BS Het Avontuur

Rameaustraat 6 1962 CA Heemskerk

  • Schoolfoto van BS Het Avontuur
  • Schoolfoto van BS Het Avontuur
  • Schoolfoto van BS Het Avontuur

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij bewaken dat leerlingen een doorgaand ontwikkelingsproces doorlopen en dat het onderwijs wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen met behulp van het leerling- en onderwijsvolgsysteem. 

Om uw kind goed te kunnen volgen werken wij planmatig. 

Opbrengsten verzamelen en analyseren:

  • Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De leerlingen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze toetsen. In groep 8 maken de leerlingen de NIO-toets en wordt er afgesloten met de landelijke doorstroomtoets.
  • Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen. Hier kunnen wij goed zien of de leerling de aangeboden stof heeft begrepen.
  • In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de ontwikkelingslijnen van leerlingvolgsysteem KIJK. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. In november en mei worden de observaties geregistreerd in KIJK, zodat er vastgesteld kan worden of een kind extra ondersteuning nodig heeft.
  • De resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem, methodetoetsen en registratiemomenten uit KIJK worden per groep geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met de IB’er en de directeur in een groepsbespreking. 
  • Per leerling wordt een leerlingkaart bijgehouden waarop voor elk vakgebied per blok het onderwijsaanbod in doelen en instructieniveau staat beschreven. Er wordt regelmatig met de Intern Begeleider besproken of de gestelde doelen behaald zijn en of er aanpassingen nodig zijn.

Onderwijs aanpassen aan de behoefte van de leerling en/of de groep:

Indien de resultaten daarvoor aanleiding geven, wordt het onderwijsaanbod aangepast aan de behoeften van een leerling, een groep of een bouw.
Mogelijke aanpassingen:
- wijziging onderwijstijd in een bepaald vak 
- wijziging instructiemethode of in de organisatie van de instructie 
- gebruik van aanvullende lesmethodes
- organiseren extra ondersteuning

In het ondersteuningsprofiel kunt u uitgebreid lezen welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij kunnen organiseren. Het ondersteuningsprofiel kunt u lezen op de website en is ter inzage beschikbaar op school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies op Het Avontuur komt als volgt tot stand:

  1. Eind groep 7 bepalen de huidige leerkracht, toekomstige leerkracht, Intern begeleider en directie het voorlopige advies. 
  2. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem, methodegebonden toetsen,  eventueel afgenomen intelligentietoetsen, motivatie & werkhouding.
  3. Begin groep 8 wordt de NIO-toets (intelligentietoets) afgenomen. 
  4. In januari groep 8 bepalen de leerkracht, intern begeleider & directie de definitieve adviezen, gebaseerd op de punten genoemd bij punt 2.
  5. In februari groep 8 maken de leerlingen de landelijke doorstroomtoets.
  6. In maart volgt de uitslag.
  7. Bij een hogere uitslag dan het definitieve advies stelt de leerkracht het advies naar boven bij. (Let op: de school mag ook besluiten om het niveau niet aan te passen, maar dat mag alleen als de school denkt dat een hoger niveau niet in het belang is van het kind. Vanuit school moeten we deze beslissing dan ook goed onderbouwen en dit is in overleg met leerling en ouders.)
  8. Leerlingen melden zich in centrale aanmeldweek aan voor het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In een veilig leerklimaat kunnen kinderen het beste uit zichzelf halen, zodat zij allemaal op hun eigen manier vol zelfvertrouwen de wereld in kunnen gaan. Een veilig leerklimaat ontstaat wanneer er heldere afspraken worden gemaakt met de kinderen. Wij gebruiken hiervoor KiVa. Zie schoolgids 3.2.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven