Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs in de kleuterperiode kenmerkt zich door de afwisseling tussen spelen, spelenderwijs leren en gericht aanbod. Leren gebeurt thematisch en in samenhang. Belangrijk hierbij is aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
In het aanbod en het spel komen alle ontwikkelingsdomeinen aan bod: taal, rekenen, motoriek, spelontwikkeling en zelfontplooiing.
Bovenstaande is slechts een indicatie van het onderwijs. Een aantal gebieden zijn hier niet gespecificeerd, zoals verkeer en schrijven.
Wij werken met de volgende methodes, om het onderwijs vorm te geven.Sociaal-emotionele ontwikkeling & burgerschap: De Vreedzame School
Taal/spelling: Veilig Leren Lezen (gr 3 ) en Taal/spellingactief (gr 4-8)
Rekenen: Getal & ruimte Junior
Technisch lezen: Estafette
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
Wereldoriëntatie: Blink
Engels: Groove me
Door ontwikkeling en scholing van individuele collega's, als team en door de intern begeleider hopen we nog beter te kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen.
In samenwerking met samenwerkingsverband Driegang hopen we voor zoveel mogelijk leerlingen de best passende plaats te zijn.
Kinderen in groep 1/2 krijgen de tijd en ruimte om te spelen, want spelen is leren! De leerkracht heeft een belangrijke en stimulerende rol. Door doelgerichte instructie leren de kinderen stap voor stap bepaalde vaardigheden, zoals een vouwwerk maken of de volgorde van de cijfers. De leerkracht doet het voor, daarna samen, vervolgens oefenen de kinderen de vaardigheid met elkaar en tot slot kunnen ze het zelf! In de kleutergroepen zijn uitdagende speel-/leerhoeken ingericht waarin de kinderen zich ontwikkelen door te spelen en ontdekken. Alle leerlijnen (vakken) komen in de kleutergroepen aan bod vanuit de thema`s waarmee we werken.
Op de Anne Frankschool werken we met gemengde kleutergroepen: 4-, 5- en 6 jarigen zitten bij elkaar in één groep. Nieuwe vierjarige kinderen stromen het hele jaar in. Zij worden evenredig verdeeld over de kleutergroepen. Jongste en oudste kleuters spelen en leren veel samen, maar doen ook dingen apart van elkaar. Met behulp van Het Kindvolgmodel (ons observatiesysteem), volgen wij de kinderen in hun gehele ontwikkeling en bekijken we hoe elk kind zich ontwikkelt t.o.v. de leerlijnen.