Wilhelminaschool

Willem de Zwijgersingel 220 2805 BW Gouda

  • Een kleinschalige stadsschool!
  • Duurzaamheid en natuuronderwijs vinden we belangrijk!
  • Schoolfoto van Wilhelminaschool
  • Schoolfoto van Wilhelminaschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Wilhelminaschool straalt eenheid en betrokkenheid uit. Werkplezier, een open communicatie, humor en voor elkaar klaarstaan vinden wij belangrijk. We werken vanuit een gezamenlijke betrokkenheid voor en met álle kinderen. Het team bestaat uit een mooie mix van ervaren en jonge mensen. Met een diversiteit aan kwaliteiten en expertises. We streven naar een goede balans van meesters en juffen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op de Wilhelminaschool wordt bij studieverlof of afwezigheid van de leerkracht vervanging geregeld via onze invalpool RTC Cella. Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, wordt er intern naar een oplossing gezocht.

  • Door een groep te combineren
  • kinderen van de afwezige leerkracht over andere groepen te verdelen.
  • Door een collega uit het team extra te laten werken
  • Door een onderwijsassistent te laten invallen
  • of door een ervaren stagiaire te laten lesgeven.

Alleen bij hoge uitzondering zullen wij u vragen de kinderen thuis op te vangen. Hierover wordt dan zo vroeg als mogelijk gecommuniceerd aan de ouders via e-mail en Social schools. Kunt u dit in verband met werk of anderszins niet oplossen, dan kan de school uw kind in een andere groep opvangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er zijn 5 groepen op de Wilhelminaschool, waarvan 4 combinatiegroepen. Waar mogelijk worden groepen gesplitst of ondersteund, zodat elk kind de hulp en begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft.

Binnen ons kleine team worden alle lessen door de leerkrachten zelf gegeven. Incidenteel is er een gastdocent voor bepaalde vakken of thema's.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 is nog veel ruimte om te spelen. Spelen is bij jonge kinderen niet alleen ontspanning, maar ook een groot leerproces. Kinderen ontwikkelen door te spelen namelijk hun motoriek, sociale vaardigheden en hun taal.

In groep 1 en 2 wordt spelen afgewisseld met kringmomenten en werklessen. Bij die werklessen leren de kinderen een opdracht uit te voeren. Het draagt bij aan hun concentratie en taakgerichtheid.

In de kringmomenten is er aandacht voor (voorbereidend) rekenen en taal. Er wordt gewerkt aan rijmen, klanken, letters en woordenschat, maar ook aan tellen, vergelijken en ruimtelijke opdrachten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Wilhelminaschool worden de zogeheten RTL-vakken (Rekenen, Taal en Lezen) doorgaans in de ochtend uitgevoerd. In de middag is er ruimte voor wereldoriëntatie en creatieve vakken. Dit bieden wij aan door middel van thematisch onderwijs. De dag wordt begonnen met godsdienst (levensbeschouwing): christelijke liedjes, een Bijbelverhaal of spiegelverhaal en een gebed.

Voor rekenen gebruiken we de methode Getal en Ruimte junior. Hier kunnen kinderen aan werken in een werkboek, maar soms wordt er digitaal aan gewerkt op de chromebook.

Taal, spelling, begrijpend lezen en wereldoriëntatie zijn gebundeld in één methode: Alles in één. Zo leren de kinderen thematisch al deze vakken.

Voor Engels is er de methode Groove.me.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Wilhelminaschool gaat met iedere ouder in gesprek voor een plek op onze school. Daarmee zeggen we open te staan voor alle doelgroepen. We zijn een gewone basisschool voor kinderen uit de wijk. We besteden veel aandacht aan het welbevinden van de kinderen. Door ons onderwijsconcept hebben kinderen bij ons volop de gelegenheid hun talenten te ontwikkelen.

In overleg met de intern begeleiders en het team stemmen we m.b.v. ons schoolondersteuningsprofiel af of wij de ondersteuning kunnen bieden voor het aangemelde kind tot het einde van de basisschooltijd. Dit schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website of op te vragen bij de directie van de school. Mocht onze school geen passende plek zijn, dan kijken we mee naar de meest passende plaats in het onderwijs.

We bieden instructie aangepast op de behoefte van de leerling, voor specifieke leerlingen werken we met een eigen leerlijn. Ouders zijn op de hoogte wanneer leerlingen werken met een eigen leerlijn. Voor specifiek leerlinggebonden aanbod is de basis van het ontwikkelen van deze kinderen de groei in een passende doorgaande lijn. Die basis ligt ook bij een goed zicht op de ontwikkeling van de ll. en de begeleiding daarvan. Hiervoor gebruiken we diverse instrumenten. Soms is de leerling gebaat bij meer specifieke hulp. Met toestemming van en in overleg met de ouders wordt een hulpprogramma met de onderwijs assistent of leraarondersteuner doorgewerkt. Via de intern begeleider kunnen we een beroep doen op andere vormen van hulpverlening; fysiotherapie, logopedie, opvoedbureau, onderzoek, BPO uren via de gemeente, hulp van onderwijsspecialisten van onze stichting D4W of een externe School Begeleidingsdienst. We organiseren specifieke expertise en arrangementen voor leerlingen die meer nodig hebben dan preventieve en licht curatieve interventies. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld.

Er is aanwezigheid van expertise op het gebied van hoog- en meerbegaafdheid, dyslexie, ICT, een rekencoördinator, een leescoördinator en een gedragsdeskundige. Er zijn 7 lokalen. Er zijn extra werkplekken, waaronder treinbanken en een klein lokaaltje. De IB ruimte wordt maandag en vrijdag ingezet voor IB en de hele week voor ondersteuning van groepjes leerlingen en individuen door de onderwijsassistent of RT-er. Er zijn voldoende leer-en hulpmiddelen alsmede specifieke voorzieningen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben zoals een rolstoeltoegankelijk gebouw en een stoeltjeslift.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities liggen op het beter kunnen begeleiden van en een beter aanbod voor meerbegaafde leerlingen. Hiervoor hebben wij training gevolgd en zetten wij een kwaliteitskaart in.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij besteden extra aandacht aan het jonge kind door te zorgen voor een goede overdracht van de kinderen die instromen van peuterspeelzalen of kinderdagverblijven die hebben deelgenomen aan de voor- en vroegschoolse educatie.  

Terug naar boven