Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze basisschool heeft vier groepen: groep 1-2, groep 2-3, groep 4-5 en groep 6-7-8.
In groep 1-2 wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat de leerstof doelgericht in thema’s wordt aangeboden. Hierdoor ontstaat samenhang tussen de leerstof en dit verhoogt de betrokkenheid van de kinderen.
Vanaf groep 3 wordt steeds meer methodisch gewerkt. Op basis van toetsen en observaties draagt de leerkracht er zorg voor dat de leerstof zo goed mogelijk aansluit bij de ontwikkeling van de leerling.
Onze school maakt gebruik van een vakleerkracht Engels en Engelstalige stagiaires uit de VS. Deze studenten ronden hun studie tot leerkracht in het primair onderwijs af met een stage in het buitenland. Op deze manier realiseert onze school de aanwezigheid van een 'native speaker' gedurende enkele maanden per jaar.
Passend onderwijs wil zeggen dat we op school bij het uitvoeren van onze pedagogische opdracht zoveel mogelijk rekening houden met de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind. Kinderen verschillen in hun ontwikkeling. Het ene kind vraagt aanmoediging en bevestiging, vraagt om een hand of soms om twee handen. Het andere kind gaat graag zijn of haar eigen gang en weet dit prima alleen te doen. Het ene kind leert spelenderwijs, een ander kind moet blokken en vraagt om extra uitleg. Op onze school proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillen van onze kinderen maar dat lukt ons helaas niet altijd. En wat dan?
Welke extra ondersteuning biedt het Samenwerkingsverband en dus ook onze school? zie ook het Schoolondersteuningsprofiel.
1. Visio. Er is sprake van ernstige visuele problematiek.
2. Auris. Er is sprake van ernstige spraak en taalproblematiek, auditieve problematiek.
3. Een extern expert bij medische problematiek bijv. syndroom van Down, hersenletsel enz. De ondersteuning is gericht op het handelen van de leerkracht en wordt gedaan door een expert betaald door het SWV.
4. Een extern NT 2 expert. Er is sprake van NT2 problematiek. De ondersteuning is gericht op het handelen van de leerkracht en wordt gedaan door een expert betaald door het SWV.
5. Een pre-ambulante begeleider. De ondersteuning, gericht op het handelen van de leerkracht, wordt gedaan door een lid van de Ondersteuningscommissie (O.C.) betaald door het SWV pas na aanmelding bij de O.C.. Zie verder in deze notitie: Wat doet de Ondersteuningscommissie > advies> ad 1.
6. Het SBO en SO. We beschouwen SBO en SO ook als extra ondersteuning. Dit kan pas na aanmelding bij de O.C.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komend schooljaar wordt het nieuwe schoolplan opgesteld.
Op IKC het Anker verzorgt de Hoeksche School zowel onderwijs als kinderopvang. Zo ontstaat een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen van 0 tot en met 12 jaar