Wat is de klachtenregeling?
Onze scholen zijn veilige scholen waar ouders hun kinderen met een gerust hart aan kunnen toevertrouwen. Leerlingen moeten zich veilig en prettig voelen op school. Dat betekent in ieder geval dat pesten niet getolereerd wordt. Veiligheid kan ook te maken hebben met optreden tegen discriminatie, agressie, geweld en seksuele intimidatie. Een veilig schoolklimaat voor leerlingen betekent ook dat belangrijke schoolbeslissingen die het kind betreffen zorgvuldig worden voorbereid en als acceptabel en rechtvaardig moeten worden ervaren.
Omdat er een open sfeer is op onze scholen, kunt u eventuele problemen of geschillen direct bespreken met leerkrachten en schoolleiding of directie. Klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school worden meestal in onderling overleg tussen ouders, leerling, personeel en schoolleiding opgelost.
Als deze gesprekken niet leiden tot een goede oplossing, bestaat de mogelijkheid om een andere weg te volgen. Dan spreken we van een klacht, en moeten er maatregelen getroffen worden. We komen dan in het klachtentraject. Hieronder worden de stappen beschreven die kunnen worden ondernomen.
Traject van de afhandeling van de klacht binnen de school/binnen de stichting (intern)
1. U gaat met uw klacht eerst naar de persoon waarom het gaat. Als de klacht wordt opgelost en u en de persoon waarmee u de klacht bespreekt zijn tevreden, dan is dat de mooiste oplossing.
2. Kunt u de klacht niet samen oplossen, dan legt u de klacht voor aan de schoolcontactpersoon. Deze kan u doorverwijzen naar een leidinggevende of een inhoudelijk deskundige, zoals een Intern begeleider.
3. Uiteindelijk komt u misschien terecht bij de directeur. Deze kan een nieuw overleg begeleiden tussen klager en betrokkene, om te komen tot een oplossing.
In de scholen voor primair onderwijs is een mogelijke vervolgstap het voorleggen van de klacht aan de algemeen directeur primair onderwijs. U kunt zich in dit traject laten begeleiden door de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is het loket en de wegwijzer bij klachten. De schoolcontactpersoon is geen bemiddelaar.
Als via bovenstaand traject geen oplossing gevonden kan worden bestaat de mogelijkheid om het externe klachtentraject in te gaan via de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.