De Carrousel

Scholenpad 2-4 2804 RW Gouda

  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel
  • Schoolfoto van De Carrousel

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam bestaat 

  • Directeur
  • Intern begeleider zorg coördinator
  • Internbegeleider trendanalyse en leren
  • Onderwijzend personeel (stamgroepleiders)
  • Vakdocent muziek
  • Vakdocenten gymnastiek
  • Taalexperts
  • Rekenexpert
  • Hoog en meerbegaafdenspecialist.
  • Onderwijs assistent
  • Remedial teachers
  • Jenaplanexperts

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt vervanging gezocht binnen het team of via de vervangingspool van Stichting Klasse. Wanneer het niet lukt om vervanging te regelen wordt indien mogelijk de stamgroep één dag verdeeld over de overige stamgroepen. In het uiterste geval waarin het niet lukt om vervanging te regelen worden ouders gevraagd hun kind één dag thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken nu met 2- en 3-jarige stamgroepen. Vanaf schooljaar 2024-2025 zullen wij volledig overgaan naar 3-jarige stamgroepen. 

  • 0,1,2
  • 3,4,5
  • 6,7,8

Op onze school is een vakleerkracht gym aanwezig. Twee maal per week krijgen de groepen 3 t/m 8 gymles in de, naast de school gelegen, gymzaal.

De kleuterleerkrachten geven meerdere malen per week zelf de gymlessen. Deze bestaan uit klimmen en klauteren, kleutergym, spellessen en  dans. Schrijfdans (voorbereidend schrijven) is ook onderdeel van het speelzaalprogramma. 

De vakleerkracht muziek geeft les aan alle stamgroepen. Zang, dans, notenleer, ritme, algemene muziekkennis het bespelen van ukelele en xylofoon en muziekgeschiedenis staan op het programma.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het rooster het "ritmisch weekplan" wisselt inspanning zich af met ontspanning. Daardoor komen kinderen beter tot leren. Tijdens de blokperiodes in de kleutergroepen leren de kinderen door te spelen. Hiervoor zijn in de groepen diverse hoeken ingericht. De leerkrachten stimuleren de kinderen verder te ontwikkelen in hun spel door materialen af te wisselen, de juiste vragen te stellen en door kinderen in een kleine setting instructies te geven. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het rooster het "ritmisch weekplan" komen alle vakken aan bod. Veel leertijd gaan naar taal, lezen, spelling en rekenen. Tijdens de blokperiode zijn de kinderen aan het werk en geeft de leerkracht korte instructies van deze vakken. De verwerking van de leerstof is vaak zelfstandig maar kan ook in tweetallen of groepswerk zijn. Hoeveelheid en moeilijkheidsgraad is afhankelijk van niveau en behoefte. Wereldoriëntatie, taal en rekenen, kunstzinnige en creatieve vorming, sociaal emotionele vorming ,seksualiteit, levensbeschouwing en burgerschap zitten verweven in ons Projectonderwijs.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel van De Carrousel geven wij een beeld van de mogelijkheden, grenzen en ambities die wij hebben als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften. Uit het document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die door het bestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Bovendien wordt, wanneer dit aan de orde is, aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de school de juiste zorg kan bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het standaard basisaanbod hebben wij al verrijkt gezien onze populatie en gemiddelde uitstroomprofiel. Doordat wij met 2-, en 3 jarige stamgroepen werken kunnen kinderen op eenvoudige wijze indien nodig binnen de stamgroep moeilijker of makkelijker werk krijgen of instructies volgen. De intern begeleiders analyseren toetsgegevens en selecteren n.a.v. groepsbesprekingen leerlingen die opvallend sterk presteren. Deze worden in groepsverband 1x per week buiten de groep extra uitgedaagd met ander werk door een bovenbouwleerkracht. Binnen de Stichting is de mogelijkheid om deel te nemen aan de bovenschoolse plusklas als bovenstaande niet voldoende tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften.

Leerlingen met een leerachterstand kunnen wij onderwijs bieden zolang wij het leerprogramma kunnen inpassen in de groep. De samenstelling van de groep is hierbij van belang.

  • Voor kinderen met dyslexie volgen wij het protocol ‘Enkelvoudige dyslexie”.
  • Leerlingen met het syndroom van Down kunnen wij met extra ondersteuning onderwijs bieden. Hierbij hanteren we de richtlijn dat er één leerling met het syndroom van Down in de school onderwijs en zorg kan krijgen.
  • Leerlingen met slechthorendheid en slechtziendheid (cluster 1 en 2) kunnen wij ondersteuning bieden zolang de problematiek geen sociaal isolement tot gevolg heeft wat een schadelijk effect heeft op de leerling én de leerling in staat is het onderwijsprogramma te kunnen volgen. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben een intensieve samenwerking met zowel Partou Kinderopvang (gehuisvest binnen het schoolgebouw), als met Quadrant Kindercentra de Kwikstaart. De Kwikstaart is gehuisvest aan de Kempenaerstraat, op loopafstand van onze school.

Terug naar boven