tot vier jaar kunnen enkele dagdelen naar de peutergroep. Leerkrachten van groep 1 hebben regelmatig contact met de leidsters van de peuters, o.a. wederzijdse bezoeken en het samen vieren van festiviteiten. Zo kunnen zij samen zorgen voor een soepele overgang wanneer de kinderen naar de basisschool doorstromen.