Kindcentrum De Bareel

Waddenlaan 1 1967 EH Heemskerk

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Bareel
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Bareel
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Bareel
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Bareel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school werkt bewust aan kwaliteit. Om de kwaliteit goed te kunnen bewaken en (verder) te verbeteren maken wij gebruik van het kwaliteitsdraaiboek van Tabijn. Dit document kunt u vinden op onze site. Hiermee is een systeem van kwaliteitszorg opgezet dat aansluit bij de eisen die de overheid (de onderwijsinspectie) aan het onderwijs stelt.

De leerlingen worden met behulp van landelijke toetsen, methodegebonden toetsen en door middel van observaties  in hun ontwikkeling gevolgd. Op deze wijze wordt voorkomen dat leerlingen een achterstand oplopen die niet onderkend wordt. Indien uit bovenstaande toetsen en observaties blijkt dat het onderwijsleerproces op welk vakgebied dan ook stagneert krijgen betreffende leerlingen extra ondersteuning om hiaten in de stof te voorkomen en/of te herstellen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OVERDRACHT
Als uw kind naar een andere basisschool, kindcentrum of naar het voortgezet onderwijs gaat, wordt er gezorgd voor een duidelijke overdracht van essentiële  informatie. Dit overdrachtsrapport zal altijd pas na overleg met u worden gedeeld met de school of het kindcentrum waar uw kind naar toe gaat.

Aanpak verwijzing VO de Bareel

Vanaf eind groep 6 starten wij met een eerste blik naar het voortgezet onderwijs. Tijdens het laatste rapportgesprek in groep 6 krijgt u ter kennisneming een leeg (voorlopig) advies formulier mee welke wij gebruiken om tot een advies te komen. Eind groep 7 wordt dit formulier voor het eerst voor uw kind ingevuld, uw kind krijgt dan het voorlopig advies. Het advies wordt bepaald door de leerkracht, intern begeleider en directie. Dit advies baseren wij op de gehele schoolcarrière van uw kind, waarbij wij kijken naar de LVS gegevens (CITO toetsen), motivatie en werkhouding. Daarnaast kan het zijn dat wij als aanvullend gegeven de uitslag van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) meenemen. De NIO wordt in groep 7 afgenomen bij leerlingen met een VMBO advies of waar twijfel is over welk niveau passend is. Het voorlopig advies in groep 7 is geen definitief advies, in groep 8 komen er namelijk nog gegevens bij die mee worden genomen in het uiteindelijke advies.

Begin groep 8 zal de leerkracht het voorlopig advies nogmaals met u bespreken en worden er doelen opgesteld voor dat schooljaar. Vanaf groep 7 kunt u middelbare scholen gaan bezoeken. Er wordt verwacht dat u zelf naar open dagen van middelbare scholen gaat met uw kind. Midden groep 8 maakt uw kind de M8 toets van CITO. Het adviesformulier wordt hiermee aangevuld. Met alle gegevens en resultaten van de gehele schoolcarrière van uw kind die wij hebben, stellen wij een eindadvies op. Het eindadvies wordt bepaald door de leerkracht, intern begeleiders en directie. Ouders mogen hierin hun wens kenbaar maken. Dit wordt midden groep 8 met u en uw kind gedeeld. U krijgt vervolgens een aanmeldingsformulier mee waarmee u uw kind kunt aanmelden bij de gewenste school. Afhankelijk van de school die is gekozen levert u dit formulier zelf in bij de gekozen school of doet de leerkracht dit voor u. De kinderen maken in groep 8 naast de reguliere M8 toets van CITO ook de CITO eindtoets. Het is voor basisscholen verplicht om een eindtoets in groep 8 af te nemen. Deze wordt in april afgenomen. Het schooladvies is dan al gegeven, dit is ook leidend. Scholen voor voortgezet onderwijs (vo) mogen de toelating van leerlingen niet laten afhangen van het resultaat  van een eindtoets. Als het toetsadvies hoger is dan het gegeven schooladvies, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Als ervoor wordt gekozen om het advies bij te stellen wordt hierover weer gecommuniceerd met het voortgezet onderwijs en wordt de aanmelding aangepast. 

Nadat de kinderen zijn aangemeld bij de school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport uitgewisseld en bespreken de leerkracht van groep 8 en de mentor van de brugklas eventuele bijzonderheden.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Belangrijk kenmerk van De Bareel is het uitgaan van de talenten en dus de mogelijkheden van kinderen. Een positieve benadering dus. Deze benadering draagt direct bij aan het zelfvertrouwen van kinderen en helpt de kinderen om zich stap voor stap bewust te worden van hun eigen gedrag en dit gedrag vervolgens aan te passen. Dit structureel werken aan sociale en emotionele ontwikkeling levert een goede sfeer op school op. En een goede sfeer draagt bij aan de ruimte voor een evenwichtig leerproces en meer rust in de klas.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • talent
  • structuur
  • sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Bareel

In september 2020 heeft De Bareel een online thematisch bezoek gehad van de inspectie.

Het thema waarover we gesproken hebben was of ons aanbod aansloot bij de populatie leerlingen van De Bareel.

We hebben onderzocht hoe onze populatie leerlingen was samengesteld en de inspecteur heeft over onze schouders mee gekeken en heeft ons voorzien van adviezen.

Daaruit hebben wij onder andere ingezet op:

* Op een andere manier zorgen voor zicht op ontwikkeling van onze leerlingen
* De instructievaardigheden van onze leerkrachten eigentijdser maken en vergroten.


Terug naar boven