Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In overeenstemming met de inspectie verantwoorden wij ons over het schooljaar 2018-2019 door middel van de drempeltoets. Onze gemiddelde eindscore is 74,1 op de IEP.
In paragraaf 8.7 van het Schoolondersteuningsprofiel staat de tabel opgenomen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden de resultaten van de IEP-toetsen vastgelegd in de groepsoverzichten en vervolgens met de betreffende leerkrachten en met het schoolteam besproken. Op basis van de analyses en conclusies wordt het leerstofaanbod voor de nieuwe periode gepland en in de onderwijsplannen opgenomen.
Het schooladvies komt in stappen tot stand. Het oordeel van de school is leidend. Dit oordeel wordt bepaald naar aanleiding van de ontwikkeling die de leerlingen hebben doorgemaakt, gemeten in methodengebonden en methoden-onafhankelijke onderzoeken. De IEP-Doorstroomtoets, die afgenomen wordt na de vaststelling van het voorlopige advies kan tot bijstelling van het advies leiden als het om opstromen gaat. Indien noodzakelijk wordt in het najaar van het schooljaar een NIO-test afgenomen. Duit geldt voor leerlingen die wellicht gebaat zijn bij een leerwegondersteunend traject op de school voor voortgezet onderwijs.
Het voorlopig advies wordt besproken met de ouders; het definitieve advies met leerlingen en ouders.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden We voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn op de samenleving en die gericht zijn op samenwerking. We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van, en respect voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven.
In 2021 en 2022 heeft de Inspectie kwaliteitsonderzoeken afgelegd. Het oordeel naar aanleiding van het laatste onderzoek in november 2022 is voldoende.