Christelijke Basisschool De Borg

Wederikweg 19 9753 AA Haren (Groningen)

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Borg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Borg
  • null
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Borg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Borg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Deze worden twee keer per jaar grondig geanalyseerd en met het gehele team besproken. Nieuwe doelstellingen worden op basis van deze analyses gesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ruim 72  % van onze leerlingen ( gem. laatste 6 jaar) gaat naar een brugklas HAVO - VWO en na drie jaar blijkt 95 % nog op die richting te studeren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze open, modern christelijke school bieden we ieder kind een veilige, warme plek, waar er ruimte is om jezelf te zijn en je mogelijkheden en talenten optimaal te ontwikkelen en ontdekken. In een prettig en kleurrijk gebouw geven we ons onderwijs vorm in een harmonieuze en rijke leeromgeving. We betrekken ouders en kinderen bij het leerproces en willen samen een goede basis leggen voor succesvol vervolgonderwijs. We leren kinderen om elkaars verschillen te zien en te respecteren door samen te spelen, samen te werken en samen te groeien. Elk kind krijgt de kans om samen met andere kinderen een zelfstandig, weerbaar en sociaal mens te worden. Eigen verantwoordelijkheid staat hierbij voorop: verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag, het werk en voor elkaar. We bieden kinderen veelzijdig en rijk onderwijs zodat ze met vertrouwen en een goede basis de toekomst tegemoet kunnen gaan. Als team blijven we ons professionaliseren en leren we van elkaar, de kinderen en de ouders.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Respect
  • Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft onze school begin 2018 een GOED gegeven. Dat is best bijzonder. In Nederland zijn  anno jan 2020 ongeveer 150 scholen (van de ruim 6000)  die een GOED hebben gekregen. 

Terug naar boven