CBS De Ontdekking

Pleinstraat 13 a 4126 RT Hei- en Boeicop

  • Schoolfoto van CBS De Ontdekking
  • Schoolfoto van CBS De Ontdekking

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen van groep 8 nemen deel aan de Doorstroomtoets (voorheen centrale Eindtoets) voor het basisonderwijs. De gemiddelde resultaten van de leerlingen liggen meestal rond of boven het landelijk gemiddelde.
Soms is er een jaar met weinig leerlingen in groep 8. De score van een enkele leerling kan het groepsgemiddelde dan wel flink beïnvloeden (zowel naar boven als naar beneden).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school hanteert een leerlingvolgsysteem om de vorderingen van de kinderen inzichtelijk te houden. Zo kunnen we ook gericht werk aanbieden aan het kind. We gebruiken bij de kleuters de leerlijnen van Parnassys; Vanaf groep 3, toetsen van Cito; vragen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van Viseon , etc. De leerlingen van groep 8 nemen deel aan het Drempelonderzoek en de Doorstroomtoets Route 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 geven we leerlingen een voorlopig schooladvies in november. Deze is gebaseerd op Leerling in Beeld van Cito, werkhouding en de resultaten in de klas. Onze leerlingen maken in februari de doorstroomtoets. Deze toets is 1 van de instrumenten om te komen tot een schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast baseren we het advies op Leerling in Beeld, werkhouding en resultaten in de klas. In maart komen we tot een definitief advies. Onze school geeft leerlingen die uitstromen naar het VO een éénduidig of tweeduidig schooladvies. Bijvoorbeeld: HAVO of HAVO/VMBO-T. Daarmee geven we aan welk eindniveau volgens ons haalbaar is voor deze leerling. Daarnaast geven we iedere leerling ook een plaatsingsadvies. Dat advies is niet vermeld op deze website. Het advies is tevens afhankelijk van de beschikbare brugklassen op de gekozen school voor VO. Het kan dus zijn dat we een leerling een schooladvies HAVO geven en een plaatsingsadvies voor de HAVO-VWO brugklas. Er is per 2023-2024, 1 week om leerlingen aan te melden bij de school voor voortgezet onderwijs. In die week worden leerlingen aangemeld voor hun vervolgschool. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder sociale redzaamheid verstaan we de vaardigheid om je te handhaven in een complexe maatschappij als de onze. Hiervoor zijn heel wat sociale vaardigheden nodig. De aandacht voor de emotionele en relationele aspecten van schoolse zaken en de omgang met medeleerlingen en de leerkracht is erg belangrijk. Het doel van dit vakgebied is om de kinderen te leren omgaan met eigen gevoelens en zich in te leven hoe andere mensen denken en voelen, zodat ze zich bewuster worden van het sociale handelen. Bijvoorbeeld: hoe los je een conflictsituatie op, hoe ga je om met anderen en hoe gedraag je je ten opzichte van de mensen om je heen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg voor jezelf en de ander
  • Samen werken en samen leven
  • Christelijke normen en waarden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie ziet onze school als een onderwijsinstituut met Kwaliteit. De Zorg voor de leerlingen is goed. De overige zaken zijn naar tevredenheid, volgens de regels die de overheid aan ons stelt. We onderschrijven het rapport zoals gepubliceerd door de Onderwijsinspectie

Terug naar boven