Dalton Kindcentrum Dommeldal

Beneden Beekloop 93 5662 HK Geldrop

  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Dommeldal
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Dommeldal
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Dommeldal
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Dommeldal
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum Dommeldal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Dommeldalschool voert al enige jaren een succesvol zorgbeleid dat past bij de nieuwste ontwikkelingen van Passend Onderwijs. Met succes bieden we ook kinderen met minder dan gemiddelde capaciteiten een plaats. De begeleiding van die kinderen wordt onderbouwd met aangepaste leerlijnen en bijpassende doelen. Nog steeds koesteren we daarbij hoge verwachtingen, maar wel die passen bij het kind. Het welbevinden van de kinderen staat daarbij voorop.

Stichting de Eenbes laat elk jaar de resultaten van de eindtoets afzetten tegen de resultaten op de NIO (intelligentieonderzoek dat jaarlijks in groep 8 wordt uitgevoerd). De Dommeldalschool scoort elk jaar om en nabij de 100, hetgeen betekent dat we 100% van de mogelijkheden van de leerlingen gerealiseerd hebben. Een resultaat waar we trots op zijn!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kinderen worden tijdens hun schoolperiode nauwgezet gevolgd. Zo nemen we een á twee keer per jaar methode-onafhankelijke toetsen af van Boom, om te zien of er voldoende ontwikkeling is op lees-, spelling- en rekenniveau.
De peuters en kleuters volgen we middels het observatiesysteem KIJK! 
Onze leerlingen maken in groep 8 de verplichte doorstroomtoets voor het basisonderwijs. Hiervoor gebruiken wij de eindtoets van Route 8.

Tweemaal per jaar worden teambreed de tussen- en eindresultaten besproken. Dit doen we aan de hand van een zelfevaluatie. In deze zelfevaluatie zitten de volgende onderdelen; analyse, verbeteractiviteiten en schoolafspraken. 
Leerlingen- en groepsafspraken worden vastgelegd in ParnasSys.

Voor de leerlingen wordt op SEO gebied gebruik gemaakt van Leerling in beeld.

Met elke groepsleerkracht worden leerling- en groepsbesprekingen gevoerd. Afspraken worden vastgesteld in een groepsplan.
Leerlingen kunnen leerdoelen vastleggen in hun persoonlijke plannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt met een heldere procedure, als het gaat om het samenstellen van het schooladvies voor voortgezet onderwijs. Bij de samenstelling van het schooladvies gaan we uit van een aantal beschikbare gegevens, die we in de schoolloopbaan van de leerlingen verzameld hebben. U kunt hierbij denken aan resultaten van toetsen over de afgelopen 8 schooljaren, gegevens uit observaties van leerkrachten over bijvoorbeeld leer- en werkhouding en doorzettingsvermogen enz. Deze informatie wordt meegenomen in het adviesproces. Het uiteindelijke advies wordt in overleg tussen leerkracht, intern begeleider en directeur vastgesteld. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij helpen de kinderen van onze school om als zelfstandige en sociaalvaardige mensen in het leven te staan. We leren de kinderen samen te werken en respectvol zaken te bespreken, waarbij het kind leert te zien dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Om dit proces te ondersteunen werken we volgens de methode Kwink.
Om de kinderen hierin goed te begeleiden is het team van onze school erop gericht alle kinderen te zien en te horen. Onze school vindt het belangrijk dat ouders en school samenwerken in het begeleiden van de kinderen op sociaal-emotioneel gebied. Dit uit zich in het elkaar goed op de hoogte houden; ouders zijn bekend met de methode Kwink. Ouders en leerkrachten besprekende sociaal emotionele ontwikkeling van/met het kind en stemmen zoveel mogelijk op elkaar af.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken/zelfstandigheid
  • verantwoordelijkheid/keuze
  • reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven