Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ontwikkelingsgericht onderwijs
In de onderbouw van De Wonderwijzer geven we ontwikkelingsgericht onderwijs (ogo). Dit houdt in dat we de ontwikkeling van de kinderen volgen en hierbij aansluiten met doelen om hem of haar een stapje verder te brengen. We observeren de kinderen tijdens de activiteiten en hun spelen, bepalen waar ze staan op het gebied van motoriek, taal, rekenen, sociaal-emotioneel en spel en passen onze doelen hierop aan. Met het ene kind oefenen we vervolgens spelenderwijs tellen tot 10, met de ander tot 20 en een kind dat al veel verder kan tellen oefent bijvoorbeeld met terugtellen. We gebruiken de leerlijnen van Parnassys als leidraad wat kinderen wenselijk beheersen midden en eind groep 1 en midden en eind groep 2.
Zin in lezen
Voor ons lees- en schrijfonderwijs maken wij gebruik van bepaalde elementen uit de methodiek Zin in lezen (https://www.zininlezen.com/). Dit gebeurt al vanaf groep 1 en met één doel: kinderen gemotiveerd krijgen en houden om te lezen en schrijven. Want als je het leuk vindt, doe je het vaker en dit helpt bij het leren en inoefenen! Ieder thema zorgen we voor een groot aanbod aan verhalende en informatieve boeken over het thema, welke te vinden zijn in bepaalde hoeken als inspiratie tijdens het spelen en werken en die gebruikt worden in boekenkringen. Boekenkringen kunnen op veel verschillende manieren ingevuld worden, zoals het presenteren van boeken (door leerkracht én kinderen), voorlezen, zoeken naar antwoorden op onze leervragen etc. En we stimuleren kinderen te schrijven. In de kleuterklas verschijnen tekeningen en krabbeltjes op een papiertje dat dient als bonnetje van de supermarkt, in groep 3 maken kinderen eerst een tekening van een eigen ervaring omtrent het thema en schrijven de ervaring daarna in één zin op en in de bovenbouw worden uitnodigingen geschreven voor de projectavond als afsluiting van het schoolbrede thema.
De kinderen krijgen elke morgen les in taal, rekenen, spelling en andere basisvakken. We willen zo goed mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Dat betekent dat niet elke leerling hetzelfde aanbod en dezelfde hoeveelheid instructie krijgt. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra instructie, anderen juist aan meer uitdaging; deze kinderen kunnen we weer in verschillende groepen clusteren. In onze onderwijsplannen voor rekenen, spelling en lezen hebben we dit vastgelegd voor elke groep. Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben, de meer begaafde leerlingen, hebben we verschillende extra materialen. Wekelijks worden in een plusklas een aantal kinderen extra begeleid bij het maken van uitdagende opdrachten.
Thematisch werken
Een belangrijk aspect van ontwikkelingsgericht onderwijs is thematisch werken. Op de Wonderwijzer doen we dit van groep 1 tot en met 8! Van vakantie tot vakantie werkt iedere groep aan een betekenisvol thema waarin verschillende vakken, lesstof en doelen aangeboden worden. In de onderbouw wordt gewerkt aan de eerder genoemde gebieden motoriek (waar mogelijk), taal, rekenen (alleen groep 1 en 2), sociaal-emotioneel en spel en daarnaast geven we ook de muzieklessen en lessen Engels binnen het thema. Voor de groepen 4 t/m 8 komen de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en mens en maatschappij, techniek en handvaardigheid aan bod binnen het thema. We gebruiken hiervoor het online programma Faqta. Met Faqta krijgen de leerlingen kennis over het onderwerp en verwerken ze deze kennis in opdrachten en onderzoeken. In de klas bedenken we onze eigen onderzoeksvragen over het onderwerp waarop we gaandeweg een antwoord op proberen te vinden. Iedere klas heeft een thematafel, waarop tijdens de meeste thema’s meegebrachte spullen te zien zijn van de kinderen. Ook alle muzieklessen, knutsel- en tekenopdrachten sluiten zo veel mogelijk aan bij het thema. Zo vergroten we de betrokkenheid van de kinderen en daarmee de leeropbrengst. We streven ernaar bij ieder thema een leerzame excursie te verzorgen óf een expert in de klas te halen om het thema nog meer te laten leven voor de kinderen. Ieder jaar hebben we ook een schoolbreed thema. Iedere klas is op zijn eigen manier bezig met een gemeenschappelijk thema die aan het eind van de periode afgesloten wordt met een projectavond. Daarop zijn alle belangstellenden welkom en is in iedere klas te zien wat er gedaan en geleerd is.
Basisschool De Wonderwijzer is een kleinschalige basisschool, waar veel aandacht is voor individuele leerlingen. Op het gebied van leren en ontwikkeling heeft de school de zorgstructuur zo ingericht dat er extra hulp in de klas mogelijk is of, indien nodig, extra hulp buiten de groep. Tijdens onze overleggen komen specifieke leerproblemen aan bod. We laten ons hierin voorlichten door externen, maar ook door eigen collega’s met specifieke kennis. Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.
Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag is er een schoolbreed aanbod, met mogelijkheden om kinderen die aparte aandacht nodig hebben extra te ondersteunen. Voor leerlingen met een medische hulpvraag bespreken we graag met de ouders de mogelijkheden die er zijn binnen de school. Meer informatie over de route van dyslexie en/of het aanvragen van een dyslexieverklaring kunt u opvragen bij de Intern Begeleider, Karlijn Nijhoff.
Sociaal Team
In Hardinxveld-Giessendam is er sinds 2015 een Sociaal team. Bij het Sociaal team kunnen alle burgers van Hardinxveld terecht voor vragen en advies over bijvoorbeeld wonen, werk & inkomen, welzijn, (psychische) zorg, uw gezin, hulp bij opvoeding en relationele vragen. Het sociaal team bestaat uit medewerkers met eigen specialisme: een wijkverpleegkundige, medewerkers die mensen met een beperking ondersteunen, thuisbegeleiders, medewerker vanuit het Leger des Heils, gedragswetenschapper Jeugd GGZ (veel samenwerking met de huisartsen), jeugdprofessionals,(algemeen en school) en maatschappelijk werkers. De schoolmaatschappelijk werkers zijn nauw betrokken bij de scholen in Hardinxveld-Giessendam.
Schoolmaatschappelijk werk
Kinderen hebben soms problemen die samenhangen met hun thuissituatie en leefomgeving. De school heeft ook een taak in het bieden van zorg aan deze leerlingen. De schoolmaatschappelijk werker kan hierbij hulp bieden, zowel aan de leerkracht of IB als aan de ouders. Het schoolmaatschappelijk werk werkt nauw samen met de school en is onderdeel van de zorgstructuur. Hierdoor is het mogelijk om vroegtijdig problemen te signaleren en snel hulp te bieden. Veelal kan de hulp zelfs op school plaatsvinden. Schoolmaatschappelijk werk is bedoeld voor kortdurende hulpverlening, bijvoorbeeld op het gebied van:
- Problemen in de thuissituatie en/of rondom de opvoeding van het kind.
- Omgaan met de scheiding van de ouders.
- Sociale problemen (o.a. moeite in het omgaan met andere kinderen, pesten of gepest worden.)
- Emotionele problemen (bijvoorbeeld angst of teruggetrokken gedrag).
- Opvallend gedrag (bijvoorbeeld agressief gedrag of pesten).
De schoolmaatschappelijk werker:
- Geeft informatie en advies aan ouders en kinderen.
- Onderzoekt de oorzaken van de problemen.
- Begeleidt de ouders, leerkrachten en/ of het kind.
- Geeft leerkrachten en de intern begeleider advies.
- Verwijst kinderen als het nodig is naar relevante hulpverlening.
Dit gaat altijd in overleg met de jeugdprofessionals in het sociaal team. Aanmelding bij School Maatschappelijk Werk is mogelijk via de intern begeleider van de school. De schoolmaatschappelijk werker die aan onze school verbonden is is Kelly Goldstein. Zij is ook regelmatig op school aanwezig. In de nieuwsbrieven staan de data en tijden. Ook is het mogelijk dat ouders/verzorgers direct contact opnemen met het sociaal team. Het Sociaal team is op werkdagen bereikbaar tussen 13.00-17.00 uur op telefoonnummer: 0184-751616 of via sociaalteam@hardinxveld-giessendam.nl Bij spoed is de Crisisdienst ZHZ te bereiken op telefoonnummer: 0800-1471.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is onze ambitie om onze onderwijsplannen gestructureerder te beschrijven en regelmatig met elkaar te bespreken en te evalueren. Dit doen we met als doel om leerlingen onderwijs te bieden die ze nodig hebben, hierdoor optimaliseren we tegelijkertijd de ondersteuningsbehoeftes van de leerlingen.
Wij zijn voornemens om een christelijke peuteropvang te realiseren op onze school in samenwerking met kinderopvang To Be Kind.