BS Het Avontuur

Rameaustraat 6 1962 CA Heemskerk

  • Schoolfoto van BS Het Avontuur
  • Schoolfoto van BS Het Avontuur
  • Schoolfoto van BS Het Avontuur

Het team

Toelichting van de school

Het Avontuur heeft een enthousiast en betrokken team dat samenwerkt aan goed onderwijs.  Het team gaat samen met de kinderen op avontuur om te leren, ontdekken zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Naast de genoemde vakleerkrachten en specialisten hebben wij een eventmanager. Zij is regelt alle schoolreisjes, feesten en andere activiteiten. Daarnaast is zij een aanspreekpunt voor ouders. Op deze manier hebben leerkrachten nog meer tijd om zich op onderwijs te richten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op Het Avontuur worden leerkrachten bij voorkeur vervangen door eigen teamleden of invallers.

Als dit niet lukt, wordt aan ouders wordt gevraagd hun kind thuis te houden. Dit zijn dan steeds wisselende groepen. Als daardoor opvangproblemen ontstaan, wordt samen met ouders naar een oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het Avontuur vindt het belangrijk om schoolbreed dezelfde aanpak te hebben in:

  1. Aanleren van goed gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling & anti-pestbeleid (KiVa);
  2. Leesonderwijs, taalonderwijs, woordenschatonderwijs en spellingonderwijs;         
  3. Rekenonderwijs ;    
  4. Digitale geletterdheid;
  5. Wereldoriëntatie geïntegreerd in thematisch werken; 
  6. Leerlinggesprekken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 worden alle vakken gegeven binnen het thema waar op dat moment aan in de groep gewerkt wordt. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Digitale geletterdheid 
Aan de vier leerlijnen (ICT-vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking) wordt zowel via een aparte lesmethode, maar waar kan geïntegreerd in de avonturen (thema's) aangeboden.

Thematisch werken
Wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming en technieklessen worden geïntegreerd in vier avonturen ( schoolthema's) aangeboden met een betekenisvolle en actuele inhoud. De vakken begrijpend lezen en woordenschat worden hier ook aan gekoppeld. De  avonturen starten met een gezamenlijke opening of worden gezamenlijk afgesloten. 

Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden.
De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting (boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs). Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. Ga voor meer informatie naar de website: www.vormingsonderwijs.nl

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Avontuur realiseert waar mogelijk onderwijs dichtbij huis voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner.
Bij het realiseren van passend onderwijs wordt niet alleen gekeken naar de mogelijkheden van het kind, maar ook naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind.
Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school ontwikkelt een aanbod voor leerlingen die minder of juist veel meer aankunnen dan het reguliere aanbod.
Er wordt buiten de groepen gewerkt met een klusgroep en een plusgroep.

Naast de bovengenoemde specialisten, hebben wij ook een specialist digitale geletterdheid op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

 Het Avontuur heeft oog voor de doorgaande lijn van peuters naar kleuters. Wij werken daarom waar mogelijk samen met de Toverlantaarn. Er worden bijvoorbeeld een gezamenlijke inloop georganiseerd.
Doormiddel van een VVE-aanbod (vroeg- en voorschoolse educatie), met name gericht op taal, spel en ouder-kind-activiteiten wordt gewerkt aan doorgaande leerlijnen tussen opvang en onderwijs. 
Daarnaast is er een warme overdracht tussen opvang en onderwijs.

Terug naar boven