Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De overgang van de basisschool naar het voorgezet onderwijs is voor sommige kinderen groot. Dit proberen we op te vangen door onze kinderen daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. We leren ze kennis maken met agendagebruik, huiswerk, plannen en andere vaardigheden die noodzakelijk zijn. Daarnaast is het van belang om de kinderen op de juiste plek en met het juiste niveau af te leveren.
Voordat we tot een uiteindelijk advies komen, volgen we een aantal stappen en zijn er gesprekken, waarbij ouders en kind als serieuze partner gezien worden.
Het advies wordt zo goed mogelijk afgestemd op de leerlingen, door te kijken naar:
- het overzicht van het Cito leerlingvolgsysteem van alle schooljaren,
- de opbrengst van het gesprek met de leerkracht van jaargroep 7,
- de indruk van de leerkracht van jaargroep 8 aan de hand van observaties, algemene werkhouding, studiezin, interesses, lichamelijke gesteldheid,
- de toetsresultaten in jaargroep 8,
- de te verwachten score van de Eindtoets in jaargroep 8
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.