Kindcentrum NatuurTalent

Kloosterstraat 14 5988 CK Helden

  • Schoolfoto van Kindcentrum NatuurTalent
  • Schoolfoto van Kindcentrum NatuurTalent
  • Schoolfoto van Kindcentrum NatuurTalent
  • Schoolfoto van Kindcentrum NatuurTalent
  • Schoolfoto van Kindcentrum NatuurTalent

Het team

Toelichting van de school

Op Kindcentrum NatuurTalent werken 15 personeelsleden voor school en 16 personeelsleden bij Hoera kindercentra.  

Personeelsleden school:

9 leerkrachten, waarvan 2 leerkrachten ook een kwaliteitsteam-taak hebben.

1 onderwijsassistente

1 conciërge

3 vrijwilligers die begeleiding en ondersteuning verzorgen tijdens de lunch van de kleuters

1 directeur  

Op bepaalde dagen maken we gebruik van vakleerkrachten die de leerkrachten ondersteunen in het lesgeven bij bepaalde vakken (gym en muziek).

Tenslotte maken we jaarlijks gebruik van stagiaires vanuit MBO en/of HBO.

Personeelsleden Hoera

12 pedagogisch medewerkers

1 assistent leidinggevende

1 regiomanager

1 vrijwilligster

1 BBL stagiaire

Met deze groep professionals verzorgen we opvang en onderwijs aan jullie kind(eren) op Kindcentrum NatuurTalent.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht. Ondanks inspanningen is het realiseren van een sluitende aanpak niet mogelijk. Door middel van dit document geven wij alle betrokkenen inzicht in de wijze waarop wij als stichting dienen te handelen bij afwezigheid van een leerkracht.

Onderstaand staan achtereenvolgend de stappen beschreven welke genomen worden.   

Stap 1. Kijken of er  leerkrachten zijn van de eigen school die kunnen worden ingezet. 

Stap 2. Inzet van onderwijsassistent of leerkracht in opleiding. Een onderwijsassistent of leerkracht in opleiding kan ingezet worden onder supervisie van een vaste leerkracht.  

Stap 3. Samenvoeging van groepen. Deze oplossing wordt, als laatste mogelijkheid om lessen te geven, toegepast. De schoolleider bepaalt welke groepen worden samengevoegd.  

Stap 4. Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Ouders worden uiterlijk de dag voorafgaand aan de dag dat kinderen thuisblijven geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum NatuurTalent werken we met verschillende groepssamenstellingen. Dit vanwege het leerlingenaantal maar ook vanuit onze visie samen (buiten) bezig zijn. Deze samenstelling kan per jaar verschillen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de kinderen en de mogelijkheden en kwaliteiten van de diverse leerkrachten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2-3 werken we thematisch. De wereld oriënterende aspecten worden geïntegreerd aangeboden. Alle activiteiten, zoals hierboven bij onderwijstijd benoemd, vinden plaats tijdens kringmomenten, de speel-/werklessen en de lessen spel en beweging (binnen en buiten). 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2018-2019 werkt Kindcentrum Natuurtalent vanuit een 5 gelijke dagen model. Dat betekent dat alle kinderen op dezelfde tijden naar school komen. Kinderen maken dan 5 gelijke dagen van 8.30 tot 14.15 uur. Daarmee komen we ruimschoots aan de door de wet gestelde norm dat kinderen minimaal 7520 onderwijsuren in 8 schooljaren moeten maken.

De marge-uren kunnen worden ingezet voor extra studiemomenten waarop kinderen vrij zijn en het team zich verder ontwikkelt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor kinderen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor kinderen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.

Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en het speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke kinderen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met jeugdhulpverlening. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze en de school kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Deze rapportage kan ouders een handvat bieden in de keuze van een school doordat het een beeld geeft van de ondersteuning die de school aan hun kind zou kunnen bieden. Of de school voor hun kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoeften van het kind blijken. Dit hangt namelijk niet alleen af van de aanwezige ondersteuning, maar ook van de specifieke capaciteiten en de ondersteuningsbehoeften van het kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ieder schooljaar zijn er verschillende leerkrachten binnen ons team die zich verder bekwamen en zich laten (bij-)scholen. Dit kan vanuit persoonlijke behoefte van de leerkracht of op vraag/advies van de schoolleiding naar de medewerker.

Daarnaast stellen we ieder schooljaar een schoolverbeterplan op en op basis van de gestelde doelen wordt er teamscholing ingekocht die door bijvoorbeeld externe partijen gegeven wordt. Het kan ook zijn dat een interne, gespecialiseerde collega het team verder schoolt. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peutergroep maakt deel uit van Hoera kindercentra en is gevestigd in het pand van Kindcentrum NatuurTalent. Kinderen van twee tot vier jaar kunnen enkele dagdelen naar de peutergroep. Leerkrachten van groep 1 hebben regelmatig contact met de leidsters van de peuters, o.a.  wederzijdse bezoeken en het samen vieren van festiviteiten. Zo kunnen zij samen zorgen voor een soepele overgang wanneer de kinderen naar de basisschool doorstromen.

Terug naar boven