Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met een zogenaamd continurooster. Dat betekent dat de kinderen een korte middagpauze hebben en om 14.30 uur klaar zijn. Na schooltijd hebben de kinderen nog voldoende tijd over om te spelen en zich te ontspannen. De schooltijden zijn:
groepen 1 t/m 4: maandag, dinsdag, donderdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 12.30 tot 14.30 uur. woensdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas. groepen 5 t/m 8: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en 12.30 uur tot 14.30 uur. Op woensdag van 08.30 uur tot 12.30 uur. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas. De school is tien minuten voor het begin van de ochtendschooltijd open. Elke ochtend is er voor alle groepen een pauze van een kwartier. Bij slecht weer blijven de kinderen in deze pauze met de leerkracht binnen en kunnen daar op een rustige manier van hun pauze genieten.
maandag, dinsdag, donderdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 12.30 tot 14.30 uur. woensdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas.
Bij wet is geregeld wanneer een kind naar school moet en hoeveel uren kinderen moeten maken. De schooltijden en pauzes zijn vastgelegd, de vakanties en vrije dagen moeten geregeld zijn, lesuitval moet voorkomen worden en het verlof moet volgens de regels van de wet worden uitgevoerd. Aantal uren onderwijs De kinderen op De Hasselbraam, maken gemiddeld per groep per jaar 940 uren (in ieder geval minimaal 5720 uur in 8 leerjaren) en voldoen bij ons ruim aan de verplichte lestijd per jaar. Het precieze aantal uren wordt jaarlijks voorgelegd aan de MR bij het vaststellen van het jaarrooster.
Specifieke doelen die wij als school nastreven en de manier waarop wij dat doen:
• Leerlingen hebben kennis van verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Zo wordt er in de bovenbouw een bezoek gebracht aan: de katholieke kerk, de synagoge en de moskee.
• Leerlingen dragen zorg voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. Het pestprotocol ligt ter inzage voor alle ouders en kinderen op school en op de website van de school.
• De Fides-afspraken van de week hangen zichtbaar in de klas in een lijstje.
• Leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en als consument. De school heeft het BVL-label, jaarlijks wordt hier extra aandacht aan besteed in de week van de mobiliteit.
• Leerlingen kennen hoofdzaken van de Nederlandse en mondiale samenleving en de rol van de burger. Dit komt terug in de wereldoriëntatie lessen. In de groepen 7 en 8 wordt specifieke aandacht besteed aan Prinsjesdag.
• Leerlingen leren zich gedragen vanuit respect voor algemene aanvaardbare waarden en normen. We maken gebruik van de methode “Doos vol gevoelens” en “Huis vol gevoelens”, het pestprotocol en de afspraken en materialen van “Fides” in de groepen 1 t/m 8. De deuren van de school staan open voor kinderen met een handicap en we leren de kinderen hier respectvol mee om te gaan.
• Leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Dit komt terug in de wereldoriëntatie lessen. In het kader van burgerschap zijn we actief binnen de gemeente Haaren. Zo nemen we o.a. deel aan sponsorlopen, brengen we een bezoek aan het gemeentehuis, nemen een aantal kinderen deel aan de missiewandeltocht en zijn we betrokken bij de dodenherdenking.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.