Alberoschool OBS De Tweemaster

Kuyperlaan 29 4463 SH Goes

  • Talenten
Rust
Onderwijs op maat
Taalrijk
Samen
  • Talenten
Rust
Onderwijs op maat
Taalrijk
Samen
  • Talenten
Rust
Onderwijs op maat
Taalrijk
Samen
  • Talenten
Rust
Onderwijs op maat
Taalrijk
Samen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS de Tweemaster scoort in vergelijking met de schoolweging, bij de beste 5 scholen van Nederland. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er wordt op twee manieren getoetst op De Tweemaster. We toetsen formatief en summatief.

Formatief houdt in dat we voorafgaand aan een nieuw blok/hoofdstuk in de methode een toets afnemen om te bepalen welke leerstof een leerling al beheerst en welke leerstof nog niet, zodat daar het onderwijsaanbod op afgestemd kan worden. 

Summatief houdt in dat er aan het einde van een blok/hoofdstuk een toets wordt afgenomen om te bepalen of de leerling de aangeboden leerstof beheerst.

Tweemaal per jaar worden de toetsen van IEP afgenomen.

We gebruiken de resultaten van de op twee verschillende manieren:

- om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er voldoende vaardigheidsgroei)

- om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep)

Parallel aan de toetsmomenten loopt het opstellen van de groeps- of blokplannen. In een groepsplan wordt per vakgebied (rekenen, lezen, taal) beschreven welke doelen in een half jaar worden nagestreefd, met welke specifieke onderwijsbehoeften daarbij rekening gehouden moet worden, welke accenten gelegd worden. In een blokplan wordt dit voor een kortere periode (ongeveer 2 maanden) beschreven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het inspectierapport:

De leerlingen leren op deze school voldoende. Dat betekent dat het merendeel van de leerlingen de school verlaat op een niveau dat mag worden verwacht. Er is oog voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Leraren volgen en stemmen goed af op de ontwikkeling van de leerlingen. Zowel ouders en leerlingen geven aan dat ze zich gezien voelen op school.

Terug naar boven