<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft.
Het contact met ouders hierover komt ook aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsaanvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld lichamelijke-of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. De doelgroepen en onze specialisten en mogelijkheden met betrekking tot onderwijs op verschillende niveaus en aan specifieke leerlingen zijn beschreven in ons ondersteuningsprofiel. Deze zijn via een link te downloaden van 'mijn Scholen op de kaart' of aan te vragen via de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door de subsidie basisvaardigheden hebben wij extra formatie op de groepen kunnen zetten. Hierdoor is er meer aandacht en zorg voor de individuele leerling. We geven tijdens de splitsing effectieve instructies volgens het EDI model, waarbij er tijdens dit moment extra aandacht is voor de basisvakken. Tevens is er de gelegenheid om in deze kleinere setting, kind-leergesprekken te voeren.
Indien nodig zullen wij gebruik maken van de expertise van externen, denkende hierbij aan het gebiedsteam.
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Daarnaast is er een themagroep die bestaat uit vertegenwoordigers van alle soorten onderwijs en kinderopvang/peuterspeelzalen in de gemeente.Bij zowel voor-als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de peuterspeelzaal 'De Dolfijn' welk inpandig is.
Bij de overgang van de peuterspeelzaal naar de kleutergroepen worden er digitaal documenten overgedragen. Daarnaast vindt er een 'warme' overdracht plaats tussen peuterspeelzaal en de leerkracht van groep 1.
In samenwerking met de peuterspeelzaal en de gemeente Achtkarspelen doen we mee aan het VVE-thuis project. Dit project sluit aan bij ons speerpunt taal/leesonderwijs.