Basisschool ‘t Vossenhol is een school die nadrukkelijk streeft naar een goede onderlinge samenwerking en een goede verhouding met de ouders. Samen met alle betrokkenen proberen we voor het kind een (kwalitatief) goede en prettige schooltijd te verzorgen. Maar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Om problemen en/of klachten zorgvuldig te bespreken, heeft SPOG een klachtenregeling opgesteld. Deze is te vinden op de website van SPOG en ligt op iedere school van onze stichting ter inzage. Kopiëren van deze regeling of een gedeelte daarvan is toegestaan.
De problemen of klachten kunnen zich op drie niveaus afspelen:
Op schoolniveau Wanneer er een probleem speelt, gaat men vanzelfsprekend zo spoedig mogelijk naar de direct betrokkene(n) en bespreekt samen dat probleem. Meestal worden deze problemen in goed overleg opgelost. Men kan dan eigenlijk nog niet van een echte klacht spreken. Wanneer men er met de direct betrokkene(n) niet uitkomt of wanneer men het probleem om gegronde redenen niet met de direct betrokkene(n) wil bespreken, kan men terecht bij de directie van de school.
Bij een specifiek probleem kan men zich wenden tot de contactpersoon van de school. Deze kan u van advies dienen en is op de hoogte van welke stappen u verder kunt nemen. Voor onze school is dit mevr. Ineke Houterman ([email protected]). Bijna alle problemen worden op school behandeld en opgelost. Wanneer dit niet lukt, kan men zich tot het College van Bestuur wenden.
Op bestuursniveau Als men er op schoolniveau niet uitkomt, heeft men de mogelijkheid een klacht in te dienen bij het College van Bestuur. Men dient de klacht dan in te dienen met het klachtenformulier van de stichting. Dit formulier is op school verkrijgbaar en te vinden op de website van SPOG. De klachtencommissie, bestaande uit een lid van het College van Bestuur en een niet bij de klacht betrokken directeur, behandelt de klacht. Nadat beide partijen gehoord zijn en de dossiers bestudeerd zijn, doet de klachtencommissie schriftelijk uitspraak. Het klachtenformulier kan men sturen naar: Stichting Primair Onderwijs Groesbeek, Postbus 68, 6560 AB Groesbeek.
Vertrouwenspersoon Spog maakt gebruik van een onafhankelijke, externe registervertrouwenspersoon, Willemijn Scheeren. Zij staat ingeschreven bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen. Als externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt zij medewerkers, ouders en andere betrokkenen bij de school, bij door hen ervaren ongewenst gedrag.
Wanneer u dat ervaart en u komt er met de school niet uit, kunt u met haar contact opnemen.Zij biedt allereerst een luisterend oor, verheldert met u wat er speelt en kijkt met u mee hoe u met de voor u ongewenste situatie om kunt gaan. Wanneer door u gewenst kan de vertrouwenspersoon u ondersteunen bij de eventuele stappen die u daarna wilt zetten.
U bepaalt uiteindelijk zelf of en welke vervolgstappen u wilt zetten. Wanneer er iets anders nodig is om u verder te helpen, kan zij u ook doorverwijzen naar de juiste persoon of instantie. Als externe vertrouwenspersoon is zij niet in dienst van SPOG en daarmee onafhankelijk. Zij gaat vertrouwelijk om met de informatie die zij krijgt, zij heeft immers een geheimhoudingsplicht (m.u.v. strafbare feiten).
Willemijn is telefonisch bereikbaar op 06-19361245. Komt u in haar voicemail, spreekt u gerust in en laat uw gegevens achter. Zij neemt dan zo snel mogelijk, in ieder geval binnen 2 dagen, contact met u op. Ook kunt u haar mailen: [email protected]
Op extern niveau Een laatste mogelijkheid om een klacht te laten toetsen biedt de landelijke klachtencommissie. Men kan er de klacht indienen wanneer men er met de school, de vertrouwenspersoon of het College van Bestuur niet uitkomt en men de klacht echter van een zodanig belang acht, dat men er een uitspraak over wil. De stichting heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs, bereikbaar via www.gcbo.nl, [email protected] of Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, of 070-3861697.