Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Samenstelling van het team
De groepsleerkrachten verzorgen alleen of als duo het onderwijs in de groepen. Hierbij worden zij per bouw ondersteund door een onderwijsassistent. De onderwijsassistenten werken met de leerlingen die extra aandacht behoeven vanwege specifieke onderwijsbehoeften. Deze leerlingen krijgen extra ondersteuning.
De IB-er (Intern Begeleider) coördineert de zorg binnen de school en sluit regelmatig aan bij het MT (managementteam). Ook zijn er twee bouwcoördinatoren (onder- en bovenbouw). Zij zijn lid van het MT.
De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt twee keer per week de gymles voor de leerlingen van groep 3 t/m 8. Voor de kleuters is er één keer per week les van de vakdocent.
De conciërge verricht ondersteunende werkzaamheden. Hij is beheerder van de ICT (Informatie- en Communicatie Technologie), het gebouw, de installaties en het schoolterrein. De administratief medewerkster ondersteunt de directie met de administratie.
De directeuren zijn eindverantwoordelijk voor de school. Als zij afwezig zijn, kunt u zich wenden tot de IB-er of één van de bouwcoördinatoren. Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders de jaarinfo waarin alle namen worden vermeld.
De Wet op het Primair Onderwijs schrijft voor, hoeveel lesuren er aan de leerlingen moeten worden gegeven. Het overzicht per vakgebied geeft een globaal inzicht hoeveel tijd per week aan vakken wordt besteed. Het betreft gemiddelden die per lesjaar enigszins kunnen verschillen.
Op de Vlindertuin werken we met IPC. Dit vervangt de wereldoriëntatie. In thema's wordt gewerkt aan onder andere aardrijkskunde en geschiedenis. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk de creatieve vakken zoals muziek en handvaardigheid, te combineren met IPC.
De leerlingen op onze school krijgen de ondersteuning die zoveel mogelijk passen is. Wat de school kan bieden zonder externe ondersteuning valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Wij werken met 9 clusters van onderwijsbehoeften:
- De leerling heeft behoefte aan een leeromgeving die voorspelbaar en gestructureerd is;
- De leerling heeft behoefte aan uitdagend en aangepast onderwijs binnen een eigen leerlijn;
- De leerling heeft behoefte aan een uitdagende, verrijkende, verdiepende en verrijkende leeromgeving die verdergaat dan het bestaande curriculum;
- De leerling heeft behoefte aan een taalrijke leeromgeving;
- De leerling heeft behoefte aan oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken;
- De leerling heeft behoefte aan passend leesonderwijs;
- De leerling heeft behoefte aan passend rekenonderwijs;
- De leerling heeft behoefte aan een aangepaste, compenserende en toegankelijke leeromgeving;
- De leerling heeft behoefte om zijn/haar leren te ontwikkelen en zichzelf bij te kunnen sturen in het leren (executieve functies).
Wanneer voor een leerling externe ondersteuning nodig is, hebben wij, samen met de ouders, overleg met de onderwijsconsulent van het Samenwerkingsverband. Samen maken we dan de volgende stap in het proces.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons doel is om ervoor te zorgen dat 'ieder kind elke dag iets leert'. Dit lijkt eenvoudig maar is een grote belofte.
Als team zijn we elke dag bezig ons onderwijs nog beter aan te passen aan de verschillende behoeftes van de kinderen. Dit doen we door ons aanbod aan te passen op didactisch- en pedagogisch vlak en te zorgen voor een doorgaande lijn.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
In sommige gebieden zijn er kinderen die baat hebben bij een VVE peuteropvang of kinderdagverblijf. Dit is belangrijk voor kinderen met een hoog risico op achterstanden. Zo kunnen zij goed van start op de basisschool.
Onze school is geen VVE-locatie. We zijn wel een kindcentrum met opvang en onderwijs onder één dak. In het belang van een ononderbroken ontwikkeling werken de medewerkers opvang en onderwijs intensief samen. Dit helpt om deze kinderen een fijne en start te geven op de basisschool.Wij werken ook samen met de combinatiefunctionaris van de bibliotheek. Zij begeleidt de medewerkers, opvang en onderwijs, met de voorbereiding en uitvoering van leesbevorderende activiteiten. Het doel is om kinderen te motiveren te gaan lezen en hun woordenschat te vergroten.