De Carrousel

Scholenpad 2-4 2804 RW Gouda

  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

1e en 2e jaars

Bij de kleuters wordt er niet getoetst, maar geobserveerd en genoteerd in het leerlingvolgsysteem. Het IEP LVS voor kleuters bevat observatie-instrumenten voor taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Alle observaties worden weergeven op een rapport: de talentenkaart. Door hier ook al van jongs af aan mee te werken, ontstaat er in het leerlingvolgsysteem een mooie doorgaande ontwikkelingslijn.

3e t/m 8e jaars

Naast de vakgebieden taal en rekenen hebben we ook aandacht voor andere zaken zoals: hoe zit een leerling in zijn vel, hoe pakt een leerling zijn taak aan, waar liggen de interesses, waar wordt hij/zij vrolijk van, de creatieve ontwikkeling. Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Wij werken daarom met het Inzicht Eigen Profiel Leerlingvolgsysteem (IEP LVS). Het IEP LVS bevat toets- en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen, daarnaast wordt ook gekeken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: u krijgt een beeld van wat de leerling weet, maakt, hoe de leerling zich voelt. De leerlingen van groep 3 tot en met 7 maken de IEP-toetsen twee keer per jaar. In groep 8 wordt er nog eenmaal getoetst, volgens de eerder genoemde toetsen, en wordt daarna de doorstroomtoets gemaakt.

Naast deze landelijk genormeerde toetsen/ methodeonafhankelijke toetsen volgen we de leerlingen met de methode gebonden toetsen. Alle toetsgegevens van de methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen bij elkaar geven samen met de observaties van de stamgroepleider, informatie voor de rapportages en eventuele speciale hulp. Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op de meetmomenten in de schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is om beter zicht te krijgen op de taal- en rekenvaardigheden. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting op het onderwijs in het VO. Het doel is dat de leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S voor rekenen en 2F voor taal.

We zien toetsen als hulpmiddel om:

  • De ontwikkeling van de leerling te volgen ten opzichte van zijn eigen groei en leerdoelen. 
  • Het niveau en de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken en zo nodig te verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure verwijzing VO

Eind groep 7 worden de voorlopige adviezen gegeven De definitieve adviezen volgen dan medio februari groep 8. De (voorlopige) adviezen worden vastgesteld door de adviescommissie bestaande uit alle bovenbouwleerkrachten en Intern Begeleiders, eventueel aangevuld met de leerkrachten uit groep 6 en de directeur.

Bij het vaststellen van de adviezen wordt gekeken naar de volgende aspecten:

  • Methode-onafhankelijke resultaten vanaf medio?groep 6 (CITO/IEP)
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling??
  • Werkhouding en motivatie
  • Resultaten op methodetoetsen in groep 7 en 8?
  • Bijzonderheden als diagnose, thuissituatie??
  • Informatie uit leerlingbesprekingen??
  • Aanleg en talenten?

Schooladviezen 

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs. 

Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.?  

Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling. 

Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets schooljaar 2024-2025
- Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
- Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. 
- Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
- Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo). De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (vo) gaan. 

tijdpad ministerie ocw

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Missie

De Carrousel voedt met het onderwijs kinderen mede op tot creatieve, kritische, verantwoordelijke, zorgzame, duurzame en sociale wereldburgers. Onze ambitie is om iedereen - zowel leerlingen als medewerkers- het beste uit zichzelf te laten halen.

Visie

De Carrousel biedt toekomstgericht onderwijs volgens de essenties van het Jenaplanonderwijs. De essenties zijn:

- Ondernemen

- Plannen

- Samenwerken

- Creëren

- Communiceren

- Presenteren

- Reflecteren

- Verantwoorden

- Zorgen voor

- Respecteren

Vanuit de essenties biedt de school:

  • binnen de mogelijkheden van de school onderwijs op maat t.b.v. de optimale persoonsontwikkeling van ieder kind;
  • leerlingen, ouders en medewerkers een veilig pedagogisch klimaat;
  • de mogelijkheden aan ouders om op elk niveau (school en kind) betrokken te zijn bij het onderwijsleerproces en de schoolactiviteiten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Creativiteit
  • Duurzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Laatste inspectiebezoek was 7 november 2019. In de bijlage treft u het verslag van de inspecteur. 

In het schrijven van de inspecteur, wijst zij op verbeterpunten op het gebied van zorg. Wij zijn hiermee al voor het bezoek hard mee aan de slag gegaan. Wij werken vanuit het handelingsgericht werken en willen door middel van een cyclus de zorg voor alle kinderen goed waarborgen. 

Terug naar boven