IKC Het Anker

Heyne van Althenastraat 2 3274 CD Heinenoord

Schoolfoto van IKC Het Anker

Het team

Toelichting van de school

Het team van Het Anker bestaat uit ervaren en zeer betrokken leerkrachten. 

De school is een lerende organisatie. Leerkrachten nemen jaarlijks deel aan diverse vormen van na- en bijscholing. Via vakliteratuur, collegiale consultatie en deelname in netwerken (intern begeleiders, directeuren) blijven wij ontwikkelingen in het onderwijs op de voet volgen.

Kennis en ervaring, theorie en praktijk worden door onze leerkrachten gekoppeld om zo tot modern, effectief en plezierig onderwijs te komen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting De Hoeksche School, waaronder onze school valt, hanteert een vervangingsbeleid waarbij elke school standaard extra personeel op school heeft om onverwachte situaties op te kunnen vangen. Zijn er meerdere leerkrachten tegelijk afwezig dan kan er vervanging worden aangevraagd via de Vervangingsmanager.

Ook wordt er gebruik gemaakt van extra inzet van parttimers die dan (tijdelijk) hun werktijd uitbreiden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze basisschool heeft vier groepen: groep 1-2, groep 2-3, groep 4-5 en groep 6-7-8. 

In groep 1-2 wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat de leerstof doelgericht in thema’s wordt aangeboden. Hierdoor ontstaat samenhang tussen de leerstof en dit verhoogt de betrokkenheid van de kinderen. 

Vanaf groep 3 wordt steeds meer methodisch gewerkt. Op basis van toetsen en observaties draagt de leerkracht er zorg voor dat de leerstof zo goed mogelijk aansluit bij de ontwikkeling van de leerling. 

Onze school maakt gebruik van een vakleerkracht Engels en Engelstalige stagiaires uit de VS. Deze studenten ronden hun studie tot leerkracht in het primair onderwijs af met een stage in het buitenland. Op deze manier realiseert onze school de aanwezigheid van een 'native speaker' gedurende enkele maanden per jaar. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs wil zeggen dat we op school bij het uitvoeren van onze pedagogische opdracht zoveel mogelijk rekening houden met de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind. Kinderen verschillen in hun ontwikkeling. Het ene kind vraagt aanmoediging en bevestiging, vraagt om een hand of soms om twee handen. Het andere kind gaat graag zijn of haar eigen gang en weet dit prima alleen te doen. Het ene kind leert spelenderwijs, een ander kind moet blokken en vraagt om extra uitleg. Op onze school proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillen van onze kinderen maar dat lukt ons helaas niet altijd. En wat dan?

Welke extra ondersteuning biedt het Samenwerkingsverband en dus ook onze school? zie ook het Schoolondersteuningsprofiel.

1.     Visio. Er is sprake van ernstige visuele problematiek.

2.     Auris. Er is sprake van ernstige spraak en taalproblematiek, auditieve problematiek.

3.     Een extern expert bij medische problematiek bijv. syndroom van Down, hersenletsel enz. De ondersteuning is gericht op het handelen van de leerkracht en wordt gedaan door een expert betaald door het SWV.

4.     Een extern NT 2 expert. Er is sprake van NT2 problematiek. De ondersteuning is gericht op het handelen van de leerkracht en wordt gedaan door een expert betaald door het SWV.

5.     Een pre-ambulante begeleider. De ondersteuning, gericht op het handelen van de leerkracht, wordt gedaan door een lid van de Ondersteuningscommissie (O.C.) betaald door het SWV pas na aanmelding bij de O.C.. Zie verder in deze notitie:  Wat doet de Ondersteuningscommissie > advies> ad 1.

6.     Het SBO en SO. We beschouwen SBO en SO ook als extra ondersteuning. Dit kan pas na aanmelding bij de O.C. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Komend schooljaar wordt het nieuwe schoolplan opgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op IKC het Anker verzorgt de Hoeksche School zowel onderwijs als kinderopvang. Zo ontstaat een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen van 0 tot en met 12 jaar

Terug naar boven