<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Aan onze school werken mensen met een volledige baan en parttimers, er werken op dit moment 17 leerkrachten.
Dit schooljaar wordt gestart met 206 leerlingen. De leerlingen van onze school zijn verdeeld over 9 groepen:
Groep 1a /2a 20 leerlingen + instroom
Groep 1b/2b 21 leerlingen + instroom
Groep 3 A 18 leerlingen
Gr0ep 3 B 16 leerlingen
Groep 4 25 leerlingen
Groep 5 27 leerlingen
Groep 6 19 leerlingen
Groep 7 31 leerlingen
Groep 8 29 leerlingen
Totaal aantal lesuren:
groep 1 20 uur per week = 800 uur per jaar
groep 2 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 3 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 4 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 5 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 6 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 7 25 uur per week = 1000 uur per jaar
groep 8 25 uur per week = 1000 uur per jaar
Totale onderwijstijd over 8 jaren: 7800 uur
* Taal inclusief spelling
* Wereldoriëntatie inclusief facultatief
* Lezen inclusief studievaardigheden en technisch- en begrijpend lezen
* Levensbeschouwing inclusief dagopening godsdienst, geestelijke stroming en Vreedzame School
We zijn erop gericht dat alle kinderen zich zoveel mogelijk ontwikkelen naar hun mogelijkheden en talenten. Daarbij staat het welbevinden voorop. Natuurlijk dat van de leerling zelf, maar ook voor klasgenoten en leerkrachten moet De Wynroas een fijne en veilige plek zijn.
Waar dat kan op De Wynroas, maar soms past een andere setting beter. In overleg met de ouder(s)/verzorger(s) zoeken we samen naar een plek waar het best tegemoet kan worden gekomen aan de onderwijsbehoeften van hun kind. We hebben immers hetzelfde doel voor ogen: het beste voor ieder kind.Structureel bieden we zorg aan leerlingen die extra tijd, aandacht en instructie nodig hebben. We werken daarbij handelingsgericht: We brengen in kaart wat een leerling nodig heeft, bedenken hoe we dit het beste kunnen bieden en bekijken na het aanbieden of de doelen voor leerling en leerkracht zijn behaald. Voor sommige leerlingen wordt een andere instructie ingepland, anderen krijgen bijvoorbeeld extra oefenstof. Soms kan er ook buiten de groep nog extra worden geoefend of uitgelegd door een leerkracht die hiervoor zorguren heeft. Naast extra zorg op de verschillende vakgebieden, kunnen we kinderen ook begeleiden bij hun werkhouding, taakaanpak of sociale vaardigheden.
Voor een aantal specifieke doelgroepen kunnen we terecht bij onze stichting Noventa. Bijvoorbeeld voor de kinderen met een buitenlandse achtergrond. Er werkt een onderwijsassistent bij de stichting Noventa om kinderen met een achterstand in de Nederlandse taal te begeleiden. Ook op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn er mogelijkheden vanuit stichting Noventa. Voor (hoog)begaafde leerlingen op scholen van Noventa is er vanaf groep 5 een bovenschoolse plusklas, 'De Mansarde'. De Wynroas zelf heeft een begaafdheidscoördinator; juf Ria. Meester Anne is op de vrijdagmorgen verantwoordelijk voor de praktische uitvoering. Zij denken en werken mee aan het aanbod voor kinderen met een voorsprong op meerdere vakgebieden. Soms gebeurt dit ook in groepsverband buiten de groep.
Naast alles wat we als school te bieden hebben kunnen we terugvallen op een netwerk van hulpinstanties. Vanuit het Gebiedsteam Achtkarspelen kan begeleiding en ondersteuning gevraagd worden bij bijvoorbeeld opvoedingsvraagstukken of vragen rond gedrag, zelfvertrouwen, faalangst, etc.
Verder kunnen de schoolarts en schoolverpleegkundige door ouders en school om advies worden gevraagd bij vragen over vrijwel alles: zicht, gehoor, geestelijke en lichamelijke ontwikkeling, opvoedingsmoeilijkheden, zindelijkheid, schoolverzuim, enzovoort. Ook hebben we regelmatig contact met fysiotherapeuten en logopedisten waar onze leerlingen onder behandeling zijn voor vragen en adviezen.In specifieke gevallen werken we ook samen met het Speciaal onderwijs, bijv. met Visio Haren, het expertisecentrum op het gebied van visuele beperkingen en met Kentalis, expertisecentrum op het gebied van gehoor- en taalontwikkelingsstoornissen.
Een gedetailleerde weergave van alle geboden (basis én extra) zorg is te vinden in ons document 'het Schoolondersteuningsprofiel' (SOP).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie voor dit aandachtspunt het SOP
De gemeente Achtkarspelen werkt in de periode 2019-2023 aan de hand van de beleidsnota Koersen op Kansen. Binnen deze beleidsnota heeft de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) een belangrijke plaats. De themagroep VVE van de gemeente Achtkarspelen wil zorgen voor een verbeterde startpositie van het jonge kind, en doelgroep peuters in het bijzonder, bij aanvang van de onderwijsloopbaan (groep 3). De themagroep houdt zich de komende jaren bezig met de volgende thema’s:
- Het VVE-aanbod in Achtkarspelen voldoet aan de nieuwste kwaliteitseisen.
- Uitbreiding van het project VVE Thuis.
- Doorgaande lijnen: door de partners worden gemeenschappelijke kaders op dorpsniveau vastgesteld en vormgegeven.
- Deelname/bereik van de peuteropvang in Achtkarspelen is in 2022 minimaal 90% (stand 2018: rond de 80%).