Wij werken integraal met het aanbod van Fides.
Het aanleren van Sociale Vaardigheden en werken aan Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van kinderen is iets wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt geven in het lesrooster. Sociale Vaardigheden/Sociaal Emotionele Ontwikkeling is iets wat alle dagen én ieder moment een rol speelt. Fides is dan ook niet een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. We spreken met z’n allen dezelfde (Fides-)taal ,leerlingen, leerkrachten én ouders. Bovenstaande is voor ons de reden geweest om te kiezen voor Fides.
Wat is Fides?
'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-werkwijze wil via praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen.
De Fides symbolen waar wij mee werken zijn:
Ballon: De ballon zetten we in om te laten zien wat zelfvertrouwen is en om het belang van een goede houding en uitstraling te laten zien en te leren. 1 ballon staat voor een houding waar zelfvertrouwen van af straalt. Bij 0 ballonnen hoort een houding die niet overkomt en die anderen niet serieus nemen. Als je teveel lucht in je ballon doet, bv bij stoer of onaangepast gedrag, spreken we van 10 ballonnen. Iedereen verdient het om 1 ballon te zijn.
Domino: De domino beeldt meeloopgedrag uit en geeft inzicht in groepsprocessen. Met voldoende moed en zelfvertrouwen lukt het steeds beter om je niet mee te laten voeren maar om ‘er uit te stappen’.
Sleutelbos: We zouden een probleem kunnen zien als een gesloten deur. Als je een bos met sleutels hebt en je weet niet welke de juiste is, dan zit er niets anders op dan te proberen welke sleutel op de deur past. Er is één grote sleutel: Die van ‘ik geloof in mezelf’.
100%: Ik ben goed zoals ik ben. Dat was zo en dat is zo. Vanuit die gedachte kijken we samen waarin nog meer acceptatie en groei mogelijk is. “Het mooiste wat je kunt worden in jezelf”. Om daar een bijdrage aan te leveren werken we in alle groepen met een portfoliomap waarin kinderen hun eigen ‘pareltjes’ van hun eigen ontwikkeling bewaren. Per jaar komen daar ongeveer 5 items in. Vanaf groep 3 bevat het portfolio in ieder geval een schrijfopdracht.
Ojee/oké: Ons gedrag wordt erg bepaald bij wat we denken. Maar wat denken we en waarom denken we zo? Denken we eigenlijk wel gezond? Het is belangrijk om gezond te denken. Wat we denken heeft een uitwerking op hoe we ons voelen, onze uitstraling en ons gedrag. Hiervoor gebruiken we in de klas het okee/ojee kastje. We stellen ons voor dat er in ons hoofd een kastje met twee lades zit. Een lade voor ojee gedachten en een voor de okee gedachten. Afhankelijk van welke denkbeeldige lade er open is komen er ojee en okee gedachten in ons op. Ojee gedachten mogen er zijn, maar samen proberen we op het spoor te komen van positieve gedachten en er Okee gedachten van te maken.
Rugzak: We leggen kinderen uit dat iedereen als het ware een onzichtbare rugzak heeft. De hele dag maken we van alles mee en levert dat samen met onze gedachten allerlei gevoelens op. Deze verzamelen we in onze “rugzak”. Wat in onze rugzak zit bepaalt mede ons gedrag. Het is dus fijn om als we hem zo leeg mogelijk houden wat betreft de vervelende gevoelens. Leegmaken gebeurt dan door praten erover.
Matroesjka: De matroesjka staat voor het gevoel. Van pijnlijke momenten en moeilijke situaties kunnen we veel leren. Maar is het nodig om me alles aan te trekken wat mij overkomt. Dat hoeft niet.. Welke dingen moeten me diep van binnen raken, wil ik er iets mee doen, wil ik er iets van leren? Welke dingen moeten me juist niet diep van binnen raken wil ik er iets mee kunnen.