ikc het bAken

Johannes van Oldenbarneveltstraat 4 8862 BB Harlingen

Schoolfoto van ikc het bAken

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht, benaderen wij eerst de beschikbare leerkrachten in de vervangingspool van onze vereniging. Hierna doen wij een beroep op eventuele duo-leerkrachten van onze eigen school. Mochten wij geen vervanging kunnen krijgen (en we weten dat dit met het lerarentekort steeds vaker voor kan komen), dan worden de leerlingen de eerste dag verdeeld over andere groepen. Afhankelijk van de groep waarin zij verdeeld worden, doen zij mee aan het programma van die groep of werken zij verder aan hun eigen doelen. In uiterste gevallen kan het voorkomen dat wij genoodzaakt zijn om de leerlingen bij afwezigheid van de groepsleerkracht een dag vrij te geven. Hierover informeren wij de betrokken ouders altijd vroegtijdig. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De ikc directeur  

Is aanspreekpunt en eindverantwoordelijk voor al het reilen en zeilen op Integraal Kindcentrum "het bAken" Binnen het directieoverleg werkt zij samen met directeuren van de andere basisscholen / kindcentra van CBO Noardwest Fryslân.     

Interne begeleiding 

De interne begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen onze school. we hebben een onderbouw IB-er voor de groepen 0-4 en een IB-er bovenbouw voor de groepen 4 t/m 8. De IB-ers houden de gegevens van het leerlingvolgsysteem bij. Samen met de leerkrachten bepalen de IB-ers welke leerlingen voor extra hulp en ondersteuning in aanmerking komen.                                                         

Coördinator opvang

De coördinator opvang is verantwoordelijk voor de organisatie en planning van de opvang. Aanspeekpunt voor ouders en namens de opvang zitting in het kernteam.                                                                             

Bouwcoördinator

Twee leerkrachten hebben een extra taak als bouwcoördinator. Zij adviseren en ondersteunen de directeur in beleidsmatige zaken en keuzes en begeleiden leerkrachten in de onder- en bovenbouw waar dit wenselijk is.

Leerkrachten 

In totaal werken bij ons 14 leerkrachten, verdeeld over zeven groepen. In de meeste groepen werken twee (part-time) leerkrachten.

Pedagogisch medewerkers 

Een aantal vaste pedagogisch medewerkers begeleiden de verschillende groepen kinderen op het kinderdagverblijf,  bij de peuteropvang en de buitenschoolse opvang.


Verder hebben verschillende leerkrachten een extra taak zoals:

- Coördinator Techniek & Wetenschap

Coördinator excellentie  

- IT

- Taal/Lezen

- Sociale Veiligheid

- Vertrouwenspersoon

- Onderwijsassistente NT2 leerlingen (anderstalige leerlingen of nieuwkomers)

Onderwijsondersteuner (zorg en onderwijs)

- Administratief Ondersteuner met IT-werkzaamheden

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterbouw werken wij met het aanbod van "Onderbouwd". dit is een volgmodel van spel- en ontwikkeling van het kind.Daarnaast werkt de Kinderopvang en de peuteropvang als voorloper met het Taalaanbod van Uk & Puk (gecertificeerd VVE-programma).

Er is regelmatig afstemming van thema's. Op deze wijze observeren wij en volgen wij onze leerlingen geruime tijd voordat ze uiteindelijk in groep 3 aan hun schoolse vaardigheden beginnen.

Onderbouwd volgt en kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een handpop.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Voor technische leren lezen  gebruiken wij de methode "Veilig Leren Lezen". Als rekenaanbod gebruiken wij sinds aug. 2021 de methode: "De Wereld in getallen" aangevuld met concreet materiaal uit de kisten van "Met sprongen vooruit". Het programma past bij onze rekenmethode "W.I. G", en het lesaanbod sluit aan op het niveau van het individuele kind. Vindt een kind bepaalde opdrachten lastig, dan worden ze iets gemakkelijker aangeboden en vaker herhaald. Bij opdrachten die ze gemakkelijk afgaan, wordt de lat juist iets hoger gelegd. Kinderen die opdrachten niet begrijpen, krijgen opnieuw uitleg en gericht oefening. Voor de wereld oriënterende vakken die ook vallen onder het kerndoel: Oriëntatie op jezelf en je omgeving zijn we afgelopen schooljaar gestart met Blink (geïntegreerd aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek). Deze methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden, komen uitgebreid aan bod. Blink Wereld is erop gericht om kinderen nieuwsgierig te maken naar de wereld en ze vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Wanneer kinderen zelf actief bezig zijn, krijgt de leerstof meer betekenis en onthouden ze het beter. Ze krijgen hierdoor een goede basis mee en ontwikkelen de vaardigheden die ze in het voortgezet onderwijs en in hun latere leven nodig gaan hebben. Op ikc het bAken zetten we de thema's van o.a. BLINK, groepsoverstijgend in, d.w.z. dat uit verschillende leerjaren leerlingen samen kunnen werken aan een bepaald thema wat hen interesseert. In een cyclus van 6 weken krijgen verschillende thema's aandacht.

Leerlingenraad

Op ikc het bAken werken we in de midden en bovenbouw met een leerlingenraad. In een leerlingenraad zitten kinderen die gekozen zijn door hun eigen klas. Het zijn leerlingen die graag namens hun klas allerlei zaken willen bespreken. Zo weten we wat de kinderen van onze school belangrijk vinden. Dat betekent dat zij de belangrijke rol hebben om erachter te komen wat er leeft op school en wat iedereen graag ziet gebeuren. Deze zaken kunnen ze bespreken in vergaderingen van de leerlingenraad. Een leerlingenraad kan meedenken met de leerkrachten en zal aan de slag gaan met de ideeën die ze binnenkrijgen. Met een groep sta je sterker dan alleen. Deze raad kan zich ook bezighouden met het meedenken over de organisatie van allerlei activiteiten. De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen. Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen. De betrokkenheid van de leerlingen bij school wordt bevorderd. Leerlingen krijgen verantwoordelijkheid voor schoolse zaken. Leerlingen krijgen een beter inzicht in de organisatie van de school. De kwaliteit van de schoolorganisatie wordt bevorderd. Leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is. Het kritisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen worden gestimuleerd. Het actief burgerschap wordt bevorderd. 

Leerplein

Op ikc het bAken kent een uniek leerplein. Met dit open leerplein hebben wij bijzondere leeromstandigheden gecreëerd voor onze kinderen. Leren doe je immers niet alleen in een lokaal! Leren doe je altijd en overal. Alle vakgebieden kunnen óók op het leerplein met speciale onderwijsmaterialen worden aangeboden. Onze bibliotheek met een schat aan kinderboeken, onze kasten met reken-, taal- en gezelschapsspellen en ons toneel dat voor diverse gelegenheden ter beschikking staat van de kinderen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsdeskundigheid

Wat zien wij?

We hebben binnen onze vereniging genoeg expertise op het gebeid van zorg ondersteuning. Diverse ambulante begeleiders zijn verbonden aan onze school. Dit wordt zowel vanuit de Stichting als vanuit het Samenwerkingsverband gefaciliteerd op grond van middelen voor Passend Onderwijs.

Wat vinden wij?

Wij vinden het prettig als er extern mensen met kennis betrokken zijn bij onze leerlingen.                                                                 Hierdoor vergroten we ook de kennis binnen het team van het IKC. Door succeservaringen die we opdoen met enkele leerlingen kunnen we ook andere leerlingen beter opvangen en begeleiden.

Wat gaan wij doen?

We hebben structureel overleg met de desbetreffende externen die verbonden zijn aan onze school. We voeren geregeld gesprekken en informeren elkaar. We willen hierbij helder in beeld brengen (stroomschema) welke wegen we kunnen bewandelen om op de juiste manier de expertise in te zetten zonder de regie (verantwoordelijkheid) kwijt te raken. Er zijn nu heldere afspraken opgesteld over wie welke kennis heeft, maar ook wie welke verantwoordelijkheid /taak en rol. Zo kunnen we preventiever (vroegtijdig) anticiperen op zorgelijke situaties. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderdagverblijf

Op onze kinderdagopvang worden kinderen tussen de 10 weken en 4 jaar opgevangen. De kinderdagopvang is geopend van maandag t/m vrijdag. De opvang wordt aangeboden tussen 07.00 (6.30 op aanvraag) en 18.30 uur. Vanuit onze pedagogische visie bieden we alle kinderen vanaf 2 jaar voorschoolse educatie aan, om hun start op de basisschool zo kansrijk mogelijk te laten zijn. Dagopvang wordt aangeboden op dezelfde locatie waar ook een peuteropvang aanwezig is. Beide voorzieningen worden in overleg met ouders/verzorgers tot een maatwerkpakket samengevoegd. Uw kind kan een aantal vaste dagen op het kinderdagverblijf terecht, maar ook hier is een flexibel pakket mogelijk. Opvang wordt afgestemd aan uw wensen. De dag invulling van het kinderdagverblijf verloopt globaal als volgt: In de aanvang van de ochtend/middag komen de kinderen binnen. Elk kind dat binnenkomt wordt door de pedagogisch medewerkster welkom geheten, soms door een groet, soms door een opmerking over een nieuwe trui, een kapper bezoek, afhankelijk van waar een kind gevoelig voor is. Deze aandacht geeft het kind een gevoel van zekerheid van veiligheid. Het ervaart: “ze zien mij, ik ben er ook!” 

Peuteropvang

De peuteropvang is er voor kinderen tot 4 jaar. De begeleiding op onze Peuteropvang bestaat uit het thematisch werken met Uk & Puk. We volgen daarmee de ontwikkeling van elk kind d.m.v. het observatiesysteem. U kunt er ook voor kiezen om uw kind 1 dagdeel te plaatsen, bijvoorbeeld om te kijken of uw kind de combinatie kinderdagverblijf en peuteropvang bevalt. Daarnaast werken wij ook met Peuter op Maat , in overleg met ouders wordt gekozen wanneer en op welke dagen uw kind/kinderen naar de Peuteropvang gaat.

Overgang peuters-kleuters

Samen met de vaste medewerker van uw kind, de leerkracht van groep 1 heeft u een zogenoemd driehoeksgesprek. Hier wordt de afronding gedaan vanuit de peuter. De ontwikkeling wordt besproken en de behoeften van het kind. Ook zal er een korte informatie wisseling zijn over de manier van werken bij de kleuters en kunt u als ouder belangrijke zaken over de ontwikkeling van uw kind delen. We willen graag alle kinderen en ouders een fijne tijd op het bAken geven en hopen zo hier aan tegemoet te komen. Binnen ons kindcentrum spelen kinderen van de peutergroepen ook geregeld met de kleutergroepen. De kinderen zijn bekend met de structuren die in de hele onderbouw hetzelfde zijn en leren al van de grote kinderen. Samen met de bekende leidsters maken ze ook kennis met de leerkrachten van groep 1. Het is voor kinderen dan niet meer een grote stap om een deur verder te gaan, deze is al bekend. Echt wennen aan groep 1 hoeft daarom ook niet meer, een peuter is al helemaal bekend met ons onderwijs in groep 1. Komt uw kind/kinderen nieuw op on ikc indien ze 4 jaar zijn dan wordt samen met de ouders een start besproken passend op maat gemaakt. 

Buitenschoolse Opvang BSO

Wordt gedurende het hele jaar aangeboden met uitzondering van de week tussen kerst en oud en nieuw. In de vakanties bieden wij op de BSO hele dagen opvang aan. Wij werken met vaste pakketten en flexibele pakketten. De opvang wordt afgestemd naar uw wensen. In de schoolgaande weken wordt er een TOP-arrangement aangeboden. Dit houdt in dat er 2 tot 3 keer per week een activiteiten aanbod wordt aangeboden. In de vakanties werken wij met thema’s waarop een activiteitenprogramma is vastgezet. Dit zijn activiteiten op verschillende gebieden, koken, bewegen, creatief etc. Ons motto hierin is; Een kind mag mee doen, maar hoeft niet mee te doen!

Terug naar boven