Christelijke Basisschool De Wijnroas

Ikeloane 10 9281 RB Harkema

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Wijnroas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het schooladvies voor plaatsing van leerlingen in de juiste leerweg van Voortgezet Onderwijs gebeurt met behulp van de Plaatsingswijzer. Hierin worden o.a. de resultaten van de groepen 6 t/m 8 in meegenomen. De schoolkeuze is (op een later tijdstip) aan de ouders en leerlingen zelf. Als second opinion wordt in april de verplichte eindtoets Basisonderwijs afgenomen. Onze school gebruikt de CITO-eindtoets. Met deze toets kunnen we ook ons onderwijs nogmaals evalueren. De schoolresultaten kunnen we d.m.v. standaardscores vergelijken met die van vorige jaren en met het landelijk gemiddelde. Hoewel gestreefd wordt naar een landelijk gemiddelde standaardscore van 535, moeten we ons wel terdege beseffen dat de toets een momentopname blijft.

Context

Onze schoolweging voorspelt gemiddeld tot hoge resultaten. Dat zien we ook als we kijken naar ons verwijzingspercentage TL/HAVO/VWO. We behalen echter onze 1S/2F doelen nog niet altijd als we dit vergelijken met vergelijkbare scholen (qua schoolweging + spreiding). Als interventie hierop evalueren we als school de resultaten en vertalen we deze naar school specifieke acties zoals blijvend inzetten op het Directe Instructie Model en het hebben van hoge verwachtingen. Daar blijven we op focussen, we zitten dit jaar in de lift hiermee.  

De schoolweging (bepaald door het CBS) loopt van (circa) 20 tot (circa) 40. Voor cbs De Hoekstien is de schoolweging 28,1. Een score dichtbij de 20 is een lage schoolweging. Een lage schoolweging voorspelt (gemiddeld) hoge eindresultaten, en er is (gemiddeld) sprake van (veel) stimulerende factoren. Een hoge schoolweging voorspelt (gemiddeld) lage eindresultaten, en er is (gemiddeld) sprake van (veel) belemmerende factoren.   Het spreidingsgetal (CBS) loopt van (circa) 3 tot (circa) 9. Voor cbs De Hoekstien is de spreiding 5,5. Hoe lager het spreidingsgetal, hoe minder verschillen tussen de leerlingen, gelet op de schoolweging. Er is sprake van homogeniteit. Hoe hoger het spreidingsgetal, hoe groter de verschillen tussen de leerlingen. Er is sprake van heterogeniteit. Bijvoorbeeld: scholen met een hoge schoolweging (voorspelt gemiddeld lagere resultaten) en een laag spreidingsgetal, hebben te maken met een homogene(re) groep leerlingen. Dat heeft o.a. consequenties voor hun didactische aanpak en hun extra ondersteuning.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Regelmatig meten we op verschillende manieren of onze leerlingen de aangeboden lesstof beheersen en kunnen toepassen.

Daarvoor hebben we veel verschillende instrumenten:

-  Leerlingenwerk (in het werkboek, schrift of op de IPad);

-  Observaties en gesprekken;

-  Toetsen, na elke blok, die bij de verschillende lesmethodes horen;

-  Toetsen van ons leerlingvolgsysteem Cito LOVS (midden- en eindtoetsen).

De informatie die de leerkracht zo krijgt over de kennis en vaardigheden kunnen worden omgezet in bepaalde aanpassingen: Soms moet leerstof worden herhaald, op een andere manier worden aangeboden of juist worden overgeslagen.

Dagelijks beginnen we in de groepen 3 t/m 8 met een zogenaamd 'zorgkwartier', waarin de leerkracht extra begeleiding en ondersteuning biedt waar dat nodig is. Verder volgt op de groepsinstructie altijd een zogenaamde 'verlengde instructie' voor kinderen die het lastig vinden om na de algemene uitleg zelf aan de slag te gaan. Soms hebben kinderen meer ondersteuning nodig om de doelen te behalen en wordt de leerling door de eigen of een andere leerkracht buiten de groep begeleid. Met de ouders bespreken we altijd wanneer er extra zorg is over het behalen van de doelen van het schooljaar. We stellen voor deze leerlingen een plan op, dat de ouders kunnen inzien. Ook kan het juist voor kinderen die de doelen heel vlot behalen soms nodig zijn om de leerstof en aanpak aan te passen. Er kan dan worden gekozen voor stof met meer uitdaging, minder herhaling in de leerstof en minder instructie op de reguliere doelen. 

In groep 1 en 2 wordt niet getoetst. Per augustus 2020 wordt het observatie- en registratiesysteem ('Mijn Kleutergroep') gebruikt om de ontwikkeling van het jonge kind te volgen, te stimuleren en te registreren. Geobserveerd wordt of kinderen bepaalde doelen hebben behaald (bijv. de doelen van Midden groep 1 of Midden groep 2) en welke leerstof en begeleiding er kan worden aangeboden om deze doelen te halen. Dit alles gebeurt spelenderwijs d.m.v. de thema's die aan bod komen ('herfst', 'feest', enz).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De voorbereiding op het voortgezet onderwijs vindt plaats in groep 8. Vóór 1 april moeten de schoolverlaters zijn aangemeld. In de maand november wordt er een info/voorlichtingsavond georganiseerd voor de ouders/verzorgers van de toekomstige schoolverlaters. Dit kan in samenwerking met medewerkers van het V.O. Als de scores in de Plaatsingswijzer compleet zijn vinden er gesprekken plaats tussen de leerkracht, de leerling en de ouders over de keuze van de leerweg in het V.O. Het advies van de basisschool is bindend. Ook worden leerlingen in de gelegenheid gesteld verschillende open dagen te bezoeken. In maart is de schoolkeuze definitief vastgesteld. Het aantal leerlingen dat naar de diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8. De schoolkeuze voortgezet onderwijs is afhankelijk van verschillende factoren: inzet en doorzettingsvermogen van het kind, cognitieve en sociale vaardigheden en de thuissituatie. We stellen ons als doel het maximale uit elk kind te halen en er zodoende voor te zorgen dat het kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terecht komt en op die school goed mee kan komen. Ook worden (in ieder geval) de eerste drie jaren in het V.O. de oud-leerlingen nog door ons gevolgd.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Wij werken vanuit de Vreedzame School. Samen maken we de school!

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succeservaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, die mag zijn wie die is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar/omgeving
  • Samen maken we de school
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven