Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we soms met heterogene groepen in de kleuterjaren (groep 1/2 gecombineerd) en sinds schooljaar 2022-2023 stelt ons leerlingenaantal ons in staat om van groep 3 t/m 8 homogene groepen te maken. De school telt in totaal 8 groepen.
Door kinderen met dezelfde onderwijsbehoefte te clusteren en door een klassenmanagement waarin ruimte is voor zelfstandig werken heeft de leerkracht tijd om groepjes kinderen extra te begeleiden. Het kan hierbij dus gaan om kinderen die extra uitdaging nodig hebben of om kinderen die extra instructie en oefening nodig hebben. Deze extra hulp wordt vastgelegd in een groepshandelingsplan.
Alle leerjaren hebben evenveel onderwijstijd namelijk 5 uur per dag, 25 uur per week. Alle schooldagen duren even lang, van 08.30 tot 14.00 uur.
In de ochtenden is er veel aandacht voor de basisvakken lezen, taal en rekenen. Drie middagen per week wordt er gewerkt aan het thema wereldoriëntatie en creatieve vakken. De overige lestijd wordt besteed aan bewegingsonderwijs, sociaal emotionele ontwikkeling, Engels, topografie en projecten.
De tussentijdse monitoring die de Nijepoort hanteert door middel van toetsen helpt bij het tijdig opmerken van eventuele behoefte aan extra zorg. Er is veel aandacht voor het omgaan met verschillen tussen leerlingen met bijvoorbeeld extra hulp (zowel binnen als buiten de klas) en plusklasssen voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Voor zorgleerlingen is er gestructureerde interne begeleiding en het verwijspercentage naar speciaal onderwijs is zeer laag.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zien de begeleiding van leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn als een ontwikkelpunt voor de komende schooljaren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.