Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij ons op school gebruiken we iPads om ons onderwijs te verrijken. Met iPads hebben leerlingen toegang tot educatieve apps, interactieve lesmaterialen en online informatie. Ze kunnen op een creatieve manier leren, door interactieve oefeningen, video's en samenwerking aan projecten. iPads bieden een gepersonaliseerde leerervaring, bevorderen digitale geletterdheid en bereiden leerlingen voor op de 21e eeuw. We streven naar een dynamische leeromgeving waarin elke leerling kan excelleren.
Leerlingen in groep 1 en 2 zitten bij elkaar in de klas. Dit noemen we een combinatiegroep. De leerlingen van groep 1 leren van de oudere leerlingen op het gebied van klassenafspraken, werkhouding, gedrag en zelf reddend handelen.
De kleuters hebben ook muziekles van een vakdocent en hebben één keer in de week gymles van een vakleerkracht en één keer van de groepsleerkracht.
We zijn ervan overtuigd dat naast de vakken rekenen en taal leerlingen zich breder ontwikkelen. Cultuureducatie en talentgericht onderwijs bij ons op school een prominente plek.
Ons team bestaat uit een cultuurcoördinator, kindercoach, talentfluisteraars. Muziek en drama worden aangeboden door een vakdocent.
Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode 4x Wijzer. Binnen deze lessen staat thematisch werken centraal. Leerlingen kiezen een wijze van verwerking die aansluit bij hun leerstijl.
De Wilgenhoek maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend onderwijs Zuid-Kennemerland. Dit samenwerkingsverband bestaat uit alle openbare scholen en zeven algemeen bijzondere scholen in de regio Zuid-Kennemerland. In totaal gaat het om 87 scholen van 23 schoolbesturen.De Wilgenhoek is klassikaal georganiseerd.
De leerlingen van eenzelfde leeftijd zitten meestal in dezelfde groep. In het jaarklassensysteem biedt de leerkracht gedifferentieerd onderwijs. Dit betekent dat iedere leerling die lesstof krijgt aangeboden die passend is en dat de mate van instructie is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor leerlingen die nog niet genoeg uitdaging vinden binnen de klas bieden we verrijking buiten de klas. Ook voor leerlingen die nog extra ondersteuning nodig hebben naast het lesprogramma in de klas, hebben we een extra aanbod.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komende periode zullen we ons aanbod op het gebied van cultuureducatie verder uitbouwen. Door een breed aanbod te hebben, die aansluit bij de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen. Op deze manier worden zo veel mogelijk talenten en kwaliteiten van onze leerlingen aangesproken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.