Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort

Versteeglaan 144 3737 XC Groenekan

  • De Nijepoort is gevestigd in Groenekan, in een gloednieuw schoolgebouw aan de rustige Versteeglaan.
  • Schoolfoto van Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort
  • Schoolfoto van Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort
  • Schoolfoto van Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort
  • Schoolfoto van Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school heeft goede schoolresultaten, is kleinschalig in omvang en flexibel van aard, heeft een een gemoedelijke sfeer, veel aandacht voor de individuele leerling en stelt hoge eisen aan het niveau van onderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Nijepoort streeft ernaar goed onderwijs te combineren met het bieden van een positief en prettig leerklimaat. Ons onderwijs vertaalt zich naar goede scores op het Cito leerlingvolgsysteem, wat van onze leerlingenpopulatie ook verwacht kan worden.

De tussentijdse monitoring door middel van toetsen helpt bij het tijdig opmerken van eventuele behoefte aan extra zorg. Er is veel aandacht voor het omgaan met verschillen tussen leerlingen met bijvoorbeeld extra hulp (zowel binnen als buiten de klas) voor kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben, maar ook voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben

Naast de inhoudelijke monitoring wordt ook ZIEN gebruikt, met dit systeem volgen we de kinderen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Nijepoort streeft ernaar goed onderwijs te combineren met het bieden van een positief en prettig leerklimaat. 

De leerkrachten hebben aandacht voor de talenten van het individuele kind en ook voor hoogbegaafde kinderen. Er is gestructureerde interne begeleiding en het verwijspercentage naar speciaal onderwijs is zeer laag. De Nijepoort heeft veel aandacht voor het omgaan met verschillen tussen leerlingen door extra hulp (zowel binnen als buiten de klas), extra middelen en een flexibele inzet van de effectieve leertijd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool De Nijepoort draagt het landelijke Vignet Gezonde School. Het Vignet Gezonde School is een erkenning voor scholen, die structureel, planmatig en integraal werken aan het verbeteren van de gezondheid van leerlingen. Naast het basis-vignet is er ook een thema certificaat uitgereikt omdat de school heeft aangetoond zich planmatig in te zetten op het gebied van 'sociaal-emotionele ontwikkeling'. Hiermee willen wij aan onze leerlingen en hun ouders laten zien dat wij de gezondheid van onze leerlingen en leerkrachten erg belangrijk vinden.

Zo besteden alle groepen wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de methode Leefstijl, die gebaseerd is op de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van kinderpsychologie en anti-pestprogramma's. Naast Leefstijl is ook de methode Gelukskoffer onderdeel van deze aanpak.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Klein en veilig
  • Groepsvorming staat centraal
  • Ieder kind kan zichzelf zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Hieronder geeft het bestuur aan op welke wijze het de bevindingen uit het onderzoek betrekt bij de verdere ontwikkeling van de bestuurlijke kwaliteitszorg en de onderwijskwaliteit. 

De Nijepoort ervaart de beoordeling van de Inspectie als bevestigend en motiverend. Zij is in het bijzonder trots op de herkenning dat alle geledingen van de organisatie (leraren, directie en bestuur) vanuit hun eigen verantwoordelijkheid een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de school. 

Dat we op alle punten aan de basiskwaliteit voldoen is herkend en als zodanig gewaardeerd. Op het terrein de ‘kwaliteitscultuur’ en de ‘resultaten’ wordt de Nijepoort als ‘goed’ beoordeeld; de school voldoet op deze punten niet alleen aan de wettelijke eisen maar realiseert ook haar eigen ambities. Tevens bevestigt de Inspectie dat de school financieel gezond is en gedegen omgaat met financiële middelen. 

We onderschrijven volledig dat de Nijepoort zich richt op de toekomst. Het waargenomen positief leerklimaat, de waargenomen aandacht voor toekomstig leren én de waardering voor de uitdagende leeromgeving waarin eigenaarschap van leerling en leerkracht plaats krijgt, stemmen trots. 

De aandachtspunten die de Inspectie de Nijepoort meegeeft zijn in lijn met speerpunten die onder andere in het schoolplan 2020 - 2024 terugkomen. Zo gaat de Nijepoort verder met het ontwikkelen van de doorgaande lijn in de leerstof van groep 2 naar groep 3. En ook het advies om meer denkstimulerende vragen te stellen past goed in de voorgenomen aanpak rond het inhoudelijk thema Eigenaarschap bij leerlingen en leraren waar de Nijepoort momenteel aan werkt. 

Het bestuur zal de adviezen op het gebied van financiële verantwoording en toezicht meenemen in de al voorgenomen verbeterplannen. Meer onafhankelijkheid van de medezeggenschapsraad en ook de meerjarenbegroting zijn belangrijke aandachtspunten van het bestuur. 

Kortom de beoordeling van de inspectie bevestigt dat de Nijepoort in staat is kwaliteit te borgen en ambities waar te maken, in samenwerking met alle stakeholders (directie, docententeam, bestuur, ouders en alle andere stakeholders).

Terug naar boven