IKC Het Anker

Heyne van Althenastraat 2 3274 CD Heinenoord

Schoolfoto van IKC Het Anker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde scores op de Eindtoets in groep 8 van het Anker liggen veelal boven de ondergrens van inspectie. De kleine groepen maken dat de invloed van een enkele leerling met een uitschietende score groot is. Onderstaande scores geven de gemiddelden weer na correctie op grond van zij-instromers (leerlingen die in groep 7 of 8 zijn ingestroomd zijn). Deze correcties zijn door de onderwijsinspectie goedgekeurd. 

Met ingang van 2017 nemen de scholen van stichting de Hoeksche School deel aan de IEP-Eindtoets. Voor het bepalen van het schooladvies worden de ruwe scores op de onderdelen lezen, taal en rekenen omgezet naar een standaardscore die varieert van 50 tot en met 100. 

Jaar Ondergrens / Score Het Anker

2017: 79,1 / 81,9

2018: 79,6 / 77,7 (na correctie zij-instromers: 78,04)

2019: 79,1 / 85

2020: in verband met de Covid19 pandemie is de toets dit jaar landelijk niet afgenomen.

2021:  79,7 / 89,0

2022: 80,0/94,6

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de kinderen in groep 1-2 gebruiken we het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Dit model volgt de totale ontwikkeling van deze jonge leerlingen. D.m.v. het uitvoeren van gestructureerde observaties en invullen van signaleringsformulieren brengt het alle ontwikkelingsgebieden in kaart. Aan de hand hiervan kan de leerkracht de juiste keuzes maken op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied. 

In groep 3 tot en met groep 8 toetsen we regelmatig de resultaten van ons onderwijs. Toetsen geven ons zicht op een eventuele voorsprong of achterstand in de ontwikkeling zodat we, indien nodig, op tijd kunnen handelen. Meestal zal de leerkracht dit zelf doen, soms met ondersteuning of coaching van de ib-er.

Na elk lesblok worden er in groep 3 t/m 8 signaleringstoetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die wij op school gebruiken. We signaleren dan al of de leerlingen de lesstof van elk blok goed begrepen heeft. Naast de signaleringstoetsen nemen we twee keer per jaar ook methodeonafhankelijke toetsen af. Op Het Anker zijn dat de Cito-toetsen. Deze toetsen gebruiken we vooral om ons onderwijs te evalueren. Met deze toetsen zetten wij de resultaten van onze leerlingen af tegen de landelijke gemiddelde resultaten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het is ons doel om elk kind een passend advies te geven zodat er een grote kans op succes is in het voorgezet onderwijs.

Het advies voor het voortgezet onderwijs wordt bepaald in overleg tussen leerkrachten, IB en directeur van de basisschool. In het overleg wordt niet alleen gekeken naar de scores op cognitieve vakken maar ook naar interesses, motivatie en werkhouding. In de hogere groepen worden ook meerdere kindgesprekken gevoerd tussen leerkracht en leerling om zo een beeld te vormen van de wensen van elk kind zelf. 

Halverwege de groepen 6, 7 en 8 nemen wij Cito-middentoetsen af o.a. voor de vakken rekenen en begrijpend lezen. De resultaten vormen een goede indicator voor de kansen op succes in een bepaalde leerweg van het voortgezet onderwijs. Vrijwel alle scholen in de Hoeksche Waard gebruiken de zogenaamde Plaatsingswijzer om het leerwegadvies te formuleren. Hierdoor krijgt u al in groep 6 een indicatie van het leerwegadvies voortgezet onderwijs voor uw kind. In groep 8 ontvangt u het eindadvies vanuit de basisschool. Aan de hand van de resultaten op de IEP- toets kan het advies eventueel naar boven worden bijgesteld. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school hanteert de ANKER-waarden: Aardig, Netjes, Kalm, Eerlijk en Respectvol. Aan de hand hiervan worden jaarlijks samen met de leerlingen groepsregels opgesteld . Wij zijn van mening dat we met elkaar - ouders en leerkrachten - verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van al onze kinderen. 'It takes a village to raise a child'.

Onze school is een oefenplaats voor de maatschappij. Er is aandacht voor het vergaren van kennis en vaardigheden, voor persoonlijke ontwikkeling en voor het leren samenwerken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aardig, Netjes
  • Kalm
  • Eerlijk en Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 14 april 2016 bracht de onderwijsinspectie een bezoek aan Het Anker.

SAMENVATTING VAN DE BELANGRIJKSTE OORDELEN:

Basisschool Het Anker heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

De school behaalt voldoende eindresultaten.

De leraren volgen de leerlingen en hebben goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen.

Het team beschikt over voldoende pedagogische en didactische vaardigheden.

De school werkt met de 'Ankerregels'. Dit vormt de basis voor een goed en veilig schoolklimaat dat gericht is op leren.

In de afgelopen periode is flink geïnvesteerd in een fijn schoolklimaat en aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Nu kan basisschool Het Anker hiervan de vruchten plukken. 

Terug naar boven