IKC De Wonderwijzer

Tonneband 22 3371 JG Hardinxveld-Giessendam

  • Schoolfoto van IKC De Wonderwijzer
  • Schoolfoto van IKC De Wonderwijzer
  • Schoolfoto van IKC De Wonderwijzer
  • Schoolfoto van IKC De Wonderwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We analyseren steeds onze toetsopbrengsten en bespreken die met elkaar. Groepsbesprekingen zijn hierbij een belangrijk middel. We bekijken daarbij de individuele resultaten, maar ook die van de hele groep en spreken af waar eventuele verbeteringen nodig zijn. Zo werken we systematisch aan blijvend kwalitatief goed onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgens een vaste toetskalender wordt de ontwikkeling van de leerlingen gemeten. Dit gebeurt in groep 1/2 m.b.v. de leerlijnen van Parnassys, in groep 3-8 door methodetoetsen en de Cito-toetsen. De resultaten van de leerlingen worden 2 keer per jaar uitgebreid besproken in een groepsbespreking. Er wordt een analyse gemaakt op 3 niveaus: leerling-, groeps-, en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Definitief schooladvies (groep 8)
Bij de toelating tot het VO is het schooladvies leidend. Basisscholen dienen tussen 10 en 31 januari een voorlopig schooladvies aan al hun leerlingen te verstrekken.Uiterlijk 24 maart wordt het definitieve schooladvies gegeven aan de leerlingen.Leerlingen worden vervolgens conform dit advies in het VO geplaatst. Daarbij geldt dat VO-scholen leerlingen desgewenst wel hoger mogen plaatsen dan het advies van de basisschool. Een lagere plaatsing is alleen mogelijk op verzoek van ouders en leerling zelf. 

Inschrijven VO
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de VO-school.

Doorstroomtoets
Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. De toets wordt gemaakt in de eerste twee weken van februari. Uiterlijk 15 maart is de uitslag bekend. Als een leerling een hoger toetsadvies krijgt bij de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Deze kernwaarden zijn gekozen door het team; het zijn waarden die we erg belangrijk vinden en waar we voor willen staan.

Wij zijn tevreden als het kind de school verlaat met een gezonde persoonlijke ontwikkeling, de nodige kennis en vaardigheden en een stevige basis heeft voor het vervolgonderwijs. We gebruiken in alle groepen dezelfde richtlijnen:

- We vertrouwen elkaar

- We helpen elkaar

- We werken samen

- We hebben plezier

- We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven