Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Avontuur vindt het belangrijk om schoolbreed dezelfde aanpak te hebben in:
- Aanleren van goed gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling & anti-pestbeleid (KiVa);
- Leesonderwijs, taalonderwijs, woordenschatonderwijs en spellingonderwijs;
- Rekenonderwijs ;
- Digitale geletterdheid;
- Wereldoriëntatie geïntegreerd in thematisch werken;
- Leerlinggesprekken.
In de groepen 1 en 2 worden alle vakken gegeven binnen het thema waar op dat moment aan in de groep gewerkt wordt.
Digitale geletterdheid
Aan de vier leerlijnen (ICT-vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking) wordt zowel via een aparte lesmethode, maar waar kan geïntegreerd in de avonturen (thema's) aangeboden.Thematisch werken
Wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming en technieklessen worden geïntegreerd in vier avonturen ( schoolthema's) aangeboden met een betekenisvolle en actuele inhoud. De vakken begrijpend lezen en woordenschat worden hier ook aan gekoppeld. De avonturen starten met een gezamenlijke opening of worden gezamenlijk afgesloten.Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden.
De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting (boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs). Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. Ga voor meer informatie naar de website: www.vormingsonderwijs.nl
Het Avontuur realiseert waar mogelijk onderwijs dichtbij huis voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner.
Bij het realiseren van passend onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de mogelijkheden van het kind, maar ook naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind.
Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school ontwikkelt een aanbod voor leerlingen die minder of juist veel meer aankunnen dan het reguliere aanbod.
Er wordt buiten de groepen gewerkt met een klusgroep en een plusgroep.Naast de bovengenoemde specialisten, hebben wij ook een specialist digitale geletterdheid op school.
Het Avontuur heeft oog voor de doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Wij werken daarom waar mogelijk samen met de Toverlantaarn. Er worden bijvoorbeeld een gezamenlijke inloop georganiseerd.
Doormiddel van een VVE-aanbod (vroeg- en voorschoolse educatie), met name gericht op taal, spel en ouder-kind-activiteiten wordt gewerkt aan doorgaande leerlijnen tussen opvang en onderwijs.
Daarnaast is er een warme overdracht tussen opvang en onderwijs.