Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken nu met 2- en 3-jarige stamgroepen. Vanaf schooljaar 2024-2025 zullen wij volledig overgaan naar 3-jarige stamgroepen.
- 0,1,2
- 3,4,5
- 6,7,8
Op onze school is een vakleerkracht gym aanwezig. Twee maal per week krijgen de groepen 3 t/m 8 gymles in de, naast de school gelegen, gymzaal.
De kleuterleerkrachten geven meerdere malen per week zelf de gymlessen. Deze bestaan uit klimmen en klauteren, kleutergym, spellessen en dans. Schrijfdans (voorbereidend schrijven) is ook onderdeel van het speelzaalprogramma.
De vakleerkracht muziek geeft les aan alle stamgroepen. Zang, dans, notenleer, ritme, algemene muziekkennis het bespelen van ukelele en xylofoon en muziekgeschiedenis staan op het programma.
In het rooster het "ritmisch weekplan" wisselt inspanning zich af met ontspanning. Daardoor komen kinderen beter tot leren. Tijdens de blokperiodes in de kleutergroepen leren de kinderen door te spelen. Hiervoor zijn in de groepen diverse hoeken ingericht. De leerkrachten stimuleren de kinderen verder te ontwikkelen in hun spel door materialen af te wisselen, de juiste vragen te stellen en door kinderen in een kleine setting instructies te geven.
In het rooster het "ritmisch weekplan" komen alle vakken aan bod. Veel leertijd gaan naar taal, lezen, spelling en rekenen. Tijdens de blokperiode zijn de kinderen aan het werk en geeft de leerkracht korte instructies van deze vakken. De verwerking van de leerstof is vaak zelfstandig maar kan ook in tweetallen of groepswerk zijn. Hoeveelheid en moeilijkheidsgraad is afhankelijk van niveau en behoefte. Wereldoriëntatie, taal en rekenen, kunstzinnige en creatieve vorming, sociaal emotionele vorming ,seksualiteit, levensbeschouwing en burgerschap zitten verweven in ons Projectonderwijs.
In het schoolondersteuningsprofiel van De Carrousel geven wij een beeld van de mogelijkheden, grenzen en ambities die wij hebben als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften. Uit het document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die door het bestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Bovendien wordt, wanneer dit aan de orde is, aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de school de juiste zorg kan bieden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het standaard basisaanbod hebben wij al verrijkt gezien onze populatie en gemiddelde uitstroomprofiel. Doordat wij met 2-, en 3 jarige stamgroepen werken kunnen kinderen op eenvoudige wijze indien nodig binnen de stamgroep moeilijker of makkelijker werk krijgen of instructies volgen. De intern begeleiders analyseren toetsgegevens en selecteren n.a.v. groepsbesprekingen leerlingen die opvallend sterk presteren. Deze worden in groepsverband 1x per week buiten de groep extra uitgedaagd met ander werk door een bovenbouwleerkracht. Binnen de Stichting is de mogelijkheid om deel te nemen aan de bovenschoolse plusklas als bovenstaande niet voldoende tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften.
Leerlingen met een leerachterstand kunnen wij onderwijs bieden zolang wij het leerprogramma kunnen inpassen in de groep. De samenstelling van de groep is hierbij van belang.
- Voor kinderen met dyslexie volgen wij het protocol ‘Enkelvoudige dyslexie”.
- Leerlingen met het syndroom van Down kunnen wij met extra ondersteuning onderwijs bieden. Hierbij hanteren we de richtlijn dat er één leerling met het syndroom van Down in de school onderwijs en zorg kan krijgen.
- Leerlingen met slechthorendheid en slechtziendheid (cluster 1 en 2) kunnen wij ondersteuning bieden zolang de problematiek geen sociaal isolement tot gevolg heeft wat een schadelijk effect heeft op de leerling én de leerling in staat is het onderwijsprogramma te kunnen volgen.
Wij hebben een intensieve samenwerking met zowel Partou Kinderopvang (gehuisvest binnen het schoolgebouw), als met Quadrant Kindercentra de Kwikstaart. De Kwikstaart is gehuisvest aan de Kempenaerstraat, op loopafstand van onze school.