Basisschool de Ravelinde

Bloemendaele 4 3218 XA Heenvliet

Schoolfoto van Basisschool de Ravelinde

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte van leerkrachten wordt er in eerste instantie naar een interne oplossing gekeken. In de meeste gevallen wordt de groep overgenomen door een van de andere collega's die op dat moment ambulant zijn (directie, KC), tevens hebben wij op school een fulltime leerkrachtondersteuner die in geval van nood een groep kan overnemen. 

In uiterste gevallen kan besloten worden om een groep te verdelen over andere groepen of wordt er besloten om een groep thuis te houden. Dit wordt zo vroeg mogelijk (uiterlijk 7.45 uur) met ouders gecommuniceerd. 

Bij langdurige vervangingen werken wij samen met de vprpool. Dit is de invalpool vanuit onze stichting. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op BS De Ravelinde worden de kinderen van 4 t/m 6 jaar in één van de twee kleuterklassen ingedeeld. Uitgangspunt daarbij is dat het onderwijsaanbod in beide groepen hetzelfde is. In beide groepen wordt gewerkt op alle ontwikkelingsgebieden (rekenen, taal, sociaal- emotioneel, motoriek) met dezelfde leerlijnen en met dezelfde doelen, zodat een kind goed voorbereid naar groep 3 kan. Om het gelijke niveau en de inhoud van het onderwijsaanbod in beide groepen te garanderen hebben de leerkrachten vaak overleg en wordt er nauw samengewerkt.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 zijn moderne lesmethoden leidraad voor ons onderwijs. Regelmatig evalueren wij ons handelen en bekijken wij of de methodes die wij gebruiken nog voldoen. Passend bij de visie maken wij ook keuzes in het lesaanbod. We kijken goed wat er op dat moment nodig is in de groep. We gaan uit van een lessentabel van 25 uur. De onderwijstijd wordt ingevuld met de volgende vakken: Taal, lezen, schrijven, rekenen/wiskunde, zelfstandig werken, Engelse taal, wereldoriëntatie, handvaardigheid, tekenen, muziek, verkeer, levensbeschouwelijke vorming, sociale redzaamheid, lichamelijke oefening.

Vakken, methodes en toetsinstrumenten
Onze school biedt vakken aan en gebruikt daarbij de beschreven methodes en toetsen. Gelet op de kerndoelen, gaan we ervan uit, dat de methodes die we gebruiken dekkend zijn voor de kerndoelen. We gebruiken de methodes integraal, maar vullen wel aan waar we dat nodig vinden (opplussen). Daardoor borgen we dat we de kerndoelen ook daadwerkelijk behalen. Hetzelfde geldt voor de referentieniveaus. Ons uitgangspunt is, dat we de referentieniveaus realiseren door het gebruik van methodes en gevalideerde toetsen (Cito)

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze schoolbegeleider, Esther Geilman, ondersteunt en adviseert school op de ‘dagelijkse’ werkvloer. Op schoolbrede ontwikkelingen en op het gebied van de leeromgeving waarin de kinderen zich ontwikkelen. De schoolbegeleider ondersteunt de kwaliteitscoördinator en leerkracht om het onderwijs optimaal vorm te geven. In sommige gevallen voert de schoolbegeleider ook onderzoeken uit.

De jeugdverpleegkundige en jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Nissewaard zien alle kinderen op school of op het CJG. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of wanneer uw kind een prik krijgt.

De SMW-er kan ouders ondersteunen die vragen hebben over hun kinderen en/of over zichzelf als ouder. Voordat zij in gesprek gaat met kinderen, heeft zij altijd toestemming van de ouders nodig. In een gesprek met kind, ouders of beide wordt gekeken welke vragen er liggen en welke wegen bewandeld kunnen worden om deze vragen te beantwoorden. 

Het zorgoverleg bestaat uit de ouders, de leerkracht, de schoolbegeleider en de kwaliteitscoördinator. Er zal gezamenlijk geprobeerd worden via overzicht (Wat weten we al?) en inzicht (Wat is de oorzaak?) te komen tot een uitzicht (Wat kunnen we regelen?) voor een kind zodat deze optimaal van het onderwijs kan (blijven) profiteren.

Op het moment dat de ondersteuning binnen onze school niet (meer) toereikend voor een kind is, wordt geprobeerd door middel van multidisciplinair overleg (MDO) te komen tot een aanpassing hiervan en/of een passend (onderwijs-) aanbod. Dit overleg verloopt in samenspraak met de ouders, leerkracht, kwaliteitscoördinator, de schoolbegeleider van de school en (externe) deskundigen. Mocht er tijdens het MDO gezien worden dat de huidige omgevingsfactoren niet passend zijn bij de leerling, dan kan de leerling besproken worden binnen een zorgoverleg van het ROK. De ouders worden ingelicht over de procedure voor een ROK-bespreking. Het integratief beeld wordt besproken binnen de zorgstructuur van het ROK. Hier kan één van de volgende acties uit komen:

• Nieuwe interventies binnen de huidige school op advies vanuit het ROK

• Overstap van de leerling naar een andere reguliere school binnen het ROK

Op iedere basisschool zijn er kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo ook op onze school. We willen leerlingen zo veel mogelijk binnen de groep op onze eigen school begeleiden en ondersteunen. Voor iedere leerling met specifieke onderwijsbehoeften is er een goede oplossing te vinden. Kinderen met meer specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het multidisciplinair overleg om te bepalen welke inzet er nodig is. Onze school kan met de inzet van de eigen expertise vaak tegemoetkomen aan de (ook meer specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind. Wanneer blijkt dat er toch meer of andere expertise nodig is, dan schakelt de school samenwerkingsverband Onderwijscollectief in. Het samenwerkingsverband is beschikbaar voor alle scholen op Voorne-Putten, Rozenburg en gaat samen met de ouders en school kijken welke ondersteuning er ingezet kan worden. Het samenwerkingsverband heeft zelf specialisten in huis die deze ondersteuning kunnen bieden, maar kan ook andere experts inhuren wanneer dit nodig is. Daarnaast werken scholen samen in een zogenoemd Regionaal Overleg Kwaliteit (ROK) waar scholen binnen een wijk/gemeente samenwerken om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan alle kinderen in de wijk/gemeente. Als er zorgen zijn of een school handelingsverlegen is, dan wordt dit besproken in het ROK en ondersteunen scholen elkaar met de in het ROK aanwezige expertise. Soms kan bijvoorbeeld een andere basisschool binnen hetzelfde ROK beter voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In juni 2020 bracht de onderwijsraad het rapport 'steeds inclusiever' uit met daarin een perspectief hoe het onderwijs op de lange termijn steeds inclusiever kan worden voor leerlingen met een beperking. Bij inclusief onderwijs gaat het volgens EduMare over drie elementen: leerlingen krijgen de benodigde ondersteuning en toerusting om naar school te kunnen, hun school is dichtbij huis en samen leren in dezelfde schoolomgeving staat centraal.

Het Onderwijscollectief (samenwerkingsverband waar EduMare bij aangesloten is) heeft in haar visie het volgende opgenomen: Samen sturen op inclusiever onderwijs kan alleen als het samenwerkingsverband en de schoolbesturen en scholen goed samenwerken en dit doen vanuit dezelfde ambities. Wij delen deze visie met het samenwerkingsverband en streven daarom met hen naar duurzame interventies i.p.v. tijdelijke oplossingen. Daarom willen wij in 2027 tenminste de volgende zaak gerealiseerd te hebben:

1. Organisatorische inclusie, elke kind kan binnen de gemeente naar school

2. Sociale inclusie, leerlingen krijgen apart les maar ontmoeten andere kinderen buiten de les op school

3. Didactische inclusie, waarbij rekening wordt gehouden met de beïnvloedbare onderwijskenmerken

4. Pedagogische inclusie

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven