Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.
De basisschool baseert het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7 en komt tot stand in overleg met de intern begeleider.
Voor het volgende schooljaar 2024-2025 zien de stappen er als volgt uit:
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2025 hun voorlopig schooladvies van de basisschool.
- Leerlingen maken tussen 27 januari en 16 februari 2025 de doorstroomtoets (de papieren toetsen zijn op 4 en 5 februari 2025).
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2025 van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart 2025 melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Uiterlijk op 12 mei besluit over toelating middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij zien het als onze taak om leerlingen in hun schoolontwikkeling een bredere kijk op de wereld en de maatschappij om hen heen te geven. Juist omdat op school kinderen vanuit verschillende achtergronden samenleven en samenwerken, kunnen kinderen zich op school tot burgers en later tot wereldburgers ontwikkelen. Sociale vaardigheden zijn naast lezen, rekenen en taal een heel belangrijk onderdeel op onze school. We werken hiervoor met een psychofysieke sociale competentietraining, genaamd Rots en Water.
ROTS EN WATER
Al spelenderwijs en via fysieke oefeningen worden sociale-communicatie-en confrontatievaardigheden aangeleerd bij onze kinderen. Alle groepsleerkrachten zijn gecertificeerd en bevoegd om de Rots en Water-lessen te geven. We leggen zo een basis die bijdraagt aan het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Kiezen voor bewegen en leren
Onze school heeft bewust gekozen voor het bewegingsprogramma Rots en Water. Wij hebben ondervonden dat kinderen zich beter kunnen concentreren en meer plezier krijgen in de leerstof als ze tussendoor de mogelijkheid krijgen om te bewegen. Wij geven extra beweeglessen om dat te stimuleren en gebruiken energizers (korte spelletjes en oefeningen) tussen de lessen in.
Zelfbewust en zelfverzekerd de wereld in
Kinderen ontdekken de kracht en energie van het eigen lichaam en leren deze op een juiste manier in zetten. Wij willen de kinderen stimuleren om een zelfbewust mens te worden die gelooft in zijn eigen kracht en zijn eigen mogelijkheden. En dat zij leren competent te zijn om met andere kinderen (mensen) samen te spelen, samen te werken, samen te communiceren en samen te leven in een multiculturele samenleving.
Visie
Het programma van Rots en Water past goed bij de werkwijze van onze school. U ziet dat terug in onze visie: Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en prettig voelen op onze school en dat ze zichzelf mogen en kunnen zijn. Ook vinden wij het belangrijk dat de kinderen leren respectvol om te gaan met elkaar en met de medemens.
Dit programma wordt aangevuld met gastlessen, excursies en lessen levensbeschouwelijks onderwijs.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.