Wat is de klachtenregeling?
Klachten
Waar mensen samen ‘verkeren’, gaat geregeld iets ‘verkeerd’. Dat is niet meer dan logisch en dat hoeft ook helemaal geen probleem op te leveren wanneer we elkaar hierop eerlijk mogen aanspreken. Soms moet je daarvoor even een drempel over want niet iedereen vindt dit even eenvoudig. In onze school moedigen we elkaar daarom aan om tegen de juiste persoon eerlijk te zeggen wat eraan scheelt om daarmee te voorkomen dat er onvrede in de onderlinge relatie sluipt. Mocht u reden zien tot het bespreken van een klacht, dan staan wij daarvoor open! Klachtenroute Naarmate de klacht in ernst toeneemt, kunt u onderstaande klachtenroute volgen. We gaan ervan uit dat u de klacht eerst bespreekbaar maakt bij de direct betrokkene(n). Is de klacht kind-, klas- of leerkrachtgericht, dan kunt u in eerste instantie terecht bij de leerkracht. Ingeval de klacht het niveau van de klas overstijgt en daarmee het handelen van ‘de school’ betreft, is de directie uw juiste aanspreekpunt.
Wordt het allemaal ingewikkelder of ernstiger van aard, of weet u niet zo goed waar u met uw klacht moet zijn, dan kunt u aankloppen bij de Interne Contactpersoon van onze school Juf Thea van Renswoude. theavanrenswoude@stichtingvco.nl Vraagt uw klacht om advies van een onafhankelijk deskundige van buiten te school, dan mag u contact opnemen met de Externe Vertrouwenspersoon, Nicole Wassink-Mijnders, werkzaam bij het onderwijsadviesbureau Centraal Nederland, ze is te bereiken onder het telefoonnummer: 06- 10045584 of per e-mail: nwassink@centraalnederland.nl. De Interne Contactpersoon en de Externe Vertrouwenspersoon zijn geen bemiddelaars, maar zij nemen de tijd om naar u te luisteren en om u te adviseren en te ondersteunen in de vervolgroute. Het bevoegd gezag van Stichting VCO is de laatste schakel in deze informele klachtenroute. Indien nodig, bijvoorbeeld als uw klacht de schooldirecteur betreft, verwijst de Interne Contactpersoon of de Externe Vertrouwenspersoon u naar de voorzitter van College van Bestuur, dhr. Freek ten Klooster. Vindt u daarna dat er niet adequaat op uw klacht wordt gereageerd, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Christelijk Primair Onderwijs. Deze maakt deel uit van de Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (www.gcbo.nl). Telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 16.30 uur via 070-3861697 of via emailadres info@gcbo.nl. De officiële klachtenregeling van Stichting VCO kunt u vinden op www.stichtingvco.nl.