Gereformeerde basisschool De Zaaier

Dorpsweg 117 8051 XT Hattem

  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool De Zaaier
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool De Zaaier
  • Schoolfoto van Gereformeerde basisschool De Zaaier

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 33 betrokken, enthousiaste professionals die in verschillende functies met hart en ziel het aanbod voor de ontwikkeling van 3 tot 12 jarigen vormgeeft. Met elkaar proberen we onze visie en kernwaarden zo goed mogelijk vorm te geven en uit te dragen. Als team werken we daartoe samen in bouwen. Dat zijn bij ons de onderbouw (groep 0 t/m 3) en de midden-/bovenbouw (groep 4 t/m 8). Deze overleggen noemen we teamleren, omdat vooral het met en van elkaar leren over onze pedagogische en didactische vaardigheden en zicht op ontwikkeling centraal staan. Jaarlijks organiseren we in dit kader ook momenten waarop teamleden bij elkaar in de klas kijken. 

Naast ons vaste team, zijn we een opleidingsschool. Dit betekent dat we ieder jaar onze deuren openen voor stagiaires die met en van ons kunnen en mogen leren. Verder hebben we een nauwe samenwerking met de buurt sportcoaches van HUB die bijvoorbeeld voor de kleutergroepen wekelijks een beweegles verzorgen. Daarnaast maken we via het cultuuraanbod in Hattem, incidenteel gebruik van verschillende externen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij verlof en/of ziekte wordt als volgt geregeld binnen De Zaaier.

De oplossing wordt eerst intern binnen Florion gezocht. De eerste en vaste route voor invallers voor alle Florion scholen. Is deze zogenoemde A-schil leeg, dan doorloopt de school de volgende stappen.

  1. Interne invalpool (leerkrachten team de Zaaier die bereid zijn extra te werken);
  2. Groepen samenvoegen (eventueel bij instroomgroepen);
  3. Een leraarondersteuner of stagiaire voor de groep. Wanneer dit noodzakelijk is kijken we (zorgspecialist en leerkracht) hoe we de ondersteuning zo veel mogelijk op een andere wijze kunnen vorm geven. Wanneer dit meerdere dagen achtereen lijkt voor te komen, kan het zijn dat we de keuze voor de ondersteuning maken en een groep toch thuis te laten werken;
  4. Invalpool van ouders die alleen voor de Zaaier invallen. Deze hebben een benoeming in de C-schil en beschikken over de juiste papieren;
  5. Naar huis sturen van een groep. In dit geval zorgt een leerkracht via Parro voor de communicatie rondom het thuiswerk dat gebeuren moet. Is de leerkracht verplicht thuis maar gezond genoeg om online les te geven dan wordt dit door die leerkracht opgepakt. Bij deze laatste optie wordt vooral gekeken naar de 4-jarigen (ivm leerplicht) en/of kleuters (meer marge uren nog staan). Daarnaast wordt gekeken naar de groepen 7 en 8 die ook één dag in de week thuis zouden kunnen werken. Dat betekent dat er dan een leerkracht wisselt van die groep naar de groep waarvan de leerkracht vrij is.

OPMERKINGEN:

  • We kunnen en mogen geen onbevoegden voor de groep zetten;
  • Steeds wordt ook het aspect 'continuïteit' meegewogen in elke beslissing die we lopende het proces hebben te nemen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De inhoud en organisatie van ons onderwijs
Uw kind komt naar school om te leren, om zich te mogen ontwikkelen. Een aantal vakken zijn verplicht en hier heeft de overheid kerndoelen voor opgesteld. U kunt dan denken aan de basisvakken Nederlandse taal (mondelinge taalvaardigheid, lezen, schrijven, begrippenlijst en taalverzorging), rekenen-wiskunde (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde, en verbanden), en sinds kort ook burgerschap. Daarnaast mag u bijvoorbeeld ook denken aan bewegingsonderwijs en wereldoriëntatie.

Bloeiwijsmodel
In de ochtend organiseren we het onderwijs middels een circuitmodel, wij noemen dat op De Zaaier Het Bloeiwijsmodel. In dat model is de ochtend verdeeld in verschillende rondes. In die rondes krijgen kinderen afwisselend klassikale instructie en rondes waarin zelfstandig wordt gewerkt. Binnen dit model wordt er een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en het eigenaarschap van de leerlingen. Zo leren ze door de jaren heen stapsgewijs eigen keuzes te maken, weten-ze-wat-ze-moeten-doen als ze-niet-weten-wat-ze-moeten-doen, leren ze zelf plannen en elkaar te helpen. Het Bloeiwijs model zorgt ervoor dat kinderen de ruimte voor deze ontwikkkeling hebben en helpt de leerkrachten instructie op maat te geven, wanneer een kind dat nodig heeft.

Thematisch werken
Een kind leert het meeste door nieuwsgierig te zijn. Dan komen er ideeën en plannen over wat je kunt uitzoeken, onderzoeken, ontdekken, proberen, doen. Daarom vinden we het belangrijk dat de kinderen lessen krijgen waarin ze bijvoorbeeld alleen of samen problemen oplossen, plannen bedenken, onderzoekjes doen of ideeën laten zien in het schrijven van verhalen of in hoe ze rekenopdrachten oplossen.

In de onderbouw (met name de kleutergroepen) sluit de doelstelling van thematisch werken naadloos aan bij de doelstellingen van leren door aan te sluiten bij de belevingswereld. We zien thematisch werken als waardevolle aanvulling op ons onderwijs. In de onderbouw (groep 1 – 3) wordt daarom gewerkt met thema’s van 4 tot 6 weken waarin het thema het kader is waarbinnen leeractiviteiten worden opgezet zodat ze betekenisvol zijn.

Thematisch werken middels VierKeer Wijzer in de midden en bovenbouw
Vanaf groep 4 hebben we in plaats van de traditionele vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs) gekozen voor thematisch werken met een geïntegreerde aanpak. Hiervoor gebruiken wij de methode “VierKeerWijzer”.

Met thematisch werken is het eerste wat je ervaart dat de kinderen een hoge mate van motivatie hebben. Het thema gaat voor hen leven en wordt al sneller als betekenisvol ervaren. Dit komt doordat de leermomenten in een context worden aangeboden, waardoor het herkenbaar wordt. De leerstof gaat voor hen leven waardoor de betrokkenheid verhoogd wordt. Kinderen worden hierdoor in staat gesteld emoties te beleven, logisch te denken en ook sociale vaardigheden te oefenen. Thematisch werken biedt de kinderen de mogelijkheid om dingen te doen, te ondernemen en te ontdekken. Door deze wijze van werken ontstaat er meer gelegenheid voor interactie met de groep of een leerling en voor het met elkaar organiseren van het thema. De leerlingen zijn door het thema gemotiveerd en werken langer zelfstandig door. Dat geeft de leerkracht de mogelijkheid rond te lopen, te sturen en daarbij verdieping te geven aan de plannen die de leerlingen zelf al bedacht hebben. Hierbij heeft de leerkracht naast de inhoud van de opdracht ook aandacht voor het proces dat de leerlingen doorlopen en de onderlinge interactie. Hier komen pedagogiek en didactiek prachtig samen.

Godsdienst
Vorming is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Je kunt niet niet gevormd worden. Als christelijke school vinden wij in die vorming de christelijke vorming een heel belangrijk aandachts- en uitgangspunt. Als team en leerkracht van de kinderen hebben we daarin een belangrijke rol en willen we kinderen daarom leren wie God is en voor hen wil zijn. Daarom besteden we hier iedere dag aandacht aan. Dat gebeurt onder andere door het vertellen van bijbelverhalen, het zingen van christelijke liederen en gesprekken rondom christelijke thema's. In de hogere groepen krijgen kinderen huiswerk mee waarin ze zich verder verdiepen in de bijbel en thema's nader verkennen.

Natuurlijk grijpen we daar waar het kan de mogelijkheid aan om de verwondering van wie God is te ervaren. Dat ervaren we in de natuur en wereld om ons heen. Er is zoveel moois in het dagelijkse waarin God zich laat zien!

Leesonderwijs
Lezen is een basisvaardigheid die we in alle vakken nodig hebben. We oefenen daarom veel met technisch en begrijpend lezen.

Begrijpend lezen
Lezen, schrijven, spreken, spelling en woordenschat zijn vaak aparte onderwerpen die we los van elkaar aan de orde laten komen in een les. We merken dat die losse lessen veelal niet aansluiten bij de interesses en belevingswereld van kinderen. Een belangrijk uitgangspunt om je hierin te ontwikkelen. We hebben als team daarom de keuze gemaakt voor een geïntegreerd leesaanbod. Dat houdt in dat leesonderwijs wordt verweven in het onderwijs dat al gegeven wordt. VierKeerWijzer biedt hiervoor een mooi aanknopingspunt. Dit is volop in ontwikkeling, waarbij we ondersteunt worden door een externe lees expert Bianca Lammers.

Burgerschap
Burgerschapsonderwijs gaat voor ons over zowel het bijbrengen van kennis, als over voorleven, nadenken, uiten, redeneren en voelen. Burgerschapsonderwijs is daarmee geen ‘vak’, maar een bewuste manier van denken, kijken en doen, die de hele dag, zowel op school als thuis, plaatsvindt. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldrol ten aanzien van hun eigen gedrag en een stimulerende, coachende en reflecterende rol ten aanzien van hun leerlingen.
In de wetenschap dat onze leerlingen geliefde kinderen van God zijn en tegelijkertijd onderdeel zijn van een samenleving die zowel dichtbij als ver weg is, leren onze leerlingen het volgende:

  • Wat hun grondrechten zijn en hoe onze rechtstaat en democratie werkt;
  • Dat alle mensen in Nederland vrij zijn om te denken en te doen wat ze willen, zolang ze de vrijheid en gelijkwaardigheid van anderen respecteren en hoe zich dit verhoudt tot hun eigen (geloofs)identiteit;
  • Dat alle mensen in Nederland gelijkwaardig zijn aan elkaar en dat iedereen gelijk is voor de wet;
  • Wat ‘solidariteit ‘ betekent en hoe ze hier in hun leven mee te maken krijgen;
  • Dat discriminatie vanuit maatschappelijk oogpunt én vanuit christelijk oogpunt onaanvaardbaar is en hoe ze hiermee om kunnen gaan;
  • Om samen te werken en samen te leven, om zelf een mening en een identiteit te vormen en te uiten én deze van anderen te accepteren;
  • Autonoom en zelfstandig te zijn met oog voor de mensen om hen heen.

Wij hebben voor ons onderwijs keuzes gemaakt en per burgerschapsdoel beschreven wat we in elk leerjaar doen.

Rekenen
In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Met sprongen vooruit’ en worden de rekendoelen aangeboden binnen de thema's.
Groep 3 t/m 5 gebruiken de methode ‘Wereld in Getallen v5’ (papieren versie). Deze methode staat voor rekenonderwijs dat bij het kind past. De methode speelt in op niveauverschillen, heeft elke dag dezelfde lesopbouw en er wordt per dag instructie gegeven op één lesdoel. Dit zorgt voor duidelijkheid en focus. En het helpt om de lesstof te begrijpen en te verwerken.  
Om ons aanbod nog beter af te stemmen op dat wat de leerling nodig heeft hebben we vanaf groep 6 ervoor gekozen om de methode 'Wereld in getallen' digitaal middels Gynzy aan te bieden. Dit stelt ons in staat om het aanbod voor de groep en individuele leerling gevarieerder en beter afgestemd klaar te zetten voor de leerlingen. Doordat leerlingen zelf binnen de omgeving van Gynzy inzicht kunnen krijgen in hun resultaten ontstaat er meer eigenaarschap, kunnen ze meer zelf keuzes maken en zelf verantwoordelijk worden voor de eigen ontwikkeling.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 werken we met thema's. Binnen elk thema komen de verschillende vakken aan bod. Door middel van leerdoelen bekijken we hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Ook hier evalueren we periodiek of er meer of minder aanbod nodig is per vak. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 tot en met 8 zit onze grootste tijdsinvestering in de kernvakken zoals: (begrijpend) lezen, taal, rekenen en burgerschap. Gemiddeld leren en werken de leerlingen minimaal een uur per dag aan elk kernvak. We volgen de leerlingen in hun ontwikkeling middels ons leerlingvolgsysteem. We evalueren periodiek n.a.v. de methode onafhankelijke toetsen of er meer of minder aanbod nodig is per vak. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg en aandacht voor elk kind
Wij willen inzetten op een optimale ontwikkeling van elke leerling passend bij het eigen niveau. Het Bloeiwijsmodel helpt ons om dat in de groep te realiseren. Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra uitdaging, ondersteuning of zorg nodig. We bekijken dan zorgvuldig per groep of leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. We streven ernaar dit zoveel mogelijk door de leerkracht binnen de eigen groep te doen.
Wanneer er individuele zorg nodig is leggen we dat vast in een individueel plan. Hierin staat welke doelen er centraal staan en hoe de begeleiding verloopt. Het kan ook zijn dat de mogelijkheden van een leerling, vragen om een aangepast programma. Dan wordt er een eigen leerlijn gevolgd, en wordt dit structureel vastgelegd, geëvalueerd en bijgesteld in een ontwikkel perspectief. De evaluatie en ontwikkeling die hierdoor wordt ingezet wordt geregeld besproken met ouders. 

Hoogbegaafdheid

De Zaaier is een Kwadraatschool en biedt mogelijkheden voor hoge presteerders en hoogbegaafde kinderen aan op niveau drie (zie website www.kwadraatonderwijs.nl). In de kleutergroepen hanteren we signaleringslijsten van KIJK als er een vermoeden van een ontwikkelingsvoorsprong is. Deze worden met de ouders besproken. In de klas zullen de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong extra worden uitgedaagd door activiteiten waarbij wordt aangesloten op hun behoefte.
We hanteren voor het verder signaleren de SIDI PO. Dit instrument onderzoekt op een uitgebreide manier of er mogelijk sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. Aan de hand daarvan wordt een handelingsplan gemaakt. Dit instrument kan voor alle groepen worden ingezet.

In de midden- en bovenbouw krijgen de goed presterende leerlingen verrijkingsstof aangeboden. Zij krijgen extra werk op een specifiek vakgebied. Om demotivatie van deze leerlingen te voorkomen, kan ook gekozen worden voor het zogenaamde “compacten”. De leerstof wordt dan beperkt aangeboden voor leerlingen die dit snel oppakken en hier dus voldoende aan hebben. Zo komt er meer tijd vrij voor uitdagender werk. Deze verrijkingsstof wordt door de groepsleerkrachten aangeboden in de groep. Voor de kinderen die aan dit aanbod niet genoeg hebben is er een plusklas. Deze kinderen komen wekelijks bijeen en aan hen worden de volgende leerdoelen aangeboden: filosoferen, samenwerken, leren leren, hogere orde denkopdrachten (een beroep doen op hun hogere intelligentie), toepassen van denk- en leerstrategieën, het maken van werkstukken en presentaties.

Voor de kinderen in groep 7 en 8 is er ook een beperkte mogelijkheid om deel te nemen aan de masterclass op het Greijdanus. Dit is een aanbod voor excellente leerlingen uit groep 7. Zij mogen een jaar lang van april (groep 7) tot en met maart (groep 8) één dag in de week deelnemen aan de masterclass. Onze school brengt leerlingen in bij de selectiecommissie van het Greijdanus.

Expertises
Wij hebben in de school en ons samenwerkingsverband tal van specialisten en experts die om de kinderen heen staan met als doel de zorg voor elk kind goed te laten verlopen. 

Zorg & onderwijsspecialist
Wij hebben in de school een zorgspecialist voor groep 1 t/m 3 en een zorgspecialist voor groep 4 t/m 8. Zij zijn verantwoordelijk voor de zorg rondom de leerling. Binnen die verantwoordelijkheid geven zij advies aan leerkrachten leerkrachten en ouders. Ook monitoren zij het onderwijsniveau van elke groep en van de gehele school. Hiertoe analyseren zij zelf en ook met het team de resultaten. Zo nodig worden interventies opgesteld en bijgesteld.

Leerkrachtondersteuners
We hebben verschillende ondersteuners of extra leerkrachten rondlopen die geen eigen groep hebben. Zij staan de leerkrachten bij om het onderwijs op maat te kunnen bieden. Dat kan in, maar ook buiten de groep zijn. 

Zorgadviesteam (ZAT)
De zorgspecialisten hebben regelmatig overleg met de jeugd- en gezinswerker van centrum jeugd en gezin (CJG Hattem) en met de orthopedagoog vanuit Florion onderwijsondersteuning. 

Florion Onderwijsondersteuning
Om onze zorg vorm te geven worden wij ondersteund door de onderwijsondersteuning van Florion. Binnen Florion zijn er verschillende specialisten die kunnen worden ingezet binnen elke school van Florion. In overleg met deze ambulante begeleiders en orthopedagogen wordt middels een zorgarrangement deze expertise ook op onze school ingezet waar nodig.

Passend onderwijs
We willen dat zoveel mogelijk leerlingen onderwijs krijgen dat past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Ons uitgangspunt is dat dat binnen het reguliere onderwijs is. Dit betekent dat leerlingen, onderwijs volgen op een gewone basisschool als het kan en naar een speciale school gaan als het moet. Als team hebben we nagedacht over de zorg en ondersteuning die wij kunnen bieden. In ons Schoolondersteuningsprofiel beschrijven wij wat ons lukt, maar ook waar onze grenzen liggen.
Voor meer informatie over samenwerkingsverband Passend onderwijs klik hier. Onze school valt onder samenwerkingsverband: Samenwerkingsverband 23.05 PO.

Ouder- en jeugdsteunpunt SWV Hanzeland
Een goede samenwerking tussen school, leerling, ouder(s) en/of verzorger(s) is belangrijk. Het ouder- en jeugdsteunpunt helpt scholen bij het goed informeren van ouders en jeugdigen. Je kunt als ouder/verzorger, maar ook als leerling of school contact opnemen met een adviseur van het ouder- en jeugdsteunpunt als er vragen zijn, je je verhaal kwijt wilt of behoefte hebt aan onafhankelijk advies. Bij het ouder- en jeugdsteunpunt krijg je duidelijke informatie en deskundig advies. Ook wordt er een luisterend oor geboden.

Het ouder- en jeugdsteunpunt is telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 9.00 en 12.30 uur via 06-57125952. Per mail via steunpunt@swv-hanzeland.nl of via de website swv-hanzeland.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de komende jaren structureel te blijven investeren in leerkrachtvaardigheden rondom de kennis en vaardigheden rondom leerlingenzorg. En door het het borgen van afspraken rondom onze zorgstructuur streven we ernaar zoveel mogelijk leerlingen in de zorgniveaus 1 en 2 te hebben en houden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peutergroep de Zaaier

Het onderwijsteam werkt samen met het opvangteam van Christelijke Kinderopvangorganisatie Kleurrijk. CKO KleurRijk ervaart een belangrijke missie in het bieden van christelijke kinderopvang. Wij willen kinderen opvang bieden waarin de Bijbelse normen en waarden centraal staan en waar de kinderen zich veilig en geliefd voelen waardoor ze vrij kunnen spelen, ontmoeten en zich ontwikkelen.
Ons opvangteam vangt op drie ochtenden een peuterplusgroep op, voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Tijdens deze ochtenden willen wij peuters de mogelijkheid geven zich, in contact met andere kinderen, op speelse wijze verder te ontwikkelen.

Op de peuterplusgroep werken wij met thema’s gedurende het jaar. De peuterplusgroep zoekt zoveel mogelijk aansluiting bij de thema’s die in het onderwijs aan bod komen. Met het themawerk sluiten wij aan op de belevingswereld van de kinderen en stimuleren wij de verschillende ontwikkelingsgebieden op een speelse manier. Voor de peutergroep is het thema de leidraad voor de activiteiten.

Voor meer informatie over de peutergroep kijk op: https://www.kleurrijkkinderopvang.nl/locaties/hattem/de-zaaier/ of spreek een van de pedagogisch medewerkers aan.

Terug naar boven