Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank

Ganzenwei 10 4205 XD Gorinchem

Schoolfoto van Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank

Het team

Toelichting van de school

Bewegen en cultuureducatie zijn belangrijke onderdelen in ons lesaanbod. Vandaar dat we inzetten op vakleerkrachten voor deze vakgebieden. 

In groep 1 en 2 hebben de leerlingen 2x per week gym, in ons eigen speellokaal. De ene les wordt gegeven door de vakdocent gymnastiek, de andere les door de leerkracht zelf. 
In groep 3 t/m 8 hebben de leerlingen 2x per week een les van de vakdocent gymnastiek. De les wordt gegeven in de gymzaal aan de Johan van Egmondstraat. 

Voor cultuureducatie werken we nauw samen met lokale aanbieders. Wekelijks zijn er in alle groepen lessen cultuureducatie, waaronder dans/drama, muziek en beeldende vorming vallen. 
Een deel van de lessen wordt gegeven door de eigen groepsleerkracht, en een ander deel door een vakdocent. Zo zorgen we voor kwalitatief goede lessen. 

In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen wekelijks een Engels les via het 'Cambridge programma'. Om de kwaliteit van deze lessen te garanderen, worden deze lessen geven door een vakdocent Engels die ook werkzaam is op het voortgezet onderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Anne Frankschool probeert lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen. Bij ziekte en/of onverwachte afwezigheid van een leerkracht treedt een noodplan in werking, dat uitgaat van de volgende stappen.

1. Er wordt getracht een externe vervanger te vinden om de klas les te geven

2. Er wordt intern gekeken wat mogelijk is om de klas toch op school op te vangen.

3. Een parttime leerkracht gevraagd om extra te werken.

4. De leerlingen van de desbetreffende groep worden verdeeld over de andere groepen of hebben die dag geen onderwijs op school.

Het gemaakte keuze is altijd een combinatie van praktische haalbaarheid en eventuele belasting voor andere klassen en leerkrachten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in de kleuterperiode kenmerkt zich door de afwisseling tussen spelen, spelenderwijs leren en gericht aanbod. Leren gebeurt thematisch en in samenhang. Belangrijk hierbij is aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. 
In het aanbod en het spel komen alle ontwikkelingsdomeinen aan bod: taal, rekenen, motoriek, spelontwikkeling en zelfontplooiing. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande is slechts een indicatie van het onderwijs. Een aantal gebieden zijn hier niet gespecificeerd, zoals verkeer en schrijven. 
Wij werken met de volgende methodes, om het onderwijs vorm te geven.

Sociaal-emotionele ontwikkeling & burgerschap: De Vreedzame School
Taal/spelling: Veilig Leren Lezen (gr 3 ) en Taal/spellingactief (gr 4-8)
Rekenen: Getal & ruimte Junior
Technisch lezen: Estafette
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip 
Wereldoriëntatie: Blink
Engels: Groove me

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door ontwikkeling en scholing van individuele collega's, als team en door de intern begeleider hopen we nog beter te kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen.

In samenwerking met samenwerkingsverband Driegang hopen we voor zoveel mogelijk leerlingen de best passende plaats te zijn. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen in groep 1/2 krijgen de tijd en ruimte om te spelen, want spelen is leren! De leerkracht heeft een belangrijke en stimulerende rol. Door doelgerichte instructie leren de kinderen stap voor stap bepaalde vaardigheden, zoals een vouwwerk maken of de volgorde van de cijfers. De leerkracht doet het voor, daarna samen, vervolgens oefenen de kinderen de vaardigheid met elkaar en tot slot kunnen ze het zelf! In de kleutergroepen zijn uitdagende speel-/leerhoeken ingericht waarin de kinderen zich ontwikkelen door te spelen en ontdekken. Alle leerlijnen (vakken) komen in de kleutergroepen aan bod vanuit de thema`s waarmee we werken.

Op de Anne Frankschool werken we met gemengde kleutergroepen: 4-, 5- en  6 jarigen zitten bij elkaar in één groep. Nieuwe vierjarige kinderen stromen het hele jaar in. Zij worden evenredig verdeeld over de kleutergroepen. Jongste en oudste kleuters spelen en leren veel samen, maar doen ook dingen apart van elkaar.  Met behulp van Het Kindvolgmodel (ons observatiesysteem), volgen wij de kinderen in hun gehele ontwikkeling en bekijken we hoe elk kind zich ontwikkelt t.o.v. de leerlijnen. 

Terug naar boven