Openbare Basisschool De Hasselbraam

Sportlaantje 8 5076 AM Haaren

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hasselbraam

Het team

Toelichting van de school

Goed onderwijs vraagt een goed team. Wij gaan op een positieve, open, respectvolle en eerlijke manier met elkaar om, waarbij we elkaar zoveel mogelijk ondersteunen, aanvullen en stimuleren. Wij werken samen, zodat we gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten en specialismen, daarbij rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van eenieder. Wij werken continu aan het versterken van onze deskundigheid als leerkrachten, waarbij samen leren en werken voorop staan. Het team van De Hasselbraam verdiept zich in de manier waarop kinderen leren. Vanuit de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen m.b.t. de werking van het brein zijn we gekomen tot de 10 gouden didactische regels van de Hasselbraam. Deze regels lopen als een rode draad door ons onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer onze collega's verlof hebben, doen wij een beroep op onze vervangingspool. Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn, gebeurt het wel dat de andere (part-time) collega's bereid zijn extra te komen werken om het verlof op te vangen. In noodgevallen zoeken we intern naar oplossingen. Wanneer we geen oplossingen meer zien, zijn we genoodzaakt ouders te vragen de kinderen thuis te houden. Wanneer dat langer dan een dag duurt, zorgen we voor les(materiaal) thuis.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met een zogenaamd continurooster. Dat betekent dat de kinderen een korte middagpauze hebben en om 14.30 uur klaar zijn. Na schooltijd hebben de kinderen nog voldoende tijd over om te spelen en zich te ontspannen. De schooltijden zijn:

groepen 1 t/m 4: maandag, dinsdag, donderdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 12.30 tot 14.30 uur. woensdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas. groepen 5 t/m 8: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en 12.30 uur tot 14.30 uur. Op woensdag van 08.30 uur tot 12.30 uur. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas. De school is tien minuten voor het begin van de ochtendschooltijd open. Elke ochtend is er voor alle groepen een pauze van een kwartier. Bij slecht weer blijven de kinderen in deze pauze met de leerkracht binnen en kunnen daar op een rustige manier van hun pauze genieten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

maandag, dinsdag, donderdag van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 12.30 tot 14.30 uur. woensdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30. Vóór het buitenspelen tussen de middag eet de leerkracht samen met de kinderen in de klas.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij wet is geregeld wanneer een kind naar school moet en hoeveel uren kinderen moeten maken. De schooltijden en pauzes zijn vastgelegd, de vakanties en vrije dagen moeten geregeld zijn, lesuitval moet voorkomen worden en het verlof moet volgens de regels van de wet worden uitgevoerd. Aantal uren onderwijs De kinderen op De Hasselbraam, maken gemiddeld per groep per jaar 940 uren (in ieder geval minimaal 5720 uur in 8 leerjaren) en voldoen bij ons ruim aan de verplichte lestijd per jaar. Het precieze aantal uren wordt jaarlijks voorgelegd aan de MR bij het vaststellen van het jaarrooster. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Specifieke doelen die wij als school nastreven en de manier waarop wij dat doen:

• Leerlingen hebben kennis van verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Zo wordt er in de bovenbouw een bezoek gebracht aan: de katholieke kerk, de synagoge en de moskee.

• Leerlingen dragen zorg voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. Het pestprotocol ligt ter inzage voor alle ouders en kinderen op school en op de website van de school.

• De Fides-afspraken van de week hangen zichtbaar in de klas in een lijstje.

• Leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en als consument. De school heeft het BVL-label, jaarlijks wordt hier extra aandacht aan besteed in de week van de mobiliteit.

• Leerlingen kennen hoofdzaken van de Nederlandse en mondiale samenleving en de rol van de burger. Dit komt terug in de wereldoriëntatie lessen. In de groepen 7 en 8 wordt specifieke aandacht besteed aan Prinsjesdag.

• Leerlingen leren zich gedragen vanuit respect voor algemene aanvaardbare waarden en normen. We maken gebruik van de methode “Doos vol gevoelens” en “Huis vol gevoelens”, het pestprotocol en de afspraken en materialen van “Fides” in de groepen 1 t/m 8. De deuren van de school staan open voor kinderen met een handicap en we leren de kinderen hier respectvol mee om te gaan.

• Leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Dit komt terug in de wereldoriëntatie lessen. In het kader van burgerschap zijn we actief binnen de gemeente Haaren. Zo nemen we o.a. deel aan sponsorlopen, brengen we een bezoek aan het gemeentehuis, nemen een aantal kinderen deel aan de missiewandeltocht en zijn we betrokken bij de dodenherdenking.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven