Meester Vos

Bongerd 2 4124 AK Hagestein

  • Veel ruimte om veilig te spelen
  • Schoolfoto van Meester Vos
  • Schoolfoto van Meester Vos
  • Het uitzicht vanuit de lokalen

In het kort

Toelichting van de school

Daar voel je je thuis.

Openbare basisschool Meester Vos is de school in Hagestein voor kinderen uit de gehele omgeving. We zijn een gezellige, veilige en positieve school. Je mag zijn wie je bent en de ander mag dat ook.  We hebben geen wachtlijst en we hebben altijd plek.De slogan ‘Daar voel je je thuis!’ vat samen wat wij uit willen dragen en waar wij voor staan. Waar wij voor staan, is terug te vinden in het pedagogisch klimaat. Wij leggen de nadruk op samen werken, samen spelen en rekening houden met elkaar.  Onze schoolcultuur kenmerkt zich door positiviteit, veiligheid en openheid. We worden door ouders en kinderen omschreven met de volgende woorden: betrokken, betrouwbaar, gemoedelijk, warm, saamhorig, een fijne knusse sfeer, rustig, respectvolle omgang, spelen met vrienden, lief voor elkaar en fijne regels.Je mag zijn wie je bent en de ander mag dat ook.

Rots en Waterschool.

Wij zijn een erkende Rots en Waterschool. We houden van beweging, zowel fysiek als mentaal. Kinderen leren spelenderwijs en door middel van fysieke oefeningen sociale vaardigheden. Rots en Water is een psychofysieke sociale competentietraining die daarom goed past bij onze school.  Wij willen insteken, zoals in Rots en Water is omschreven, op het ontdekken van de kracht en energie van het eigen lichaam en deze op een juiste manier in zetten. Wij willen de kinderen stimuleren om een zelfbewust mens te worden die gelooft in zijn eigen kracht en zijn eigen mogelijkheden. En dat zij leren competent te zijn om met andere kinderen(mensen) samen te spelen, samen te werken, samen te communiceren en samen te leven in een multiculturele samenleving. Door Rots en Water in te zetten, willen we het welbevinden, de betrokkenheid, de communicatieve en de sociale vaardigheden van kinderen vergroten.

Modern traditioneel onderwijsconcept.

Modern en traditioneel onderwijs komen samen op onze school. We houden ontwikkelingen op onderwijsgebied nauwlettend in de gaten en gaan daar met elkaar kritisch over in gesprek. We staan open voor vernieuwingen mits dat ook verbeteringen zijn. Ons onderwijs sluit aan bij de onderwijsbehoeften van ieder kind. Wij geven kinderen het gevoel dat ze bijzonder zijn, dat ze zichzelf kunnen zijn en dat ze mogen vertrouwen op ons maar vooral op zichzelf. Wij volgen de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig. Wij maken daarom intensief gebruik van moderne leermiddelen. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Daar voel je je thuis!
  • Veiligheid, positiviteit
  • Iedereen mag zichzelf zijn
  • Samen verantwoordelijk

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Het aantal leerlingen bepaalt of de school groot is of klein. Je ziet hier het aantal leerlingen dat op 1 oktober stond ingeschreven op deze school. Tijdens het schooljaar kan het aantal natuurlijk iets veranderen. De school kan je alles vertellen over het verloop van het aantal leerlingen en of er een duidelijke oorzaak is voor eventuele schommelingen.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
303
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Regels voor schorsing en verwijdering

In het geval van ernstige misdragingen door leerlingen kunnen de volgende maatregelen worden genomen: 

- Schorsing  

- Verwijdering

Bij het nemen van een van deze maatregelen wordt bij de eerste keer aan de ouders/verzorgers een exemplaar van dit protocol verstrekt. 

Schorsing

De school neemt onmiddellijk telefonisch contact op met de ouders/verzorgers om de schorsing mee te delen. De schorsing wordt ook schriftelijk, met reden aan de ouders/verzorgers meegedeeld. Als de schorsing langer dan 1 dag duurt, dan meldt de directeur dit aan de onderwijsinspectie en brengt de leerplichtambtenaar op de hoogte.

Verwijdering

Ook in dit geval worden de ouders schriftelijk op de hoogte gebracht van de verwijdering en de redenen die daaraan ten grondslag liggen. Bij verwijdering is de leerplichtambtenaar al in een vroegtijdig stadium betrokkenHet “Protocol voor schorsing en verwijdering" is op school beschikbaar.

Privacy

Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van onze leerlingen. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt. De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft in het kader van  nieuwe wetgeving (AVG) met haar leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. In het privacyreglement  is beschreven hoe de school omgaat met haar leerlinggegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen.  Natuurlijk kunt u voor vragen ook terecht bij de directie.

Basispoort

Om leerlingen eenvoudig toegang te geven tot digitaal leermateriaal van de school, maakt onze school gebruik van Basispoort. Deze software maakt het geven van onderwijs op maat via gedigitaliseerde leermiddelen mogelijk. Het maken van bijvoorbeeld een online toets is alleen mogelijk als de docent weet welke leerling de antwoorden heeft ingevoerd. Hiervoor zijn leerlinggegevens nodig. De school heeft met Basispoort een overeenkomst gesloten waarin afspraken zijn gemaakt over het gebruik van de leerling gegevens. Basispoort maakt gebruik van de volgende set met gegevens: een identificatienummer van Basispoort, voornaam, achternaam, tussenvoegsel, geboortedatum, leerlingkey, groepskey, groepsnaam, jaargroep, geslacht en het identificatienummer van de school. Via Basispoort worden er dus geen leer- of toetsresultaten opgeslagen en/of uitgewisseld. 

Vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. 

Beeldcoaching

Beeldcoaching is één van de begeleidingsmethodieken die binnen O2A5 gehanteerd wordt om onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. De methodiek wordt voornamelijk ingezet om leraren te ondersteunen bij hun onderwijstaak. (o.a. bij vragen rondom leerlingenzorg, professionalisering van de leraar, vragen rondom onderwijsvernieuwing, et cetera).Binnen O2A5 is onze interne coach tevens als beeldcoach aan onze scholen verbonden. Zij maakt korte video-opnamen in de klas en bespreekt deze vervolgens na met de leraar. De beeldcoach hanteert een beroepscode, waarin onder andere staat dat de gemaakte opnamen voor intern gebruik bedoeld zijn en niet voor andere doeleinden gebruikt zullen worden. Indien de methodiek wordt ingezet bij specifieke begeleidingsvragen van één of meer leerlingen, dan worden de ouders/verzorgers hiervan in kennis gesteld en om toestemming gevraagd. De beelden worden gebruikt voor professionalisering en worden niet gepubliceerd. Wanneer het begeleidingstraject is afgesloten worden de beelden gewist. Het maken van video-opnamen blijft hiermee binnen de regelgeving van AVG (Europese privacywetgeving).

Rookvrij schoolplein 

Volgens de wet is het verboden om in een schoolgebouw of op het terrein eromheen te roken. Wij hebben voor onze school regels opgesteld en we verzoeken u vriendelijk om deze goed door te lezen. Met elkaar dragen we zo bij aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen.  

- Ons gehele schoolgebouw is rookvrij, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Onder het gehele schoolgebouw verstaan wij alle ruimtes in het pand: de gangen, de trappen, de toiletten, de keuken en de ruimtes van andere gebruikers van ons pand zoals de bibliotheek. Ook uit open ramen of bij de entree wordt niet gerookt. Tijdens ouderavonden en andere activiteiten buiten schooltijd zijn het gebouw en het plein rookvrij. 

-Ons gehele schoolplein is rookvrij, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Wij vragen u ook om uw medewerking en u te houden aan de regels van onze school. U helpt ons ook door niet elders in het zicht van de leerlingen te roken. Bijvoorbeeld net buiten de hekken bij het brengen en ophalen. Met elkaar dragen we zo bij aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen. 

Terug naar boven