Hoe bereikt de school de doelen?
Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg is niets meer en niets minder dan zorgen voor goede kwaliteit van het onderwijs. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten en maatregelen waarmee de school de onderwijskwaliteit bewaakt en verbetert. Het team gaat actief na wat de onderwijsbehoeften van de leerlingenpopulatie is. Het onderwijsleerproces wordt daarop afgestemd. Het team kijkt ook systematisch hoe de leerlingen zich handhaven in het onderwijs en of de gestelde doelen worden behaald. Evalueren is erg belangrijk als het gaat om kwaliteitszorg, want juist door te kijken wat wel en niet goed gaat, kunnen de werkpunten worden verbeterd.
Leerlingpopulatie
Kenmerkend voor onze school is een grote leerlingpopulatie makkelijk lerende kinderen met een hoog uitstroomniveau. De schoolweging van Ter Cleeff is 21.92 (zeer laag) en de spreiding is 4.32 (homogeen). Een aanpassing van de basisinstructie aan het niveau van 60% (middengroep) -20% (laagst scorende leerlingen) -20% (hoogst scorende leerlingen) is noodzakelijk. Bovenstaande wegingsfactor en spreiding geeft sturing aan het in kaart brengen van de leerlingpopulatie. Concreet betekent dit dat het basisaanbod op de Ter Cleeff hoger dan het landelijk gemiddelde ligt. De beleidsontwikkeling en kwaliteitszorg van onze school is te vinden in het meerjarige schoolplan. De directeur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de inhoud van het schoolbeleid, hierbij ondersteund door 1 adjunct directeur en 2 intern begeleiders. De parallelen werken als teams samen waardoor de doorgaande lijn geborgd wordt.
Resultaten onderwijs
Schoolbreed wordt er gewerkt met Focus PO. De denk- en werkwijze van Opbrengstgericht Passend Onderwijs (Focus PO) is op te vatten als een inhoudelijk kader gericht op verbetering van de kerntaken van een basisschool: het aanbod, het didactisch handelen en het zicht houden op ontwikkeling.
In de klas hanteren we het expliciete direct instructiemodel (EDI), wij noemen dat “de kunst van het lesgeven”. Dit houdt in dat het aan te leren doel haalbaar is voor ieder kind. We maken gebruik van coöperatieve werkvormen in de klas, van wisbordjes en beurtenstokjes zodat alle leerlingen actief meedoen in de les. Alle leerkrachten zijn hierin getraind.
Om goed onderwijs te geven bereiden de leerkrachten de lessen gezamenlijk voor. Dit gebeurt minimaal drie keer per week. De specialisten vanuit de verschillende vakgebieden, taal, lezen en rekenen, gaan regelmatig op lesbezoek om de doorgaande lijn te waarborgen en de leerkrachten te ondersteunen en hun hulpvragen te beantwoorden.
Evaluatie
Door middel van zorgvuldig evalueren van de halfjaarlijkse trendanalyse met het team, naar aanleiding van de Citotoetsen die in januari en juni worden afgenomen bij de leerlingen van groep 3 tot en met 8, zorgen wij ervoor dat ons onderwijs verbetert. Zoals eerder gezegd behouden we wat werkt en verbeteren we wat nog niet werkt. Voor groep 1 en 2 gebruiken we het leerlingvolgsysteem inzichtelijk.
Training en scholing
De medewerkers kunnen het scholingsbudget inzetten ten behoeve van hun professionele ontwikkeling. Leerkrachten kunnen gebruikmaken van het scholingsaanbod van Spaarnesant Academie. Dit wordt bekostigd uit de verschillende scholingsbudgetten van de scholen. Daarnaast kunnen medewerkers ook gebruik maken van een lerarenbeurs die vanuit de overheid ter beschikking wordt gesteld. Scholing en trainingen worden ingezet in overleg met de directie.