Openbare Basisschool Ter Cleeff

Santpoorterplein 28 2023 DN Haarlem

Schoolfoto van Openbare Basisschool Ter Cleeff

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn als school tevreden met de scores van onze kinderen op de Iep-eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methode gebonden toetsen wordt er op school gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito. Twee keer per jaar worden alle leerlingen getoetst; in Januari de M(idden) toets en in Juni de E(ind) toets. De toetsen die worden afgenomen zijn technisch lezen (AVI en DMT), begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd. Op basis van deze informatie kunnen er interventies voor de gehele groep of voor een individuele leerling ingezet worden. Met deze afstemming laten we onze leerling zoveel mogelijk profiteren van ons onderwijsaanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op onze school en goed in zijn of haar vel zit. Wij hanteren hier met name de KANJER-methode voor. De uitgangspunten van de KANJER-methode vormen de basis van het pedagogisch klimaat op onze school. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat de kinderen positief over zichzelf en de ander leren denken. Deze methode werkt ook preventief op pestgedrag, als er toch gepest wordt biedt het goede mogelijkheden om dit gedrag succesvol aan te pakken.

We gebruiken daarbij de volgende thema's:

# Hoe zie ik mijzelf: Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf.

# Gevoelens wat zijn dat?: Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Vriendschap. Er zijn mensen die van je houden. 

# Luisteren en samenwerken. De kunst van vragen stellen en antwoord geven. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. 

# Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Laat pesters kletsen. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samenwerken
  • Ontdekken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het oordeel van de inspectie hebben wij uiteraard goed bestudeerd. Want ook bij het afgeven van een basisarrangement (= een voldoende) zijn er ook altijd verbeterpunten. Deze zijn door ons kritisch tegen het licht gehouden en daar is een Plan van Aanpak op geschreven. Inmiddels zijn wij met deze onderdelen vanuit ons jaarplan aan de slag gegaan. Daarmee hebben wij het rapport van de inspectie opgepakt als een "critical friend".

Terug naar boven